Nissan E-Force: Un motor în plus

0
114

Trecerea de la tracțiunea clasică la cea electrică este un subiect care ia amploare odată cu dezvoltarea noii generații de mașini cu tracțiune electrică. Ideea este că febra transpunerii variantelor uzuale în unele adaptate motoarelor electrice i-a cuprins și pe cei de la Nissan, mai ales când este vorba de tracțiunea integrală.

Iar pentru atingerea obiectivului constructorul japonez a implementat un sistem cu două motoare electrice pe o mașină de test care la bază este un Leaf e+. Ansamblul motor a fost botezat e-4ORCE, nume despre care vorbitorii nativi de limba engleză participanți la sesiunea de teste spuneau că nu prea are sens, însă, conceptul din spatele său este cât se poate de interesant. Folosind motoare electrice frontale și posterioare separate, puterea maximă generată este de 308 CP (227 kW) și un cuplu motor maxim de 680 Nm.


Șoferii pot beneficia de sistemul de control al tuturor roților pe aproape orice condiții de drum, crescând performanța mașinii și încrederea celui de la volan.
Dar nu a fost vorba doar despre montarea unui al doilea motor în spate. Cei de la Nissan s-au gândit la modul în care acesta ar putea folosit pentru ca mașina să fie condusă mai bine, iar pentru aceasta au făcut apel la controlul electronic al șasiului pentru tracțiunea integrală folosit la modele precum GT-R.


Primul lucru observat a fost diferența de accelerare sau mai exact răspunsul la accelerare. Punctul de plecare a fost că motoarele electrice pot livra instantaneu 100% din cuplul lor, în timp ce software-ul de control al unui EV trebuie să-și crească puterea progresiv pentru evitarea transformării anvelopelor în tălpici de sanie. Sistemul e-4ORCE poate furniza puterea mai agresiv celor patru roți, iar în comparație cu Leaf e+ obișnuit, este mai rapid și cu un răspuns mai prompt al accelerației.


Al doilea beneficiu a fost că folosirea celor două motoare a redus balansul longitudinal când a fost folosit sistemul stop-and-go în timpul deplasării. Ridicarea botului la demarare și coborârea sa la frânare (mișcarea de tangaj) sunt reduse la minimum prin adăugarea frânării regenerative la motorul din spate, față de frânarea de regenerare obișnuită a motorului din față. Când frânați pe străzile orașului, de exemplu, acest lucru ajută la evitarea scuturării pasagerilor înainte și înapoi, fapt ce reduce potențialul de rău de mișcare și disconfort aferent. În mod similar, la accelerarea pe drumurile accidentate sau denivelate, controlul motorului este optimizat pentru menținerea confortului în timpul deplasării prin minimizarea mișcărilor neregulate.
Și pe lângă optimizarea alocării cuplului pe cele două punți, sistemul aplică un control independent al frânei la fiecare dintre cele patru roți pentru a maximiza forța de virare generată de fiecare anvelopă. Acest lucru permite șoferilor să se bucure de viraje pe care le pot aborda cu mare încredere și cu un efort minim din partea direcției.
Tehnologia electrică de control pe patru roți crește încrederea șoferului într-o gamă largă de condiții rutiere. Când mergeți pe drumurile acoperite cu zăpadă, de exemplu, vehiculul poate urmări fidel trasa dorită de șofer, datorită controlului de înaltă precizie al motorului și frânei. Cu încrederea de a gestiona o asemenea varietate de suprafețe rutiere, conducerea devine mai plăcută. Mai simplu spus, e-4ORCE poate face o mașină să aibă un comportament liniar la accelerare, frânare în viraje, fără să bruscheze rularea în restul timpului.

Foto: Nissan

Acest articol face parte din numărul 254 – exclusiv online – al revistei Auto Test Magazin.

http://www.autotestmagazin.ro/48-de-ore/

http://www.autotestmagazin.ro/nissan-i2v-atoatevazatorul/

http://www.autotestmagazin.ro/test-nissan-juke-adio-extravaganta/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ doi = 6