Skoda Sport – O legendă revine la Le Mans

0
3456

Skoda Sport revine pe faimosul circuit după 75 de ani în cursa specială LeMans Classic. Din 1950 și până acum a fost singura participare a constructorului ceh la LeMans.

Era 24 iunie 1950 când o Skoda s-a aliniat pentru prima dată la startul legendarei curse de 24 de ore de la Le Mans cu o mașină specială de competiție, Skoda Sport. Startul cursei s-a dat la ora 16:00. A fost momentul când pilotul echipei Skoda, Václav Bobek, a sprintat de la linia de start urcându-se, apoi, rapid la volanul mașinii Skoda Sport cu numărul 44 și pornea în primul său tur de 13,65 km la Le Mans.

O experiență aparte

Participarea Skoda la celebra cursă a fost considerată o raritate la vremea sa. Europa fusese deja divizată de Cortina de Fier, iar apariția unei mașini de la Mladá Bo­leslav pe grila de start a celei mai dure curse de anduranță din lume avea să fie considerată o curiozitate.

Mașina specială cu două locuri, cu caroseria sa construită manual din aluminiu, se baza pe componente modificate de la modelul de producție Skoda 1101 „Tudor” din 1946 și folosea multe piese standard. Până în zori, Skoda Sport ocupa locul al doilea în clasa sa pentru mași­nile de până la 1.100 cm³ și locul cinci în clasamentul general. După 13 ore, cu o medie de 126 km/h, s-a rupt un inel de siguranță al unui bolț de piston și a spulberat orice speranță a echipei cehe pentru un rezultat surpriză. Întrucât regulamentul cursei a împiedicat repararea la fața locului a acestei mici defecțiuni tehnice, turul 121 a fost și ultimul pentru Skoda la Le Mans.

Modelul Skoda Sport dispunea de două faruri suplimentare pentru o iluminare mai bună pe timp de no­a­pte și de deschideri speciale în grila radiatorului optimizate pentru răcirea frânelor cu tam­bur de pe roțile din față. Un ampatament extins de 2.150 mm asigura o stabilitate îmbu­nă­tățită celui de la volan. Vehiculul cântărea 700 kg, inclusiv cu scule și piese de schimb. Motorul cu pa­tru cilindri, răcit cu apă, cu o cilindree de 1.089 cm3, dezvolta o putere de 50 CP (37 kW) la 5.200 rpm și o viteză maximă de 140 km/h. Sistemul electric a fost furnizat de producă­torul ceh PAL 12 V. Interesant era amestecul special de combustibil format din benzină, etanol și aceto­nă. Iar consumul era de 12 litri la 100 km, considerat scăzut pentru vremea sa în comparație cu concurența. Prin urmare, echipajul Skoda a trebuit să alimenteze mai rar.

La ora actuală

Anul acesta, când Skoda își sărbăto­rește cea de-a 130-a aniversare, modelul sport s-a numărat din nou printre punctele de atracție ale evenimentului LeMans Classic și, bineînțeles, mulțumită performanțelor sale obținute pe pistă.

Mașina de acum este una dintre cele două construite special pentru Le Mans în 1950. A fost mult timp crezută pierdută, iar în cele din urmă redesco­pe­­rită și readusă la viață printr-o restaurare atentă care a păstrat cât mai multe din componentele originale. Caroseria din aluminiu a mașinii încă poartă cicatricile bătăliilor purtate pe pistă acum mai bine de șapte decenii. După o restaurare de șase ani, mașina a revenit pe circuit în 2022. Între 3 și 6 iulie 2025, a fost din nou aliniată pe grila de start, come­morând atât tradiția curselor de anduranță, cât și cea de-a 130-a aniversare a mărcii Skoda din acest an. De data aceasta mașina specială de curse de la Mladá Boleslav a terminat pe locul 36 la general.

„De fiecare dată când urcăm în acest cockpit original pe acest circuit emblematic, ni-l imaginăm pe echipajul Bobek-Netušil luând startul în 1950. Este un moment cu adevărat special pentru Škoda și pentru noi personal”, spun Stanislav Kafka și Michal Velebný, perechea de piloți care au participat cu această mașină unică la Le Mans în ultimii ani.

Vă recomandăm și:

Skoda: 22 de ani de parteneriat cu Turul Franței la ciclism

Skoda Enyaq RS R: SUV-ul electric care vrea titluri

Skoda de 9.000 de euro

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

19 − six =