Într-o perioadă în care ne ferim să dăm mâna cu cei dragi și evităm sărutul pe obraz atunci când ne întâlnim cu un apropiat, există un salut care nu trebuie evitat și care nu prezintă niciun risc: salutul pe care și-l adresează motocicliștii când se întâlnesc în trafic. Gesturile pe care și le transmit bikerii nu sunt doar simple saluturi, ci și un semn de apartenență la o anumită categorie socială, dar au și roluri practice, pe care le vom detalia mai jos.
Salutul cu mâna stângă orientată în jos, având două degete în formă de „V”, ar putea fi cel mai frumos și cel mai sigur în această perioadă plină de restricții. Motocicliștii sigur îmi vor da dreptate, dar poate că n-ar fi rău ca și șoferii să înțeleagă semnalele pe care și le adresează cei care călătoresc pe două roți.
Îmi amintesc cum, înainte de a urca șa, am văzut de nenumărate ori salutul motocicliștilor și m-am întrebat ce înseamnă și dacă mi se adresează și mie, în calitate de conducător auto. Așadar, am căutat semnificațiile pe forumurile pentru pasionații fenomenului și am rămas surprins de multitudinea de mesaje care pot fi transmise prin câteva gesturi simple. Din păcate, puține sunt situațiile în care școlile care pregătesc motocicliști pun accent pe importanța salutului și semnalelor transmise prin diferite gesturi. Fără a generaliza, pot spune că niciun instructor din școală nu mi-a vorbit despre salutul în trafic.
Inedit este faptul că o casă de avocatură din SUA, specializată pe reprezentarea în instanță a motocicliștilor, a întocmit o listă cu semnificația semnalelor care pot fi transmise fără a pune în pericol deplasarea pe două roți. Gesturile inventariate de cei de la Michael Padway & Associates se adresează și celor care călătoresc în grup, dar și motocicliștilor solitari. De fiecare dată, dacă vorbim de un grup, cei mai puțin experimentați vor fi poziționați la mijlocul șirului și este important să înțeleagă când trebuie să se pregătească de oprire, când există un pericol pe carosabil sau când unul dintre motocicliști are nevoie să realimenteze cu carburant.
Salutul la întâlnire
Este primul salut pe care îl învață motocicliștii și se adresează în momentul în care doi bikeri trec unul pe lângă altul. Salutul se face doar cu mâna stângă și niciodată cu mâna dreaptă, pentru a nu lăsa liberă accelerația. Semnul cu două degete în formă de „V” a devenit celebru în anii ’70, după ce a fost făcut în mod repetat de sportivul Barry Sheene, la câștigarea fiecărei curse.
Acest semn este, adesea, înlocuit de un gest discret din cap, mai ales in orașele aglomerate. Din păcate, din cauza agitației din trafic, unii motocicliști uită să răspundă la salut.
Salutul la depășirea sau devansarea unei motociclete
În această situație, semnalul se adresează cu piciorul drept, scuturat ușor în exteriorul motocicletei. Explicația este că în timpul unei depășiri nu este indicată lăsarea liberă a ghidonului, din motive de siguranță.
Semnal cu farul
Acest gest atenționează asupra unui pericol și este înțeles de toată lumea. Nu se recomandă utilizarea sa ca salut, din cauză că ar putea fi perceput ca o atenționare. Combinat cu o balansare a mâinii stângi de sus în jos, înseamnă „încetinește!”.
La dreapta
O metodă bună pentru a semnaliza o oprire viitoare este prin acționarea semnalului de direcție și un semn cu mâna pentru a arăta spre indicatorul care presemnalizează apropierea de o benzinărie, o parcare sau un loc de odihnă.
Asfalt alunecos
Starea drumurilor reprezintă uneori un pericol pentru motocicliști. În caz de aderență scăzută din cauza unor pete de ulei sau a unei porțiuni acoperite cu pietriș sau nisip, este vitală atenționarea celorlalți motocicliști care vin din spate. Acest semnal se face prin lăsarea unui picior aproape de asfalt.
Atenție, pericol pe drum
Face parte din seria semnelor preventive și se folosește mâna pentru a indica spre un pericol iminent, cum ar fi o groapă, o gură de canalizare sau un obiect aflat pe carosabil. Acest semn îl completează pe cel precedent, putând fi folosite împreună. Un motociclist avertizat de două ori, înseamnă un motociclist care rămâne “la verticală”.
Atenție la lumini
Dacă un motociclist îl observă pe un altul că circulă cu farul stins sau are o altă problemă cu luminile, este suficient să deschidă și să închidă în mod repetat palma, dinspre cap către ghidon.
Întoarcere
În mers, există un singur semn care semnifică întoarcerea: cu mâna stângă orientată în sus, se rotește degetul arătător în dreptul capului, pentru a arăta că se dorește întoarcerea. Acest lucru este imposibil pe autostradă.
Ne trebuie de mâncare/de băut
Semnalul nu se referă, desigur, la băuturi alcoolice! În rest, un mic semn cu palma deschisa, de jos in sus – spre gură, va fi repede înțeles ca un semnal pentru stomacul care “plânge”. În cazul în care motociclistului îi este foarte sete, palma deschisă se va înlocui cu pumnul strâns și degetul mic în sus, orientat către gură.
Trebuie să alimentez
Mâna stângă îndoită în exteriorul motocicletei, iar degetul arătător îndreptat către rezervor va da de înțeles că urmează o oprire pentru alimentare.
Acestea sunt doar câteva dintre gesturile care pot fi de mare ajutor în timpul unei deplasări, dar există și altele, pe care le-au explicat cei de la casa de avocatură din SUA în planșa de mai jos. Este posibil ca unele semne să difere de ceea ce se întâmplă în România dar, în mare parte, acestea sunt identice.
O regulă nescrisă spune că, în trafic, motocicliștii vor saluta toți motocicliștii pe care îi întâlnesc. Noi ne ducem cu gândul chiar și la cei care conduc scutere pentru că, de multe ori, un motociclist deține și un moped de mici dimensiuni, pe care îl folosește la orele de vârf, când traficul devine aproape imposibil chiar și pentru cei pe două roți.
Foto: eaglerider.com, gq-magazine.co.uk, michaelpadway.com, nypdrider.com
http://www.autotestmagazin.ro/10-greseli-pe-care-sa-nu-le-faci-cand-esti-pasager-pe-motocicleta/
http://www.autotestmagazin.ro/daca-esti-motociclist-ai-cazare-gratuita-iata-cum/