Mercedes-Benz a început testele rutiere cu noua baterie cu stare solidă montată pe mașină de testare EQS „1.000 km”. Este proiectată și dezvoltată „in home” de Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP), o filială 100% a Mercedes-Benz Group specializată în tehnologii de Formula 1 și Centrul de competență Mercedes Benz pentru sisteme de baterii.
Însă cei de la Factorial au furnizat celulele din litiu-metal cu platforme cu stare solidă FEST (Factorial Electrolyte System Technology), tot o proprietate a companiei Mercedes Benz. După pregătiri intensive pe diferite bancuri de testare, prototipul bateriei cu semiconductor a fost integrat într-un EQS la sfârșitul anului 2024. Mașina a fost ușor modificată ca să se potrivească cu noua baterie și a fost echipată cu toate accesoriile pentru funcționarea optimă a acesteia. Primele teste de laborator pentru vehicule au fost efectuate la Stuttgart la sfârșitul anului 2024 pregătind astfel testele rutiere care au început în februarie 2025.
Chestii tehnice
Bateriile cu stare solidă sunt o tehnologie promițătoare în mobilitatea electrică. Folosesc un electrolit solid în loc de unul lichid, fapt ce îmbunătățește siguranța celulei și permite utilizarea de noi anozi, cum ar fi cei din litiu-metal, depășind semnificativ celulele convenționale cu ioni de litiu. Ele permit, de asemenea, densități de energie superioare în combinație cu un anod litiu-metal. Tehnologia în stare solidă are potențialul să crească densitatea de energie gravimetrică pentru bateriile vehiculelor până la 450 Wh/kg la nivelul celulei și, prin urmare, să mărească autonomia de rulare. Densitatea de energie gravimetrică se referă la cantitatea de energie stocată într-o celulă a bateriei per unitate de masă. Această măsurătoare este crucială pentru evaluarea eficienței și performanței celulelor bateriei, în special în aplicațiile în care greutatea este un factor critic, cum sunt vehiculele electrice. Tehnologia bateriei cu stare solidă reduce greutatea bateriei, îmbunătățind în același timp siguranța celulei.
„Să fii primul care integrează cu succes bateriile cu stare solidă cu litiu metal într-o platformă de vehicule de producție de masă marchează o realizare istorică în mobilitatea electrică. Această descoperire demonstrează că tehnologia bateriilor cu stare solidă s-a mutat dincolo de laborator și în aplicații reale, stabilind un nou punct de referință pentru întreaga industrie auto. Colaborarea noastră cu Mercedes-Benz demonstrează că viitorul vehiculelor electrice nu este doar o viziune, ci o realitate pe care o oferim astăzi”, a declarat Siyu Huang, CEO și co-fondator al Factorial Energy.
Teste de stradă
Bateria cu stare solidă de la Mercedes Benz are un suport inovator de celule plutitoare pentru care deține brevet. Când bateria se încarcă, materialele se extind, iar când se descarcă, se contractă. Modificarea volumului în celulele cu stare solidă se referă la extinderea și contracția materialelor din interiorul bateriei în timpul încărcării și descărcării. Pentru susținerea celulelor în timpul acestor modificări de volum, bateria cu stare solidă Mercedes Benz este echipată cu actuatoare pneumatice care interacționează cu modificarea volumului celulei în timpul încărcării și descărcării, ceea ce afectează performanța și durata de viață a bateriei.
Astfel pentru EQS-ul de teste, bateria cu stare solidă permite o autonomie de rulare cu până la 25% mai mare în comparație cu aceeași greutate și dimensiune a unei baterii standard echivalente. Prin urmare, vehiculul de test este de așteptat să aibă o autonomie de peste 1.000 km. În comparație, actualul EQS 450+, cu o capacitate a bateriei de 118 kWh (consum de energie combinat: 19,9–16,3 kWh/100 km), oferă deja o autonomie de peste 800 km (497 mile).
Vă recomandăm și:
Rétromobile 2025: C111 cu motor rotativ și limuzina Mariei Callas la standul Mercedes-Benz
RARități: Ford Mustang (1972) și o replică a lui Mercedes-Benz SSK