Porsche E-Mobility: Electrizant

0
86

Porsche mizează pe electric, dar o face în stilul propriu. La doi ani de la lansarea lui Taycan, primul model 100% electric produs de Porsche, am mers în Republica Cehă pentru a testa cele mai noi variante ale acestuia.

Porsche Taycan împlinește doi ani de la lansare. Este primul model complet electric produs de Porsche, iar rezultatul reflectă faptul că a fost creat în spiritul mărcii sportive din Zuffenhausen. Clienții au îmbrățișat acest model, iar cifra de 20.000 de exemplare vândute anul trecut este similară cu cea obținută de Porsche 911. După primele șase luni din 2021, Taycan are deja 19.800 de exemplare vândute.
Începând din acest an, gama modelului a crescut cu o a doua versiune, mai practică și mai robustă: Cross Turismo. Prezentată oficial în luna martie, aceasta se adresează celor care au nevoie de un Taycan mai practic, dar și capabil să parcurgă drumuri neasfaltate.
Pentru a putea încerca noile modele cu upgrade, dar și pentru a înțelege mai bine implicarea Porsche în dezvoltarea infrastructurii electrice, am mers la Praga unde divizia Porsche Central and Eastern Europe a organizat evenimentul E-Mobility@Porsche. Am putut încerca modelul Taycan cu un singur motor electric, ultima versiune intrată în gama modelului sedan, dar și noul Taycan Cross Turismo Turbo.
Mai mult, Porsche ne-a detaliat planurile pentru dezvoltarea infrastructurii necesare alimentării mașinilor electrice. Producătorul desfășoară un program de asociere cu locații turistice speciale, numit Porsche Destination, unde instalează stații de încărcare AC, iar toate reprezentanțele mărcii vor avea în curând stații de încărcare ultrarapide.

Autonomia oficială cu bateria Performance Plus este de 407-484 km, în funcție de stilul de condus.

