Prima oară ne-am întâlnit cu doi ani în urmă. Dar atunci, din coloana de maşini BMW cu care s-a plecat spre Izvorani unde ne aştepta un circuit solicitant care să evidenţieze calităţile sistemului xDrive în condiţii de offroad real, am ales un X6 M 50d. Astăzi, ne întâlnim din nou. De data asta, din întreg parcul de maşini de care dispune BMW România, mă urc într-un BMW X4. Şi nu într-unul oarecare…
BMW X4 M 3.5d xDrive nu este o maşină oarecare. 313 CP şi 650 Nm sunt motive suficiente pentru a-și adjudeca un statut aparte. În plus, cosmetizarea interioară şi exterioară oferită de pachetul M Sport ridică ștacheta în ceea ce priveşte calitatea, abundenţa şi diversitatea echipării. Aşezat la volan, realizez că (pe lângă faptul că stau foarte comod şi într-o poziţie care îmi oferă vizibilitate excelentă de jur-împrejur deşi scaunele faţă sunt plasate cu 20 mm mai jos decât la X3) nu îmi lipseşte nimic. Stilul curat cu care ne-a obişnuit constructorul bavarez nu lasă să se vadă enormul arsenal de tehnologie pe care îl ai la dispoziţie, dar cumva presimţi că o să descoperi multe lucruri odată ce începi să apeşi butoanele ferchezuite de pe bord şi consola centrală. Atmosfera interioară este una de foaier de teatru: îmbietoare şi calmă.
Contribuţia materialelor de cea mai bună calitate şi a finisajelor impecabile nu poate fi trecută cu vederea. Totul este cum trebuie şi unde trebuie. Găsesc extrem de prietenoasă interfaţa de comunicare cu şoferul prin intermediul display-ului central. Un meniu cu funcţia de previzualizare a folderelor şi subfolderelor face foarte uşoară „cotrobăirea” prin cotloanele digitale ale sistemului BMW ConnectedDrive Advanced şi a computerului de bord. Aproape că n-am chef să pornesc motorul pentru a mă mai bucura puţin de peisajul rezultat din combinaţia fericită dintre simplitatea stilistică și complexitatea tehnologică. Evident, aşa cum bănuieşti, pornirea motorului atrage atenţia asupra celeilalte componente adânc inserată în ADN-ul tehnologiilor BMW: rafinamentul. Un tremurat imperceptibil şi un foarte discret fond sonor sunt semne că motorul a prins viaţă. Transmisia Steptronic Sport, cu opt trepte, exploatează în orice fel posibil resursele colosale ale acestuia, de la grijuliu până la sălbatic. Să nu uităm că mă aflu totuşi într-o maşină de 1.940 kg (la gol) care este doar cu 0,5 secunde mai lentă decât un Focus RS la sprint-ul 0-100 km… Evident, şoferul deţine controlul suprem asupra comportamentului maşinii.
Programul EcoPro este perfect adaptat condusului citadin, oferind proporţia ideală de performanţă versus consum. Treptele se înlocuiesc lin una pe cealaltă, iar eventualele răbufniri pe accelerări au un crescendo perfect controlabil. Dinamica se înăsprește radical odată setat modul Sport. Echiparea sistemului de suspensie cu amortizoare reglabile electric (Dynamic Damper Control) face posibilă ca, pe lângă modificarea hărții de injecţie şi a asistenței din partea mecanismului care guvernează direcţia, să se modifice şi caracteristica de amortizare a suspensiei. Dacă vrei poţi „suplimenta” doza de adrenalină prin selectarea aceluiaşi mod de lucru şi pentru transmisie. Coroborat cu tracţiunea integrală, jantele de 19 inci şi anvelopele cu lăţimea benzii de rulare de 245 mm pe faţă şi 275 mm pe spate (identice cu cele de pe jantele de 20 inci), efectul este unul remarcabil în ciuda masei suspendate de aproape două tone. În timpul parcurgerii rapide a virajelor constat că ruliul este foarte bine stăpânit de o suspensie încordată la maxim.
Cu siguranţă că şi plasarea caroseriei mai jos cu 36 mm faţă de X3 ajută semnificativ în asemenea scenarii dinamice. Sentimentul pe care îl încerc este unul de control deplin. Dar nu este bine să te laşi furat de această impresie. X4 3.5d survolează cu o rapiditate înfiorătoare întreaga scală a vitezometrului fără să dea semne că s-ar plafona şi fără să lase impresia, prin zgomot, că nivelul de viteză este unul exagerat. Cred că spune destul faptul că, în treapta a opta, la nici măcar 1.500 rpm am 100 km/h, iar la 2.000 rpm, 140 km/h… Nu trebuie uitat nici că cei 630 Nm sunt disponibili încă de la 1.500 rpm pe un palier de 1.000 rpm. De aici şi detenta extraordinară care, forţată la limită, are străfulgerarea unui blitz. Aşa se face că mai mereu ai impresia că toţi ceilalţi merg în marşarier… Drumurile încă neacoperite de zăpadă mi-au permis să mă bucur din plin de întreaga capacitate a sistemului xDrive de a converti aderența în adrenalină. Cum păstrez încă proaspătă amintirea acrobaţiilor făcute cu un X6 M 50d în mormanele de noroi de lângă DN1, evaluarea „pe uscat” a tracțiunii integrale este binevenită. Evident că ieşirea de pe asfalt nu prezintă probleme. Forţa motorului şi calitatea tehnologiilor ascunse în spatele titulaturii „xDrive” predispune la aventuri pe care în mod normal nu te-ai încumeta să le faci la bordul unui bolid de asemenea calibru. Dar… poţi. Şi chiar ar fi păcat să nu faci asta pentru că numai aşa o să ajungi să descoperi adevăratul BMW X4 3.5d xDrive.
Text: George DRUGESCU / Foto: George DRUGESCU, BMW