Polestar 1, primul model de sine-stătător al diviziei de performanță a Volvo, deschide drumul mărcii suedeze către era mașinilor electrice. Noul Gran Turismo hibrid nu a renunțat la motorul termic, dar arată că marii constructori auto încep să ridice mănușa aruncată de Tesla.
Polestar Engineering este de câțiva ani în proprietatea Volvo Cars, unde joacă același rol ca AMG la Daimler (Mercedes-Benz): transformarea unor modele de serie ale mărcii în automobile de performanță. Așa că este, probabil, cea mai îndreptățită să pună în practică decizia companiei suedeze de a lansa, din 2019, doar mașini hibride și electrice. Surpriza este că primul model nu va purta emblema Volvo, ci chiar pe cea a diviziei sport, o stea stilizată (Polestar înseamnă Steaua Polară). Polestar 1 este un coupe cu 2+2 locuri cu sistem de propulsie hibrid reîncărcabil, construit pe platforma tehnică utilizată și de modelele Volvo S90, V90 și XC90. GT-ul sport cu două uși măsoară 4.500 mm în lungime, are ampatamentul de 2.621 mm și va fi produs într-o nouă uzină din Chengdu, China, unde i se vor adăuga, spre sfârșitul anului 2019, Polestar 2, un model electric cu patru portiere, concurent cu Tesla 3, și Polestar 3, un SUV de clasă mare și el 100% electric.
Coupe-ul este construit, în cea mai mare parte, din fibră de carbon și oțel de înaltă rezistență. Înrudirea sa cu Volvo S90 este evidentă în partea frontală, aproape identică, mai puțin emblema, dar și în zona posterioară, chit că muchia portbagajului iese destul de mult în afară având rol aerodinamic. Din lateral, mașina emană un aer de Ford Mustang, în ciuda faptului că forma îi este dictată tot de S90, pe care îl recunoaștem de pe la jumătatea acoperișului panoramic din sticlă până la bara față. Iar dacă deschidem portiera și urcăm la bord, parcă am intrat în modelul de clasă mare al Volvo: calitate și atmosferă premium, comenzi digitale, centru de infotainment cu ecran tactil, orientat pe verticală, până și maneta din cristal a schimbătorului cutiei de viteze automate este aceeași. Doar detalii de finisaj puțin importante și emblema Polestar de pe volan ne aduc aminte că nu ne aflăm în Volvo S90.
Sistemul hibrid reîncărcabil (plug-in) este format dintr-un propulsor pe benzină, supraalimentat, de doi litri, ce animă roțile față, și două motoare electrice, pentru puntea spate, astfel că tracțiunea este integrală când sunt în uz toate trei. Puterea totală utilizată de sistem este de 600 CP, iar cuplul are valoarea maximă de 1.000 Nm! În plus, există și un starter-generator electric, ce generează electricitate, dar și contribuie la reprizele de accelerare puternică. Mașina poate rula în modul electric, deci doar cu roțile spate motoare, până la 150 km, energia fiind furnizată de acumulatori li-ion de 34 kWh. Suspensiile adaptive au amortizoare Öhlins, iar frânele puternice provin de la Akebono.
Producția lui Polestar 1 va demara la mijlocul lui 2019 și se va opri după numai 500 exemplare, pentru a i se păstra caracterul de mașină sport exclusivă. Lista de comenzi a fost deja deschisă, dar GT-ul nu va fi vândut, ci se vor încheia contracte tip leasing pe doi sau trei ani. Rata lunară va include costurile cu asigurarea și service-ul, iar la sfârșitul perioadei de leasing, mașina va fi returnată obligatoriu la Polestar, care, după ce o va verifica și eventual recondiționa, o va închiria altcuiva, ca autovehicul second-hand certificat calitativ.
Text: Florin NECULA / Foto: POLESTAR