Poveste despre mașini și machete auto

0
193

machete auto (9)Pasiunea pentru mașini nu ține cont de mărimea acestora. Asta o dovedește cu prisosință Cristian Luca, posesorul unei colecții de machete auto impresionantă, dar și deținătorul unor automobile clasice frumoase.

machete auto (7)Auto Test: Cum a apărut această pasiune legată de maşini şi de machete auto?
Cristian Luca: Cred că undeva pe la trei-patru ani. Ieşeam cu tatăl meu şi încercam să spun ce model erau maşinile pe care le vedeam. Legat de colecţia de machete, am şi din anii ‘70. De exemplu, un autobuz din tablă, făcut la Lugoj. În ‘71 am primit un Ferrari 512 Prototipo, acesta are acum circa 45 de ani vechime. Prin anii 1994-1995 am început să cumpăr masiv machete.
machete auto (2)Auto Test: Ce ne puteţi spune despre prima maşină achiziţionată cât şi despre restul automobilelor pe care le aveţi?
Cristian Luca: Undeva prin 1999 am cumpărat primul autoturism, un Fiat Topolino din 1942. Am o copie a facturii care este din 1943. Maşina a fost recondiţionată de la stadiul de „coteţ”. Am ales pentru ea o culoare total nepotrivită, un maro-ruginiu de Matiz. Culmea este că o prindea incredibil de bine, însă vopseaua metalizată a fost introdusă abia prin 1949 şi nu de către Fiat. După Topolino, am cumpărat o maşină cu care să merg, un Fiat 125. Era din lotul importat pentru ministere, iniţial la ONT şi după asta la privați, dar doar cu aprobare. Am luat-o cu vopseaua originală şi 40.000 de km la bord. A treia maşină a fost un Mercedes 200 diesel. După asta am achiziţionat o Dacia 1100 care a stat toată viaţa ei în garaj. Practic stă şi acum. În nouă ani am parcurs 4.000 de km, sub 500 km pe an. Din 1969 până astăzi, în 47 de ani, maşina a parcurs 44.000 km. Lista este continuată de Alfa Romeo Giulia, Alfa Romeo Giulietta, Lada 1500 şi o Dacia 1300, un exemplar integral franţuzesc.
machete auto (1)Auto Test: Despre „Alfa” cum s-a întâmplat?… are ceva caracteristic această marcă?
Cristian Luca: Giulia a fost o achiziţie mai „dificilă”. Un prieten mi-a desenat pe un şerveţel  strada aproximativă unde era maşina, undeva prin Sinaia. Am căutat-o zile întregi pentru că topografia locului era incredibilă. Nu am reuşit de la prima încercare. După şase luni am trecut iar prin zonă şi am dat în final de maşină. Era o epavă. Tabla ei nu era făcută să reziste la clima din staţiune. Am avut un curaj pe care nu l-aş mai avea astăzi sub nicio formă. Am reuşit să salvez maşina. În prezent este într-o colecţie a unui prieten, într-o formă incredibilă și în culoarea originală… verde!  Culmea este că ambele „Alfe” au avut iniţial această culoare. Referitor la elementul caracteristic… am mers cu una recondiţionată formidabil. Mare parte din timp avea acelaşi comportament dificil, ca a mea. Problema este legată de fiabilitate, de reglaje. Forma maşinilor te ţine însă în priză.
machete auto (10)Auto Test: Aveţi două Dacii (1100 şi 1300) şi o Lada 1500. Pentru o cursă, pe care aţi alege-o?
Cristian Luca: Se spune că Lada avea o altă clasă. Era mai silenţioasă, mai solidă, te simţeai mai protejat cu ea. Însă Renault-ul a avut întotdeauna maşini agile, uşor  de condus cu o direcţie incredibilă. Undeva şi Dacia 1300 s-a încadrat aici. Prin urmare, dacă ar fi să aleg dintre cele trei maşini, astăzi aş conduce  Dacia 1300. Lada ar fi pe locul doi şi Dacia 1100 pe trei.
machete auto (3)Auto Test: Cum este viaţa la bordul unui automobil clasic?
Cristian Luca: Este foarte greu să mergi zi de zi cu o maşină fără aer condiţionat şi să stai blocat în trafic la temperaturile de astăzi. Este un chin care în final depăşeşte plăcerea. Maşina rămâne mai mult pentru ocazii speciale.
Auto Test: Aveţi un model preferat?
Cristian Luca: Jaguar E-Type, numai varianta coupé! Cabrio nu înseamnă absolut nimic pentru mine. Îmi place şi Renaultul Alpine, varianta mai clasică, însă aş prefera tot E-Type-ul.
machete auto (5)Auto Test: Ce părere are familia despre această pasiune?
Cristian Luca: O mare parte din timp am fost înţeles. Ceva ajungi să neglijezi, ori repari ceva ori ieşi cu familia. Eu, în prezent, mă bucur oarecum de munca mea. La început nu aveam nicio maşină funcţională, astăzi sunt toate cât de cât bine, mă pot bucura de ele.
machete auto (4)Auto Test: Un sfat pentru amatorii dornici de această aventură?
Cristian Luca: În primul rând, oricine ar trebui să îşi cumpere maşina pe care şi-o permite. Indiferent de marcă sau cât de ieftină este. Nu aş recomanda nimănui să îşi neglijeze familia. Este bine să te bucuri de viaţă, să te plimbi și să călătoreşti.

Interviu realizat de Gabriel MANOLE / Foto: Cristian LUCA 

Articolul precedentFerrari J50: Arigato, Japonia!
Articolul următorSpaţiu mobil de lucru: Nissan e-NV200 Workspace
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


sase − 5 =