Mercedes-Benz G-Class: G de la electric

0
69
Mercedes-Benz Concept EQG

Tăvălugul electrificării i-a luat pe sus pe constructorii premium din lumea auto. La prima ediție a salonului auto de la München, Mercedes-Benz a expus conceptul EQG care, spune constructorul, prefigurează viitoarea Clasă G, dar în varianta full electrică.

De altfel impresiile vizitatorilor au fost împărțite, iar gurile rele spun că de fapt modelul este varianta „foarte aproape” de final și numai reacțiile publicului vor stabili formula definitivă pentru piață. Însă pentru moment constructorul trebuie să răspundă suspiciunilor dacă electricul EQG este totuși un G Class.

Răspunsul oficialilor a venit prompt, explicând că păstrează același ADN al modelului lansat acum mai bine de 40 de ani. Aspectul semnificativ pentru G Class este caracterul independent ce a trecut proba timpului. Au fost necesare decenii să devină puternic, iar în momentul de față i-a trebuit o extra-definire pentru viitorul modelului. Ca un fel de tușă de penel, dar mai apăsată, care să facă tranziția în era electrică.
Iar cei care au văzut noua generație au recunoscut farurile rotunde iconice și capota înaltă, întrebându-se ce altceva urmează?
Designerii spun că impactul cel mai puternic atunci când te uiți la cineva îl au fața și ochii. În cazul de față, dacă te uiți mai atent, cercul reprezintă unul dintre motivele de design ale lui G Class. De fapt important este cum este gestionat acesta, iar la generația electrică îl găsești la faruri, la sigla cu steaua în trei brațe și pe carcasa oglinzilor retrovizoare laterale.

Apoi, luând la puricat fiecare componentă, apar alte motive. O serie de „dreptunghiulețe”, dacă te uiți de aproape, le vezi în jurul farurilor și fac parte din masca superioară și cea inferioară. Este un element absolut nou. Însă faptul că nu mai există grilele de pătrundere a aerului în compartimentul motorului i-a făcut pe mulți să facă un pas înapoi. Alții au adorat ideea.
Următoarea atapă a designului „electric” este ca elementele specifice mașinilor EQ să reziste probei timpului, iar un prim fapt este apariția panoului frontal negru. Acesta a fost ales ca punct de reper, iar următorul pas a fost reducerea prezenței cromului. De data asta nu mai sunt inserții din crom în calandrul mașinii, acestea fiind înlocuite cu elemente luminiscente. Cu alte cuvinte, pornind de la ideea că electricitatea este subiectul de bază, în consecință sunt necesare lumini.

În lateral moștenirea „G” este ușor de recunoscut prin cele două culori ale profilului. Dacă vrei să ai o expresie a luxului atunci trebuie să ai două culori. Capota este neagră, la fel ca partea superioară a liniei mediane a caroseriei. De asemenea bandourile laterale au fost „iluminate” și ele, la propriu. Vedeți cercurile de pe oglinzile retrovizoare? Sunt încadrate într-un dreptunghi, iar dacă le privești frontal, sunt la fel ca în cazul farurilor și siglei frontale Mercedes-Benz. Și evident a venit rândul roților. Anvelopele au un profil special ales pentru această generație. După cum se știe, roțile fac diferența când este vorba de o mașină. Jantele au un aspect „foarte” tehnic, mai ales că se vede aluminiul lustruit și asta le face să arate foarte bine. Sunt mari, de 22 de inci și sunt cam dimensiunile maxime pe care proiectanții le consideră potrivite pentru noul model. Aici au dreptate pentru că acum mașina pare că stă într-un real echilibru, altfel ideea de monster truck ar fi câștigat din ce în ce mai mult teren și s-ar fi îndepărtat deja de la obiectivul eleganței.
În spate apare o surpriză care i-ar pune pe gânduri pe înveterații de off‑road. În locul roții de rezervă sau al cutiei rotunde care o transportă se află acum o cutie pătrată cu colțurile și muchiile rotunjite. Este evident că are linia luminoasă întâlnită în partea frontală, dar este folosită pentru tot ce înseamnă accesoriile de încărcare ale unei mașini electrice. Chiar dacă motivația tracțiunii integrale nu dispare, după spusele oficialilor, totuși în cazul abordării terenurilor accidentate, roțile nu au șanse destul de mari să se deterioreze?

Dacă ridicați privirea, ideea de lumină nu se estompează. Dați de o dungă roșie care plutește parcă deasupra plafonului. Faceți un pas în spate și vă lămuriți că vine de la suportul de bagaje, care se întinde și de-a lungul lateralelor. Dacă îl priviți de deasupra descoperiți că suportul este o platformă în toată regula. Chiar dacă are ștanțat un G uriaș în zona mediană și acoperișul poate fi văzut lesne prin ea, platforma poate da ceva bătăi de cap asupra justificării existenței sale. Și, evident, în partea frontală există linia luminoasă ca celelalte din tema principală a conceptului.
Însă G Class a stabilit un standard de-a lungul celor patru decenii de existență și mulți se întreabă dacă în această ipostază electrică este vorba despre aceleași performanțe. Chiar dacă cei din departamentul tehnic spun că timpul a fost cam zgârcit cu ei, obiectivul avut este unul foarte înalt: să obțină cel mai bun vehicul electric existent de off-road. Se știe că partea cea mai delicată și importantă în același timp la un vehicul electric este sistemul de propulsie. Există ceva special în această abordare pentru că există patru motoare electrice, câte unul pentru fiecare roată și sunt făcute special pentru a întruni toate specificațiile clasei G. Asta înseamnă că fiecare roată poate evolua independent de celelalte la valori de cuplu diferite, iar acestea sunt argumente foarte solide pentru evoluția viitorului G Class în teren accidentat. Așa că în situația pierderii aderenței în cazul unei sau unor roți cuplul poate fi transmis instantaneu celei sau celor care au aderența mai bună. Este ca în cazul variantei convenționale, unde există diferențiale blocabile, doar că acum apar mai multe posibilități de gestionare a cuplului și mai multe abilități. Transmisia va fi cu două raporturi și va ajuta evoluția mașinii în off-road.
Partea delicată este că mai multe detalii tehnice nu au fost încă dezvăluite lăsându-i pe mulți cu ochii în proiectoarele zonei de expunere de la Munchen. Mai ales când a fost vorba despre baterii și autonomie. Pe de altă parte mulți s-au întrebat dacă bateriile au vreo influență în calitățile de off-road ale unui „G” electric. Evaziv, dar într-un sens pozitiv, răspunsul a fost că încadrarea lor în baza șasiului coboară centrul de greutate al mașinii și are o contribuție importantă la stabilitatea în teren dificil. Ok. și mai departe?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


9 − sase =