TEST: BMW 420d xDrive Gran Coupe – Dominator și elegant

0
138

A doua generaţie a modelului BMW Seria 4 Gran Coupe a luat startul. Proporţiile şi dimensiunile au fost revizuite pentru a pune şi mai bine în evidenţă profilul de coupe. Designul a fost ajustat astfel încât să fie congruent cu noile exprimări stilistice ale grupului, iar rafinamentul este ingredientul de bază al noului model.

Imensa grilă dublă îi confirmă apartenenţa la noul trend din gama BMW. Impresionează prin dimensiuni şi reuşeşte să imprime ansamblului frontal un aer dominator fără a-i dilua eleganța. Iar asta este la fel de important pentru un Gran Coupe cum este fracul pentru codul vestimentar „white tie”.

În aceeași notă se înscrie şi renunţarea la ramele geamurilor de la portiere sau mânerele exterioare cu design fluid şi conformaţie ergonomică, foarte plăcute la acţionare. Dar eleganța nu subminează sportivitatea, ci o completează. Dincolo de nervozitatea implicită a siluetei de coupe, detalii lămuritoare ale armonizării celor două tendinţe stilistice sunt oferite de pragurile laterale suple, eleronul spate minimalist şi profundorul cu aripioare care integrează şi evacuările. Fără îndoială că efectul cumulat datorat pachetului „M Sport Pro” şi configuraţiei „Model M Sport” este unul puternic vizual care trădează într-o manieră elitistă competențele sportive. Dacă cumva noul Gran Coupe ţi se pare mare nu te înşeli deloc. Faţă de modelul precedent a crescut în lungime cu 143 mm. Pentru ca saltul dimensional să nu creeze dezechilibre estetice sau dinamice, au fost ajustate şi restul valorilor: 53 mm în plus la înălţime, 27 mm la lăţime şi 46 mm la ampatament. Iată explicaţia pentru spaţiul disponibil în spate, cu scaunul din față reglat pentru mine (1,87 metri). Este adevărat că nu am simultan loc suficient şi pentru cap şi pentru picioare, dar pot echilibra oferta de spaţiu printr-un compromis al poziţiei astfel încât să mă declar relativ mulţumit. Pasagerii de înălţime medie cu siguranță nu vor fi nevoiți să facă asta. Deşi lăţimea a crescut cu 27 mm, ecartamentele au fost majorate cu 50 mm pe faţă şi 29 mm pe spate.

Dacă coagulam toate suplimentele dimensionale cu un raport al maselor 50:50, cu rigidizările suplimentare aduse punţilor şi cu un centru de greutate coborât devine evident obiectivul vizat de noul Gran Coupe: o ţinută de drum impecabilă, dublată de un habitaclu generos. Tracţiunea integrală xDrive şi amortizoarele ajustabile electronic (pachet M Sport) îi susţin cauza cu mult patos dacă faci exces de zel pe viraje. Scaunele sport, dotare standard (ca şi volanul), sunt foarte comode şi nu vă obosesc la drum lung. Mă delectează angajamentul şi seninătatea cu care răspunde pe accelerări motorul diesel de 2 litri, conectat în standard (ca de altfel toate motorizările disponibile) la o transmisie Steptronic cu opt trepte de ultima generaţie. Motorul dezvoltă 190 CP şi 400 Nm, valori foarte confortabile pentru orice fel de călătorie. Tehnologia Mild Hybrid bazată pe un starter generator de 48 V care poate suplimenta cu până la 11 CP efortul depus de acesta, intervine la plecările de pe loc sau când se accelerează în mers pentru a reduce consumul de combustibil. Probabil aportul acestei tehnologii este mai pregnant în traficul urban pentru că pe autostradă dieselul dă dovadă de o eficienţă exemplară: la 130 km/h, în ultima treaptă de viteză, la nici 1.900 rpm, computerul de bord afişează un consum instantaneu de 6-6,5 litri pentru ca la 90 km/h acesta să scadă până la aproximativ 4-4,5 litri (1.300 rpm, treapta 8). Surprinzător, dar creşterea în dimensiuni nu-i afectează aerodinamicitatea. Dimpotrivă! Noul Seria 4 Gran Coupe are un Cx de invidiat – 0,26. Inutil, cred, să mai detaliez observaţii în ceea ce priveşte confortul acustic. Este excelent, inclusiv la viteze de survol pe autostradă.

Direcţia este foarte precisă şi reuşeşte să transmită un sentiment de control autoritar şi foarte precis. Cursa volanului de puţin peste două ture imprimă condusului o notă autentic sportivă, mai ales dacă ai optat pentru sistemul de direcţie cu raport de transmitere variabil în funcţie de viteză. Trei programe predefinite, Eco Pro, Comfort, Sport, şi unul care se pliază automat pe stilul de condus practicat, Adaptive, pot fi nuanţate de cele trei variante de lucru ale transmisiei: automat normal, automat sport şi manual. Indiferent de preferinţe, condusul este un adevărat răsfăț. Pentru a te ajuta să gestionezi cum trebuie gama de turaţii când optezi pentru schimbarea manuală a treptelor sau pentru cea sport automat, modurile Adaptive şi Comfort fragmentează scala turometrului din 100 în 100 rpm. Când suprapui toate programele sport – motor, amortizoare, direcţie şi transmisie – obţii o configuraţie tehnică care înăspreşte accelerările şi asigură un control ireproşabil al traiectoriei în viraje. Nicio îndoială că 420d xDrive este rapid. Dar sprinturile sale, chiar dacă debordează de energie, se manifestă cu o catifelare care nu bruschează. Iar asta îl face un companion foarte agreabil, indiferent de drumurile pe care le ai de făcut. BMW Live Cockpit Professional expune un dispaly de 10,25 inci pentru ceasurile de bord, o tabletă centrală cu diagonala de 12,3 inci și permite conexiune fără fir pentru Android şi iPhone. Prin urmare este facilitat accesul la telefon, mesagerie, agendă, WhatsApp, Waze şi aplicaţii media precum YT Music, Spotify sau Tidal. În cazul în care ai înclinaţii de audiofil, sistemul harman/kardon compus dintr-un amplificator digital pe șapte canale cu o putere de 464 W şi 16 incinte acustice oferă o ambianță sonoră remarcabilă.

   Foto: George DRUGESCU

http://www.autotestmagazin.ro/test-bmw-420d-xdrive-coupe-coupe-rasat/

http://www.autotestmagazin.ro/test-bmw-430i-cabrio-dinamism-si-prestanta/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


1 + = zece