Porsche Taycan 2WD
La evenimentul din Cehia am putut încerca în premieră versiunea de bază a modelului Taycan. Lansată ulterior variantelor Taycan 4S, Turbo și Turbo S, aceasta poartă denumirea simplă Taycan. Principala diferență este faptul că folosește un singur motor electric pe puntea spate. Restul gamei utilizează două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte. Taycan-ul simplu este disponibil cu două variante pe baterie. Cea de bază are 326 CP (408 CP în mod Launch Control) și folosește bateria Performance de 79,2 kWh. A doua versiune are 380 CP (476 CP în mod Launch Control) și bateria Performance Plus de 93,4 kWh. Cifrele sunt valori brute.
Am mers cu Porsche Taycan în versiunea de bază, dar cu bateria mare. Chiar dacă nu are explozia modelelor de top la accelerații și reprize, Taycan‑ul cu un singur motor rămâne un model extrem de performant. Faptul că este cumva mai blând îl face excelent pentru cei care vin pentru prima dată către marca Porsche, iar autonomia este îmbunătățită față de modelele cu două motoare electrice. În afară de asta, nimic nu trădează faptul că avem în față un Taycan mai puțin puternic. Look-ul este neschimbat, abordând același stil futurist agresiv.
În timpul testului desfășurat pe un traseu nu foarte lung, am scos un consum de 21,9 kWh/100 km.
Porsche Taycan Cross Turismo
Creat după rețeta folosită de modelul Panamera, care propune clienților o versiune sedan și una Sport Turismo, Taycan Cross Turismo este un break cu elemente ceva mai robuste. Sau un shooting brake cu cinci portiere, dacă este să ne exprimăm mai elegant.
Este primul model electric cu acest tip de caroserie, iar faptul că Porsche l-a gândit pentru cei cu o viață foarte activă, ne arată că există o piață pentru modelele care nu sunt chiar SUV‑uri, dar pot parcurge fără probleme drumuri de macadam sau porțiuni neasfaltate.
Spre deosebire de un Taycan cu caroserie sedan, Cross Turismo propune o serie de noutăți la nivelul caroseriei. Plafonul a fost prelungit și ușor înălțat, zona din spate a fost restilizată, iar accesul la spațiul din portbagaj se face mult mai ușor mulțumită hayonului acționat electric. Spre deosebire de Taycan, varianta Cross Turismo are o gardă la sol mai mare. Sunt 30 mm (în funcție de modul de rulare ales) în plus oferiți standard, dar dacă bifezi și pachetul opțional Off-Road (începând cu 1.700 de euro) primești niște protecții suplimentare (aripioare la nivelul spoilerului față și în dreptul aripilor spate, și elemente laterale din plastic). Tot mulțumită pachetului Off-Road, Taycan Cross Turismo va sta întotdeauna cu 10 mm mai sus față de un Cross Turismo normal. Taycan Cross Turismo oferă un portbagaj mai mare, având un volum de 405 litri, față de 366 litri cât are sedanul. De asemenea, există un spațiu de depozitare de 84 litri sub capotă.
Mai trebuie spus că toate versiunile Taycan Cross Turismo sunt echipate cu două motoare electrice, cu bateria mare de 83,7 kWh (valoare netă) și cu suspensia pneumatică. Ceea ce îl face brusc mai atractiv față de sedan-ul clasic. Cel puțin, din punctul meu de vedere.
La testul din Cehia am putut experimenta versiunea Turbo a modelului Taycan Cross Turismo pe un ­traseu complex ce a inclus autostrăzi, ­drumuri naționale, drumuri neasfaltate și poate cele mai înguste drumuri virajate pe care le-am întâlnit vreodată.
La volan, versiunea Cross Turismo nu se simte aproape cu nimic diferită față de versiunea normală. Cei 30 mm în plus își fac simțită prezența atunci când drumul nu mai este perfect și activăm modul Gravel de rulare. Un simbol de pe planșa de bord digitală ne anunță că suspensia este la cel mai înalt nivel și putem accesa drumul mai dificil. Apropo, Taycan Cross Turismo are cinci moduri de rulare (Range, Normal, Sport, Sport Plus și Individual).
Chiar și în versiunea cu aspect mai robust, Taycan Cross Turismo este la fel de tăios și exploziv ca și omologul său cu caroserie sedan. În versiunea Turbo (bineînțeles că nu există sistem turbo, denumirea este tradițională la Porsche pentru versiune performante ale modelelor sale și a fost preluată și pentru automobilele electrice) Taycan Cross Turismo folosește două motoare electrice ce oferă un total de 625 CP, dar care pot deveni 680 CP atunci când activăm funcția Launch Control. Adăugăm și un cuplu instant de 850 Nm și avem rețeta pentru accelerații demne de o lansare pe orbită. În modul Sport, o apăsare mai fermă pe pedala de accelerație va lansa mașina într-o repriză fulgerătoare, iar o plecare de pe loc cu modul Launch Control activat va lăsa stomacul celui de la volan undeva în spate. Știți senzația aceea din rollercoaster la prima coborâre abruptă? La fel te vei simți și în Taycan Turbo Cross Turismo. Ținuta de drum este impecabilă în orice situație, la fel și feedback-ul oferit de direcția chirurgical de precisă. Accelerația de la 0 la 100 km/oră se face în 3,3 secunde, iar pentru a atinge 200 km/h sunt necesare 10,7 secunde.

Taycan este un Porsche până în cele mai mici detalii. De la planșa de bord inspirată de cea a clasicului 911, dar transpusă în era digitală, la ergonomia și calitatea materialelor. Avem nu mai puțin de patru ecrane digitale, inclusiv unul pentru pasager (opțional).
Consum? Oficial, un Taycan Turbo Cross Turismo cu bateria mare de 93,4 kWh (83,7 kWh, valoare netă) consumă în medie între 22,6 și 26 kWh/100 km. Autonomia oficială este de 395 km și poate crește până la 452 km în funcție de stilul de condus. În timpul testului nostru am obținut un consum mediu de 22,2 kWh/100 km.

Foto: Radu Chindriș (Porsche)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


6 − unu =