Super-Prius

0
62

Când tot mai mulți constructori auto se îndreaptă către sisteme de propulsie exclusiv electrică pentru viitoarele lor modele, Toyota mizează în continuare pe tehnologia hibridă, domeniu în care excelează.

Conceptul Toyota FT-Bh a fost proiectat să demonstreze că sistemul de propulsie integral hibrid (propulsor termic + motor electric, transmisie cu variație continuă CVT) poate fi extrem de eficient, fără a se renunța la vreunul dintre atuurile unui automobil de oraș: dimensiuni compacte, agilitate și manevrabilitate. Modelul nipon este un autovehicul ultraușor, cântărind mai puțin de 800 kg, ce stabilește adevărate repere în termeni de consum de carburant și de emisii de noxe. Mulțumită greutății reduse, coeficientului aerodinamic de valoare mică și sistemului hibrid, FT-BH are un consum de carburant mediu de 2,1 litri/100 km și emisii de CO2 de 49 g/km. Aceste valori sunt atinse cu ușurință de autovehiculul ce are dimensiuni comparabile cu ale citadinei Yaris, adică 3.985 mm lungime, 1.695 mm lățime și 1.400 mm înălțime, cu un ampatament de 2.570 mm. Iar emisiile de CO2 sunt cam la jumătate față de cele ale motorului pe benzină de un litru de pe Yaris.

Pentru a-și atinge obiectivele în materie de consum și de emisii nocive, echipa de proiectare s-a concentrat pe cinci domenii: diminuarea greutății totale a mașinii, reducerea rezistenței la înaintare, eficiența trenului de rulare, managementul energiei termice și al celei electrice. Mai mult, Toyota a ținut cont de faptul că, pe termen mediu, un asemenea concept car s-ar putea transforma în autovehicul de serie, deci au fost vizate și costuri cât mai reduse (să nu uităm, în 1997, când mulți nici nu-și imaginau o asemenea mașină, producătorul nipon a riscat cu Prius. Și a câștigat!). De aceea, în construcția lui FT-Bh nu s-au folosit decât materiale uzuale în domeniul auto, fără a se apela la aliaje scumpe sau la proceduri de fabricație complexe.

„Ecomotion” a fost tema stilistică abordată pentru designul conceptului. Partea frontală este o evoluție a actualului limbaj de design al Toyota, cu grilă de mari dimensiuni poziționată jos, prize de aer sub forma unor fante laterale, capotă a motorului ce taie curentul de aer cu muchia sa curbă și faruri integrate în aripi. Montanții A și C ultrasubțiri maximizează zonele vitrate și contribuie la o vizibilitate excelentă jur-împrejurul mașinii. Construcția caroseriei, fără oglinzi retrovizoare externe, ce au fost înlocuite cu camere video, și cu zona cabinei ce coboară fluid către V-ul inversat al lunetei și spoilerul spate înalt, determină o formă de picătură, cu un coeficient aerodinamic de doar 0,235.

Pentru că modelul de comparație pentru FT-Bh a fost Toyota Yaris cu motor de un litru, obiectivul a fost obținerea unei greutăți cu aproximativ 25% mai mică decât a acestuia. În consecință, în construcția conceptului s-au utilizat pe scară largă materiale precum oțelul de înaltă rezistență, aluminiul și magneziul, greutatea finală obținută fiind de 786 kg, cu 244 kg mai puțin decât a Yaris-ului. De fapt, excluzând sistemul de propulsie hibrid, ce este mai greu decât motorul de un litru, cântărind 60 kg, câștigul de masă, luând în considerare șasiul, caroseria, mobilierul, sistemele electronice, a fost de 340 kg, reprezentând circa o treime din greutatea de 1.030 kg a Toyota Yaris 1.0.

Sistemul integral hibrid folosit pe FT-Bh este o capodoperă în materie de propulsie asigurată de motoare de mică capacitate cilindrică. Deși sistemul este mai greu decât motorul de un litru, în comparație cu cele 150 kg ale tehnologiei Hybrid Synergy Drive de pe Toyota Prius este ușor ca un fulg. Această reducere radicală a greutății sistemului a fost asigurată prin utilizarea unui propulsor bicilindru de un litru, pe benzină, ce funcționează după ciclul Atkinson. Acest motor este eficient din punct de vedere termic și a beneficiat de ultimele tehnologii în ceea ce privește reducerea frecării între piesele componente, ceea ce a dus la creșterea randamentului.

Greutatea redusă influențează benefic și comportamentul rutier, mașina fiind agilă și răspunzând prompt la apăsările pe pedala de accelerație sau pe cea de frână. În plus, grație cuplului mare, furnizat instant, de la pornire, și la valoare constantă de motorul electric, FT-Bh este și destul de dinamic, având demaraj și reprize bune. E drept, aici trebuie să dăm crezare oficialilor Toyota, care nu au furnizat informații despre puterea, cuplul maxim și performanțele conceptului. Oricum, scopul pentru care a fost produs acesta, acela de a demonstra adaptabilitatea tehnologiei Hybrid Synergy Drive, a fost atins. Ba chiar, Toyota a anunțat că sistemul poate fi dezvoltat și ca plug-in hibrid (PHEV), caz în care ar avea emisii de CO2 de 19 g/km, sau poate utiliza un motor termic alimentat cu gaz natural comprimat (CNG-HV), ce ar emite 38 g CO2/km.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− 1 = sase