TEST: Citroen AMI – Exclusiv urban

0
94

100% electric, 100% urban, dar mai ales 100% original. Citroen AMI face parte din categoria maşinilor care, fără niciun efort, îţi aştern un zâmbet larg pe faţă. Dimensiuni liliputane, două locuri, motor de 8 CP şi o viteză maximă de 45 km/h. Dar câtă personalitate!

Semi-plafonul panoramic formează cu parbrizul şi cu ansamblul geamurilor laterale o suprafaţă vitrată extrem de generoasă care oferă un câmp vizual complet de jur-împrejur.

Toate caracteristicile tehnice sunt invers proporţionale cu doza de originalitate a celui mai mititel model din gama Citroen. AMI este o maşină a surprizelor. Dar şi a viitorului, pentru că este menită să acopere nevoile de deplasare în mediu urban graţie unei autonomii de până la 75 km. Măsoară doar 2.410 mm, iar spatele se deosebeşte de partea frontală doar prin culoarea luminilor şi absenţa ştergătorului. Simetria îi accentuează aerul bonom. Echilibrul stilistic este sabotat de deschiderea asimetrică a portierelor. Fenomenul tehnic este datorat utilizării aceleiaşi portiere şi pe o parte şi pe cealaltă. Prin urmare, cea de la şofer se deschide către spate, iar cea de la pasager către faţă. Structura de rezistenţă este expusă fără menajamente şi se prezintă sub forma unei colivii confecţionate din bare cu secţiune pătrată. Plafonul este din material plastic şi are integrată o suprafaţă vitrată cu dimensiuni respectabile – aproximativ 740×650 mm. Volanul este normal şi se află la locul ştiut, aşa că, cel puţin la interior, AMI pare să fi păstrat layout-ul unui automobil clasic. Descopăr la locul lor şi reglajele manuale pentru scaunul de la şofer.

Culorile alese pentru ami nu sunt întâmplătoare: se remarcă prin caracterul unisex pentru că AMI se adresează tuturor celor care locuiesc în oraş, au împlinit 16 ani şi posedă un permis de categorie B1.

Mă rog, nu chiar pe toate, dar dintr-un motiv întemeiat: spătarul nu poate fi reglat pentru că este corp comun cu şezutul. Cel de la pasager este însă complet imobil. Portbagajul este amenajat la picioarele acestuia, într-o nişă mărginită în partea şoferului de o plasă care îl separă de zona pedalierului şi în partea cealaltă de contra-aripă. Bordul se reduce la un afişaj monocrom care oferă foarte clar informaţiile esenţiale: autonomie, nivel baterie, viteză şi kilometraj total. Nu vei găsi un comutator pentru faruri, deşi ele există şi sunt oferite în standard cu tehnologie LED. Asta pentru că AMI are doar o singură fază: cea scurtă. Ca să nu mă pierd în explicaţii cu ce nu există, mi se pare mai simplu să enumăr comenzile existente: încălzire, ventilator şi avarii. La o primă inspecţie, lipsesc până şi comenzile pentru transmisie. Le găsesc unde mă aştept mai puţin: pe partea stângă a scaunului de la şofer.

Tot trei butoane: D, N şi R. Există două niveluri de echipare: AMI şi MY AMY, ultima în patru variante de culori: Orange, Khaki, Grey şi Blue. Nu există mânere pentru uşi, nici la exterior, dar nici la interior. Un butuc cu cheie asigură blocarea şi deblocarea fiecărei portiere, în timp ce pentru deschiderea şi închiderea lor din interior a fost aleasă soluţia cu barete. Toate patru de culoare portocalie. Aceeaşi culoare a fost aleasă şi pentru marginea plaselor care formează spaţiile de depozitare din uşi, modulele de depozitare şi cârligul de pe planşa de bord. Nu mai puțin de 11 geamuri oferă un nivel de luminozitate greu de egalat, în timp ce cromatica închisă, punctată de cele 10 elemente de culoare portocalie, adăugă o notă tonică într-un registru amuzant şi plin de vitalitate. Cu o viteză maximă de 45 km/h este evident că vitalitatea are limitele ei în cazul lui AMI. 8 CP par a fi total necombativi. Totuşi, un cuplu de 62 Nm raportat la o greutate proprie de 471 kg îi asigură o sprinteneală foarte simpatică până undeva spre 40 km/h. Viteza maximă este atinsă în minim 10 secunde cu plecare de pe loc.

Nu judeca interiorul după dimensiunile exterioare. AMI acomodează fără pic de efort doi pasageri de talie mare. Poziţia de condus merită câteva observaţii suplimentare. Deşi aspectul general al planşei de bord este unul familiar, nu ai senzaţia că te afli la volanul unui automobil. Absenţa motorului termic şi a portbagajului au permis o amenajare atipică. Între tetiera scaunului de la pasager şi parbriz sunt aproximativ 170 cm, în timp ce de la aceeaşi tetieră, dar până la lunetă sunt cam 24 cm. Beneficiul imediat? La mersul înapoi vizibilitatea este inegalabilă. Am folosit ca reper scaunul din dreapta pentru că este fix. Cu un diametru de bracare între ziduri de 7,2 metri, AMI este un expert în executarea manevrelor în spaţii înguste. Ai senzația că întoarce pe loc. Bateria litiu-ion de 5,5 kWh reuşeşte să asigure o autonomie mai mult decât suficientă pentru traseele zilnice. Interesant este că aceasta tinde să fie şi reală. Am preluat maşina cu o autonomie de 72 km şi după ce am parcurs 18 km printr-un Bucureşti cu trafic încremenit, aceasta s-a diminuat cu aproape acelaşi număr de kilometri, mai precis cu 17 km. Raza de acţiune confortabilă este dublată de o încărcare cât se poate de facilă. Un ştecher cu cablu integrat în structura caroseriei pe partea pasagerului permite încărcarea de la o priză de 220 V în maxim trei ore (de la 0% la 100%). Garanţia pentru baterie este de trei ani sau 40 000 km. Ecobonusul în cuantum de 50% din valoare ar trebui să atragă atenţia asupra acestui mic şi totuşi atât de impresionant automobil care, fără false pretenţii, promite să te ducă în orice colţ al oraşului, pe orice vreme. Mai rapid, mai sigur şi mai confortabil decât o bicicletă sau un scuter, Citroen AMI mizează pe originalitate şi aspectul practic pentru a deveni un reper suculent în noua ierarhie a automobilelor electrice destinate exclusiv utilizării urbane.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− 4 = patru