Soluții originale

0
251

Industria auto trece prin schimbări majore. Nu este vorba doar despre schimbarea de macaz în ceea ce priveşte electrificarea soluţiilor de propulsie clasice. Procesul este unul mai profund şi nu este neapărat apanajul marilor producători de automobile.

Schimbarea poate veni de oriunde. Startup-uri minuscule prin comparaţie cu corporaţiile din diverse ramuri industriale abordează într-o manieră proprie tehnologii de fabricaţie sau reinventează produse de larg consum. Fundamentul acestor schimbări este reprezentat de preocuparea din ce în ce mai stringentă legată de conservarea mediului, de reciclarea diverselor materiale cu efect poluant şi de stoparea procesului de încălzire globală. Prin urmare, se încearcă reducerea la minim a amprentei activităţilor umane asupra mediului. Iar soluţiile sunt surprinzătoare prin originalitate sau mod de abordare. Este şi cazul unui startup britanic care propune trecerea de la producţia de serie la configurarea în serie a automobilelor. Localizată în oraşul Swindon, la nici 120 km de Londra, compania Scaled Ltd. a reuşit să prezinte în luna octombrie un vehicul cu patru roţi şi propulsie electrică realizat prin tehnica printării 3D. Nu este primul model obţinut prin această tehnologie. În 2016 compania Local Motors din Arizona prezenta prima maşină obţinută prin printare 3D – Strati.

Realizată din plastic ABS armat cu fibră de carbon şi printată în 44 ore, Strati a deschis drumul spre o nouă abordare în construcţia de automobile. Erau evidente avantajele acestei tehnologii care nu necesită recalibrări şi retehnologizări ale unei întregi linii de producţie pentru a fabrica un model nou, ci doar o simplă reprogramare a softului. În plus, oferă o uşurinţă debordantă în ceea ce priveşte printarea pieselor de schimb sau personalizarea produselor la un nivel care le este inaccesibil producătorilor generalişti, fie ei chiar şi premium. Proiectul Chameleon al celor de la Scaled se înscrie pe aceeaşi spirală a evoluţiei metodelor actuale de proiectare şi construcţie a unui automobil. Fără a avea pretenţii de a fi un produs de masă (ci doar configurabil în masă), acest mic vehicul demonstrează că există alternativă la producţia de serie mare. Proiectat şi realizat în doar câteva luni, Chameleon este propulsat de un motor electric care îi permite să atingă o viteză maximă de 45 km/h. Este confecţionat din nylon reciclat, un material rigid, cu bune proprietăţi de amortizare a vibraţiilor, rezistent la uzură şi la acţiunea factorilor chimici. Proiectarea lui Scaled a fost subordonată obiectivului de a oferi un vehicul care să aibă un raport greutate – sarcină utilă de 1:1, avându-se  în vedere o masă proprie a acestuia de aproximativ 100 kg. Prin urmare, în procesul de proiectare s-a căutat eliminarea oricăror componente sau cantităţi de material care nu aveau nicio contribuţie în rigidizarea structurii șasiului. Softul dezvoltat şi furnizat de Rafinex a reuşit să creeze forma finală a lui Chameleon după ce, în urma unui proces de analiză a comportamentului structurii în diverse stadii de încărcare, a rafinat arhitectura acesteia în cele mai mici detalii. Numele nu este ales întâmplător. Asemeni micii reptile capabile să-şi schimbe culoarea corpului în funcţie de mediul înconjurător, platforma pe care este realizat vehiculul celor  de la Scaled suportă un nivel foarte ridicat de personalizare, astfel încât fiecare client să primească exact acel vehicul pe care şi-l doreşte. Desigur, Chameleon nu este un vehicul cu care ne vom întâlni pe autostrăzi. Minimalist şi foarte eficient din punct de vedere al poluării, acesta poate asigura transportul în zone urbane sau poate să îşi găsească loc în parcuri auto care deservesc zone industriale sau aeroporturi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

4 − one =