RAR: GPL – o alternativă la benzină?

0
79
Readucem în prin plan un subiect mai vechi, care însă nu este deloc lipsit de importanţă, dată fiind amploarea lui la nivel european şi mai ales în România zilelor noastre. Punem în alternativă alimentarea autovehiculelor rutiere, echipate cu motoare MAS (motoare cu aprindere prin scânteie alimentate cu benzină sau derivaţi ai acesteia), cu combustibil alternativ şi anume GPL (Gaz Petrolier Lichefiat).

GPL 1Așadar, dorim să facem cunoscute câteva considerente de ordin tehnic, economic şi legislativ, astfel încât eventuala opţiune să nu constituie un factor care să pericliteze protecţia mediului înconjurător sau siguranţa rutieră, dar să constituie în final o economie de ordin financiar.

Faptul că preţul combustibilului convenţional a crescut în ultima vreme, iar previziunile nu par a fi dintre cele mai bune, alimentarea autovehiculelor cu GPL implică costuri de exploatare în ceea ce priveşte consumul de combustibil considerabil mai mici, datorită diferenţei substanţiale de preţ a GPL faţă de benzină. Acest fapt a atras atenţia chiar şi producătorilor consacraţi de autovehicule. Ca exemplu se va considera un autovehicul fabricat în România, Dacia Sandero, având o cilindree de 1390 cmc şi o putere de 55 KW, autovehicul omologat CE de tip atât în varianta alimentată cu benzină cât şi în varianta duală benzină/GPL. Conform datelor rezultate în urma testelor efectuate şi comunicate de către fabricant, valoare combinată a consumului de combustibil în modul alimentat cu benzină este de 7,0 litri/100 km, iar în modul alimentat cu GPL este de 9,2 litri/100 km. Luând în consideraţie preţurile combustibilului comunicate de acelaşi furnizor şi anume 6,27 RON (sursa benzinării Petrom SA) pentru un litru de benzină fără plumb B95, respectiv 3,16 RON pentru un litru de GPL, rezultă pentru vehiculul mai sus menţionat un cost de exploatare în ceea ce priveşte consumul de combustibil de 43,89 RON pentru 100 de km atunci când funcţionează cu benzină şi de 29,07 RON pentru 100 de km la funcţionarea cu GPL. Făcând o scădere simplă rezultă o economie de 14,82 RON pentru 100 de km atunci când autovehiculul funcţionează cu GPL. Diferenţa de preţ la achiziţionarea unui autovehicul nou echipat şi cu instalaţie de alimentare cu GPL este de 3135 RON. Concluzia, în acest caz, pe baza datelor furnizate de către constructor şi a calculelor efectuate, diferenţa de preţ dintre cele două variante este acoperită după aproximativ 22.000 km, după această valoare urmând să facem economie de aproximativ 14-15 RON / 100 km.

În momentul de faţă pot fi achiziţionate autoturisme sau autoutilitare noi, echipate cu sisteme de alimentare cu GPL, adaptate progresului tehnic, astfel încât să îndeplinească din punct de vedere al poluării chimice condiţiile cuprinse în legislaţia europeană aplicabilă la omologarea CE de tip a autovehiculelor.

Un fenomen în masă este reprezentat însă de echiparea retrofit a autovehiculelor cu instalaţii de alimentare cu GPL în ateliere specializate, autorizate de către Registrul Auto Român în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă în domeniu şi anume RNTR 9: “Reglementările privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de întreţinere, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz”, (aprobate prin Ordinul Ministrului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului nr.2131/2005). Datorită anvergurii acestor modificări constructive şi pentru urmărirea paşilor necesari ca acest sistem de alimentare cu combustibil să poată fi menţionat în Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) de către Registrul Auto Român, este necesar să fie cunoscute următoarele aspecte:

• toate componentele instalaţiei trebuie să fie omologate conform Regulamentului 67 ECE ONU seria de amendamente 01, partea 1 şi trebuie să poarte marcajul de omologare corespunzător;

• instalaţia propriu-zisă trebuie să fie certificată de RAR şi să fie folosită în concordanţă cu domeniul de utilizare pentru care a fost certificată (puterea maximă a motorului care echipează autovehiculul respectiv să se încadreze în domeniul de puteri ale motorului pentru care este certificată instalaţia GPL);

• montajul trebuie să fie efectuat astfel încât să fie vizibile mărcile de omologare cât şi elementele de identificare ale componentelor sistemului de alimentare cu GPL;

• atelierul trebuie să elibereze şi să înmâneze clientului o declaraţie tip de conformitate privind îndeplinirea condiţiilor necesare şi asumarea răspunderii pentru corectitudinea montajului în conformitate cu Regulamentul 67 ECE ONU şi “Reglementărilor privind modificarea sistemelor de alimentare ale motoarelor autovehiculelor, care au fost omologate pentru circulaţia pe drumurile publice din România cu un anumit carburant prevăzut de constructor, pentru funcţionarea şi cu gaze petroliere lichefiate (GPL) și autorizarea agenţilor economici care execută montarea, reviziile tehnice și repararea instalaţiilor de alimentare a motoarelor cu GPL – RNTR 6”.

• atelierul trebuie să elibereze certificatul de garanţie şi instrucţiunile de utilizare ale instalaţiei. Din documente trebuie să poată fi stabilite: atelierul de montaj, data montajului, identificarea instalaţiei şi a autovehiculului pe care s-a montat. Trebuie menţionat aici faptul că durata de utilizare a rezervoarelor de GPL este de zece ani după care este necesar să fie  înlocuite.

GPLAlimentarea autovehiculelor cu GPL reduce poluarea chimică? O analiză amănunţită a valorilor obţinute în laborator pentru diferite tipuri de vehicule alimentate atât cu benzină cât şi cu GPL a demonstrat faptul că valorile emisiilor poluante suferă unele modificări. Menţinerea gradului de poluare chimică la funcţionarea cu benzină cât şi cu GPL, pentru un anumit tip de autovehicul, constituie o obligaţie adresată constructorilor de autovehicule prin legislaţia europeană aplicabilă în domeniu. În ceea ce priveşte consumul de combustibil, cât şi valoarea emisiilor de CO2, ca urmare a unei analize a valorilor obţinute la omologarea CE de tip, s-a constat faptul că în pofida unei creşteri a consumului de combustibil de până la 25%, atunci când funcţionează cu GPL, valoarea emisiei de CO2 suferă modificări aproximative de 10%.

Ca recomandare din partea RAR facem cunoscut faptul că, în situaţia în care se doreşte echiparea autovehiculul cu un sistem retrofit de alimentare cu GPL, este necesar ca această operaţiune să fie efectuată într-un atelier autorizat de către RAR, o listă a acestor ateliere fiind comunicată pe pagina oficială www.rarom.ro. Ulterior montajului, pentru menţionarea în CIV a instalaţiei GPL, trebuie să efectuaţi o programare telefonică pentru activitatea de Modificări în CIV, la numărul 021/9672, preţul fiind de aproximativ 170 RON.

 Ing. Cristian Tudorache, Şef Colectiv Poluare, RAR

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− noua = 0