Mazda: Mașina din valiză

0
122

Un automobil care să încapă într-o valiză de voiaj? Pare un vis demn de un film SF, dar inginerii Mazda au reușit să îl transforme în realitate undeva în anul 1991, ca parte a unui concurs intern al mărcii japoneze.

Începutul anilor ’90 aducea o serie de noutăți în lumea tehnologiei. Internetul începea să își facă loc în viețile noastre, iar omenirea era mai tolerantă cu tehnologia de ultimă oră.

Pentru marca japoneză Mazda, începutul anilor ’90 a fost o perioadă extrem de interesantă. Modelul roadster MX-5 era un succes absolut, iar cererea era mai mare decât producția. Japonezii câștigau cursa de 24 de ore de la Le Mans în 1991 cu o mașină cu un astfel de propulsor și chiar au prezentat un concept de automobil cu motor rotativ alimentat cu hidrogen, numit Mazda HR-X.
Astfel, la sediul central al mărcii din Hiroshima se nășteau lucruri precum Fantasyard, o competiție internă desfășurată între 1989 și 1991 în care echipe din diferite departamente s-au luptat pentru a veni cu cele mai bune idei de mobilitate creativă. Inimaginabil pe piața auto globală dificilă din 2020 și constrângerile sale bugetare din ce în ce mai pregnante, ­Fantasyard a reflectat în mod adecvat atmosfera pozitivă de acum trei decenii la o companie cunoscută de mult timp pentru abordarea sa neconvențională.
O ediție a concursului a dat drept câștigător un produs inteligent, dar oarecum bizar. Numit mașina din valiză sau valiza-automobil, era conceptul unui sistem de mobilitate personală cu trei roți. Gândit pentru a te deplasa mai rapid prin aeroport, conceptul de mașină ce poate fi transportată în bagaj aparținea unui grup de șapte ingineri din divizia de testare a sistemelor de transmisie. Ei aveau să primească un mic buget pentru a-și transpune ideea în realitate. Au început prin achiziționarea unei motociclete de buzunar și a celui mai mare troller pe care au putut să îl găsească.
Cei șapte ingineri aveau să folosească părți din motocicleta de buzunar, inclusiv motorul în doi timpi de 34 cmc și le înghesuiau în valiza ­Samsonite de 57×75 cm. Pentru asamblare aveai nevoie de câteva minute. Se poziționa roata față și scaunul și erai gata de plecare.

Mobilitate personală cu trei roți – o idee simplă și ingenioasă.

Motorul dezvolta 1,75 CP și putea propulsa ciudățenia din valiză până la viteze de 30 km/h.
Conceptul invoca cumva principiile de bază din filosofia Mazda: la fel ca roadsterul MX-5 avea centrul de greutate jos, ceea ce făcea ca mașina din valiză să fie extrem de distractivă la condus, dar făcea referire și la primul produs din istoria companiei japoneze: Mazda-Go, un vehicul utilitar cu trei roți, produs în 1931.
Cântărind însă 32 de kilograme, modelul Mazda din valiză nu era un produs practic, cel puțin din pers­pectiva de a-l transporta sub forma unei valize de voiaj. Nu a fost niciodată produs în serie, dar Mazda s-a folosit de el pentru a-și face publicitate. Au mai fost construite două exemplare, unul pentru Statele Unite ale Amercii și altul pentru Europa. Cel din urmă avea să fie expus la Salonul Auto de la Frank­furt din 1991 alături de modelul Mazda 787B, mașina învingătoare la Le Mans. Doar exemplarul american mai există astăzi, cel original fiind distrus într‑un accident, iar cel european dispărând în condiții necunoscute.

Foto: Mazda

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


9 × unu =