EQ este numele viitoarei familii de automobile electrice ce va fi produsă de Mercedes-Benz. În 2016, la salonul auto de la Paris, a fost prezentat primul membru al familiei, Generation EQ, un concept de SUV coupe sportiv. Anul acesta, la salonul de la Frankfurt, Mercedes ne-a făcut cunoștință cu EQ A.
Parafrazând IQ (Intelligence Quotient – coeficient de inteligență), Mercedes-Benz și-a denumit noua gamă de automobile exclusiv electrice EQ, care ar însemna Electric Intelligence, zic ei. Constructorul auto german și-a programat investiții de circa 10 miliarde de euro în dezvoltarea de mașini electrice și urmează să lanseze, până în 2022, nu mai puțin de zece modele EQ, dintre care, trei vor fi sub marca Smart. Deși vor fi din diferite clase şi, implicit, vor varia mult în dimensiuni, toate vor fi construite pe aceeași platformă tehnică. Aceasta este de tip modular și foarte versatilă, permițând amplasarea motorului pe puntea față, pe cea spate sau chiar câte un propulsor pe fiecare axă. Și acumulatorii litiu-ion vor fi tot modulari, cu diferite poziționări pe platformă. Astfel, începând cu 2020, se anticipează că vom vedea modele Mercedes-Benz EQ „cuminți”, cu tracțiune față, sportive, cu roțile spate motoare, și de tip SUV/crossover 4×4.
Conceptul cu zero emisii prezentat la salonul auto de la Frankfurt, Mercedes-Benz EQ A, va fi cel mai mic model din gamă, excluzând Smart, și este un hatchback cu 2+1 portiere, compact, echivalent Clasei A, care va concura, din 2020, cu BMW i3 și Volkswagen I.D., ce va fi lansat în 2019. Lung de 4.280 mm, lat de 1.810 mm, înalt de 1.430 mm și având ampatamentul de 2.730 mm, EQ A este un model citadin prin excelență și se estimează că va costa sub 40.000 euro în versiunea sa de bază, cu motor și tracțiune pe puntea față. Nu au fost dezvăluite valori de putere, deci nici prea mulți indici de performanță, dar cei de la Mercedes au afirmat, conform presei americane, că ar putea fi declinat, precum marea majoritate a modelelor mărcii, și într-o versiune sportivă, cu două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte, ce vor totaliza peste 200 kW (272 CP) și cuplu de 500 Nm.
Acestei variante cu tracțiune integrală îi vor trebui mai puțin de 5,5 secunde pentru sprintul 0-100 km/h. Autonomia lui EQ A va ajunge până la 400 km, în funcție de numărul de acumulatori pe care îi va avea indiferent de versiune. Benzile luminoase cu care este echipat conceptul, nu știm dacă le vom mai găsi la modelul de serie, arată setarea în care rulează: în cazul variantei sportive, când sunt albastre și orizontale pe panoul negru ce înlocuiește grila radiatorului de la un automobil cu motor termic, înseamnă că este activat modul Sport, iar dacă sunt sub forma unor linii roșii, verticale și paralele, atunci este vorba despre setarea Sport Plus. Tehnologia de iluminare este una originală, ce folosește așa-numitele „fibre cu laser”, în fapt, niște conducte în care, cu ajutorul laserului, se activează un gaz, a cărui intensitate luminoasă și culoare variază în funcție de tipul semnalului. Pentru încărcarea acumulatorilor, se va folosi fie sistemul standard Combined Charging System (CCS), fie cel prin inducție, opțional. CCS este un dispozitiv ce se cuplează la o priză de perete obișnuită, are funcția de încărcare rapidă, și furnizează, în zece minute, energie electrică suficientă pentru parcurgerea a până la 100 km.
Text: Florin NECULA / Foto: MERCEDES-BENZ