Dacă pomeneam despre clasa A la amplificatoarele audio sau de instrument erau vizate fidelitatea și consumul energetic. La electrocasnice este vorba despre consum și eficiență. La constructorii de mașini precum Mercedes înseamnă tehnologie, inovație, stil. Oare „A”-ul acesta este universal?
Acum mai bine de doi ani Mercedes-Benz prezenta conceptul A-CLASS la Salonul Auto de la Shanghai cu care dezvăluia noua direcție de evoluție prezentând un design în două volume, cu evidente tendinţe dinamice şi life-style, în contradicţie cu ideea de caracter practic şi eficienţă maximă a monovolumului cunoscut. Anul trecut nemții etalau cea de-a treia generație A-Class care anunța „pulsul unei noi generații”.
Și s-au ținut de cuvânt pentru că noua generație rupea orice legătură cu cea anterioară având un design spectaculos care îmbină eleganța cu dinamica și siguranța. Liniile curbe, bine definite, și suprafețele „tensionate” marchează profilul de „hatch” al celui mai mic reprezentant al „stelei în trei colțuri” mai ales când este privit din lateral. Partea frontală este dominată de grila radiatorului, de capota lungă în V și de prizele laterale de aer iar spatele este marcat de linia coborâtă a plafonului, de „umerii musculoși” ai aripilor și de blocurile optice profilate pentru a obține o mai bună curgere a aerului pe suprafețele laterale.
La interior, dacă ar fi să dăm crezare designerilor, inspirația din lumea avioanelor este pregnantă în actuala generație A-Class. Panoul de instrumente este împărțit distinct între partea superioară inspirată din profilul unei aripi și cea inferioară, „musculară”. În viziunea designerilor acest fapt dă impresia că partea superioară este susținută de mușchi care permit folosirea unor suprafețe cu texturi moi asemenea structurilor anatomice. Iar toate componentele au un finisaj galvanizat, rezultând suprafețe metalice cu efect gen „atingere rece”. În plus posibilitățile extinse de personalizare ale interiorului pot face din A-Class apanajul „sexului frumos”.
Asta doar până când descoperi că te-ai așezat la volanul unui A 180 CDI BlueEFFICIENCY care dezvoltă 109 CP și un cuplu motor maxim de 250 Nm. Ce-i drept datele afișate nu „te dau pe spate”, mai ales că-i vorba de un diesel de 1,8 litri, daaar… asociat cu transmisia 7G-DCT (cu dublu ambreiaj) descoperiți cu plăcere că dinamica și consumul redus de combustibil pot să facă un pact mulțumitor pentru cel aflat la volan. Să mai rămânem puțin pe „tărâmul” acestei transmisii care permite o remarcabilă „evoluție la sol” a mașinii. Mulțumită celor șapte trepte transmisia oferă o repartizare foarte permisivă a cuplului în funcție de turație iar eficiența acesteia permite o reabilitare cu 9% a consumului de combustibil comparativ cu varianta CVT folosită de A-Class până în prezent și o îmbunătățire față de cea manuală. Cu o lungime de 367 mm și o greutate de 86 kg, 7G-DCT este mai compactă și mai ușoară decât transmisiile de pe piață în acest moment. Ambreiajele sunt multi-disc răcite cu ulei. Lichidul hidraulic este răcit în mod activ, asigurând astfel funcționarea corectă a transmisiei chiar și în condiții extreme, în ciuda nivelului relativ scăzut de umplere (de șase litri).
Dar mai interesant este faptul că dispuneți de trei moduri de setare a răspunsului motorului în sarcină. Primul este cel „economic” în care se efectuează schimbarea vitezelor automat și în special… confortabil. Treptele de viteză sunt selectate cu respectarea unui stil deosebit de economic de conducere la turații mici. În modul „sport” se realizează complet automat schimbarea vitezelor. Timpii de schimbare și de răspuns sunt sensibil mai scurți la turațiile mari ale motorului. În cel Manual schimbarea vitezelor se face prin intermediul padelelor din spatele volanului iar nivelul turațiilor motorului la care schimbați treptele sunt la propria alegere. Altfel, nu vă mai ramâne decât să vă alegeți destinația, fie că este în oraș sau depășeșete cu mult granițele lui, iar călătoria se va desfășura într-adevăr în stilul „stelei cu trei colţuri” indiferent de dimensiunile maşinii.
Fişă Tehnică:
MOTOR: 4 cilindri în linie • 1.796 cmc • 109 CP/3.200-4.600 rpm • 250 Nm/1.400-2.800 rpm.
MECANICĂ: Cutie automată 7G-DCT • suspensii: faţă MacPhearson / spate braţ dublu • frâne: faţă discuri ventilate (276 mm) spate discuri pline (258 mm).
CAROSERIE: ampatament 2.699 mm • capacitate rezervor 50 l • capacitate portbajag 341 l • lungime 4.292 mm • lăţime cu / fără oglinzi 2.022 / 1.780 mm • înălţime 1.433 mm.
PERFORMANŢE: viteză maximă 190 km/h • 0-100 km/h 10,6 s • consum mediu 4,1-4,4 l /100 km.
Drive-test realizat de Radu Buhănţă