În plină frenezie electrică brandurile auto premium încearcă să câștige potul cel mare prin dezvăluirea propriilor viziuni asupra viitorului mobilității. Mercedes-Benz a etalat la masa de joc verde prima formulă de alimentare duală cu pilă de combustie și acumulatori a unui model auto electric.
„Beneficiarul” este GLC F-CELL, următorul punct de referință al constructorului german în drumul său spre mobilitatea „verde”. Noua tehnologie, denumită EQ Power, face ca recentul model aflat în stadiul de preproducție să fie dublu „electrificat”, folosind ca surse hidrogenul și acumulatorii electrici. De altfel EQ este o parte esențială a strategiei pentru mobilitatea viitorului, cunoscută la Daimler sub acronimul CASE (Connected, Autonomous driving, Shared & Services și Electric). Acesta reprezintă cei patru piloni strategici ai nemților prin care, începând cu anul 2022, intenționează să lanseze zece vehicule electrice unde GLC F-CELL reprezintă un reper important.
Practic vorbim despre o mașină electrică cu pilă de combustie care utilizează și o baterie litiu-ion ca sursă suplimentară de energie și care poate fi încărcată extern prin intermediul tehnologiei plug-in. Prin interacțiunea inteligentă cele două surse de energie alimentează motorul electric ferindu-l pe cel de la volan de stresul emisiilor poluante la nivel local. În plus, autonomia considerabilă, timpul de realimentare scurt, puterea de 147 kW (200 CP) și cea mai recentă generație de sisteme de asistență cu caracteristici specifice sistemului de propulsie demonstrează că GLC F-CELL este vehiculul perfect pentru viața de zi cu zi. În comparație cu B-Class F-CELL, care a fost prezent pe piață începând cu 2010, cu un consum de combustibil de 0,97kg H₂/100 km/CO2, sistemul de pile de combustie este cu aproximativ 30% mai compact decât înainte. Adică pentru prima dată poate fi adăpostit, de exemplu, în întregime în compartimentul motorului și instalat pe punctele obișnuite de montare, cum ar fi un motor convențional. De asemenea, utilizarea platinei în pila de combustie a fost redusă cu 90%, asta însemnând economie de resurse și reducerea costurilor de producție fără să-i compromită în niciun fel performanța.
Apoi, bateria litiu-ion are o capacitate brută de 13,8 kWh și, după cum am mai spus, servește ca sursă de energie pentru motorul electric și, pentru prima dată, poate fi încărcată și extern utilizând tehnologia plug-in. La fel ca și motorul de acționare, bateria este instalată în partea din spate a SUV-ului, iar prin intermediul încărcătoarelor de bord de 7,2 kW aceasta poate fi încărcată convenabil de la o priză standard de uz casnic, de la o priză de perete sau de la o stație publică de încărcare. Timpul de încărcare necesar este de aproximativ o oră și jumătate, dacă se utilizează capacitatea maximă.
Dinamica este asigurată de un motor asincron ce dezvoltă o putere de 147 kW (200 CP) și un cuplu maxim de 350 Nm. Deoarece unitatea electrică nu necesită un arbore de propulsie, aceasta face loc pentru unul dintre cele două rezervoare de hidrogen, în timp ce al doilea rezervor este instalat sub bancheta din spate. Împreună conțin aproximativ 4,4 kg de hidrogen și sunt izolate în fibră de carbon. La o presiune standard de 700 bar un rezervor de hidrogen poate fi alimentat în doar trei minute, aproximativ același timp necesar pentru alimentarea unei mașini cu motor cu combustie internă.
La fel ca GLC Plug-in Hybrid, programele de acționare ale GLC F-CELL vor include modurile ECO, COMFORT și SPORT. Primul este optimizat pentru consum redus, al doilea este conceput nu numai pentru confort, ci oferă și un control climatic ideal, iar ultimul optimizează propulsorul hibrid pentru performanțe sportive.
Text: Radu BUHĂNIŢĂ / Foto: MERCEDES-BENZ