TEST: Ford Ranger – Exploratorul

0
80

Impozant, puternic şi bine echipat, Ford Ranger Wildtrack impresionează prin simpla lui prezență. Dincolo de culoarea Pride Orange şi cochetul rulou din aluminiu care acoperă bena, este clar că mai este vorba despre ceva, din moment ce toată lumea care mă cunoaşte ar vrea să-l conducă. Măcar un pic.

Mă mai uit încă o dată în talonul lui Ford Ranger: la categoria autovehiculului scrie clar „autoutilitară N1G”. Privesc din nou bordul: display color, senzitiv, cu diagonală de 8 inci, navigaţie, climatizare dublă, scaune față încălzite, o sumedenie de sisteme de asistență activă pentru şofer, tapiţerie mixtă piele-material textil, reglaje electrice pentru scaunul şoferului şi câte altele… Până şi planşa de bord şi-a pierdut rigiditatea specifică utilitarelor şi a adoptat o textură plăcută şi o vestimentaţie şic, în piele şi cusătură dublă de culoare portocalie. Nu am deloc impresia că mă aflu într-un vehicul utilitar. Butonul rotativ care comandă tipurile de tracţiune 4×2, 4×4 – uşor şi 4×4 – greu mă contrazice însă. La fel şi comanda pentru blocarea diferenţialului spate şi cea pentru asistenţă la coborârea pantelor. Dar în ciuda abilitaţilor tehnice şi „fizice”, tratamentul aplicat interiorului duce cu gândul mai mult la un autoturism decât la un „cărăuş de profesie”. Aşa că nu mă mai miră deloc că există voci care prezintă pick-up-urile nou lansate drept maşini potrivite unei familii. Cu o lungime de aproape 5.400 mm, dacă reuşeşti să parchezi în staţia de autobuz din faţa şcolii sau grădiniţei, o să smulgi un cor întreg de oftaturi şi priviri admirative (sau poate doar invidioase… cui îi pasă?) de la ceilalţi părinţi, care conduc maşini în care stau cu un metru mai jos decât tine. Fără a mă hazarda să spun că Ford Ranger este o maşină adaptată traficului urban, nu pot să-i trec cu vederea avantajele pe care le oferă. În primul rând, poziţia înaltă la volan reconfortează. Văd asta pe faţa colegei mele, Iza, în timp ce se strecoară, senină, cu uriaşul portocaliu printre maşinile care ocupă până la refuz Calea Griviței.

În al doilea rând, statura masivă a caroseriei, cocoţată pe roţi de 18 inci, se impune în duelurile ad-hoc disputate pe seama unui loc gol ivit undeva în aglomeraţie. Nu aş neglija nici senzaţia de deplină siguranţă pe care o transmite pasagerilor. Mamă a doi copii, Iza pune siguranţa pe primul loc. Şi este greu să găseşti un loc mai sigur altundeva decât în acest Ranger. Este drept că transmite şi mai toate şocurile provenite de la drum, lucru care s-ar putea să nu-i încânte aşa de tare pe cei care călătoresc pe bancheta spate. Spre deosebire de aceştia, cine călătoreşte în faţă nu are motive de nemulţumire. Scaunele comode şi suspensia față cu basculă dublă îndulcesc atât de mult experienţa călătoriei încât calificativul „confortabil” nu este deloc exagerat. Posibilitatea de reglare pe înălţime a scaunului de la şofer şi a volanului contribuie la buna ergonomie a postului de conducere. Tot ce ar mai fi de făcut acum este să răsuceşti cheia în contact. Motorul diesel de 3.198 cmc, cu cinci cilindri în linie, dezvoltă 200 CP şi 470 Nm. Aşa că ai toate motivele s-o faci cât mai repede, mai ales dacă are, asemeni modelului în care mă aflu, o transmisie automată cu 6+1 raporturi.

Plecarea de pe loc şi o primă schimbare a treptei atrag atenţia, printr-un balans tacticos, asupra calibrului maşinii în care te afli din perspectiva masei proprii: 2.316 kg. Sub presiunea constantă a cuplului motor, disponibil la valoare maximă între 1.500 rpm şi 2.750 rpm, Ford Ranger Wildtrack se mobilizează cu uşurinţă şi poate evolua cu o sprinteneală surprinzătoare pentru gabaritul său. Există chiar şi program Sport pentru transmisie, care poate fi servit în două variante: automat şi secvenţial. Poate părea un pic forţată adăugarea lui în specificaţia unui pickup capabil să tracteze 3,5 tone şi să care 954 kg. Ei bine, nu este. Nu neapărat… O înviorare a modului în care răspunde motorul şi o iritare generală a reacţiilor maşinii adaugă o doză de dinamism care poate pune în dificultate suspensia, mai ales în viraje. Înălţimea de peste 1,8 metri generează suficient ruliu încât să tempereze efuziunile sportive. Dar nu şi distracţia dacă eşti rezonabil cu privire la prestaţiile la care te aştepţi. Garda la sol de 232 mm încurcă şi ea un pic elanul: cum ar fi să alergi proba de 100 metri sprint cu tenişi mai mari cu două numere? Dar revanşa vine imediat ce ai ieşit de pe asfalt. Macadamul pare a fi proba preferată din moment ce combină, cum nu se poate mai bine, mersul rapid, amortizarea eficientă a şocurilor şi potenţialul tracţiunii integrale. Abordarea traseelor prea puţin sau deloc amenajate evidenţiază latura utilitar-aventuroasă a duetului om-maşină. Selectarea modului 4×4 greu plus blocarea diferențialului spate îţi dă senzaţia că ai putea ajunge oriunde. Forţa şi aşa mare a motorului este amplificată de mecanismul reductor, iar capacităţile bune de trecere (28° unghi de atac şi de degajare, 25° unghi de rampă) deschid larg drumul către zone izolate, ferite încă de forfotă şi zgomot. Roţile mari plus posibilitatea de decuplare a ESP-ului cresc şansele de traversare a zonelor acoperite de clisă sau cu noroi abundent. Motorul livrează suficientă forţă pentru a te scoate din situaţii incomode, în timp ce scuturile de sub motor, cutie şi rezervor protejează în caz de impact cu obstacole dure precum bolovanii. Cariera de explorator este exemplificată nu numai de aptitudinile off-road, dar şi de comenzile de pe volan care controlează pilotul automat autoadaptiv sau de faptul că în ultima treaptă poţi rula cu aproximativ 150 km/h la 2.500 rpm. Maşină completă, Ranger Wildtrack dispune aşadar de veleităţi de anvergură, indiferent ce fel de drum ai sub roți. Liniştea care domneşte în timp ce survolezi autostrada cu 130 km/h, la nici 2.400 rpm în treapta a şasea, plus un consum instantaneu de circa 10 litri oferă un tablou destul de clar asupra distanţelor pe care le poate înfuleca. Unde mai pui că are şi un „portbagaj” care surclasează orice SUV, de orice clasă.

 Text: George DRUGESCU/Foto: Radu BUHĂNIŢĂ

http://www.autotestmagazin.ro/test-ford-ranger-confortabil-sau-silentios/

http://www.autotestmagazin.ro/test-ford-ranger-hard-worker/

http://www.autotestmagazin.ro/ford-ranger-gata-de-orice/

Articolul precedentRAR. Modificări importante în programul de lucru din luna august
Articolul următorTEST: BMW Grand America – Yellow Cruiser
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


5 × doi =