TEST: Honda CR-V Hybrid – Simbioză perfectă

0
112

Primul SUV Honda disponibil pe piaţa europeană în varianta electrificată afișează o imagine sofisticată, cu detalii discrete, dar eficiente și o întreagă panoplie de tehnologii care justifică prezența emblemei „Hybrid” pe hayonul modelului Honda CR-V.

Deloc surprinzător, toate diferenţele care separă modelul parţial electrificat de cel echipat exclusiv cu motor termic se resimt plenar din interior. La fel spațiul. Care nu este doar o „senzaţie“. Este o certitudine. Indiferent unde te aşezi, ai parcă prea mult loc la dispoziţie. Cu scaunul de la şofer reglat încât să fiu pe deplin satisfăcut, măsor 74 cm spaţiu pentru genunchi (între baza spătarului şi bord) în timp ce în spatele meu pasagerul are la dispoziţie 84 cm măsuraţi la fel – de la baza spătarului banchetei până la scaunul din față. Generos este și portbagajul. Capacitatea netă de minim 497 itri este dublată de formarea unei suprafeţe de încărcare perfect plană, cu o lungime de circa 1,6 metri și o lăţime minimă între contra-aripi de 104 cm, obținută prin rabatarea spătarelor de la bancheta spate.

Astfel, transformi SUV-ul într-o utilitară uşoară capabilă să se achite de cele mai diverse misiuni de transport… marfă. Aptitudinile extinse de cărăuşie contrastează în cel mai plăcut mod cu dotarea generoasă a versiunii Executive. Plafon panoramic cu trapă integrată, volan, scaune spate (cele de pe margine) încălzite, head-up display, scaun şofer cu reglaj electric şi memorie plus hayonul acţionat electric sunt dotări care o ­separă de ­echiparea „intermediară”, Lifestyle (Elegance este primul nivel de echipare). Tracţiunea integrală, transmisia automată cu un singur raport şi garda la sol de 200 mm sunt însă constante în oferta tehnică aşa că indiferent de nivelul de confort preferat, mecanica şi tehnologia sunt administrate în aceeaşi doză: mare! 21 de comenzi pe volan plus padelele din care reglezi fie treptele de viteză fie intensitatea capacităţii de regenerare a energiei de frânare poate părea un inventar stufos. Cum zece dintre ele sunt în oglindă, procesul de acomodare este rapid datorită unei ergonomii funcţionale intuitiv asamblată la nivelul planşei de bord. Coabitarea motorului termic de 1993 cmc şi 145 CP cu unul electric care ridică puterea totală la 184 CP este fără cusur. Modificarea tipului de tracţiune, în orice condiţii de rulare, este imperceptibilă. Direcţia precisă, frânele puternice dar fără să fie brutale şi modul onctuos în care transmisia cu un singur raport reuşeşte să se adapteze şi să se „monteze“ în varii scenarii de rulare îşi aduc cu adevărat aportul la plăcerea de a conduce acest hybrid. Există 4 moduri prestabilite pentru prestaţia sistemului propulsor, accesibile prin intermediul a trei butoane dispuse pe consolă: Normal şi Economic ­controlate de butonul ECON, SPORT şi EV cu butoane individuale. ­Diferenţele de temperament induse de fiecare mod în parte sunt bine nuanţate, fiind uşor percepute de cel aflat la comenzi şi de eventualii pasageri.

Folosirea cu precădere a modului Eco nu sleieşte nicidecum răspunsul dinamic. Calmează, ce-i drept, elanul dar folosirea lui m-a recompensat cu un consum de 6,2 litri după 250 km parcurşi numai în oraş. Interesant este că, în câteva rânduri chiar, am observat că rulam în modul pur electric chiar şi la viteze sărite binișor de 70 km/h, din moment ce indicatorul de consum instantaneu avea acul lipit de cifra zero. Perfecta simbioză a celor două sisteme este încununată de capacitatea de regenerare foarte bună a energiei de frânare. Controlabilă prin intermediul padelelor dispuse solidar cu volanul, în partea din spate, oferă patru niveluri de regenerare (poate fi crescută folosind padela din stânga şi scăzută de la cea din dreapta). Tu ești cel care decide cum să foloseşti la maxim ceea ce îţi poate oferi Honda CR-V Hybrid în materie de rulare economică sau de condus sportiv. Indiferent ce o să faci, sistemul hybrid este excelent gestionat de unitatea i-MMD (Intelligent Multi-Mode Drive), care în funcţie de condiţiile de rulare stabileşte protocolul optim de utilizare şi de încărcare a bateriei de acumulatori lithium-ion plasată sub planşeul portbagajului. Fie că realizează încărcarea cu ajutorul motorului fie că recurge la soluţia regenerării forţei de frânare sau la amândouă, subtilitatea procesului este remarcabilă. Doar dacă doreşti cu tot dinadinsul să te implici activ poţi utiliza padelele astfel încât să refaci stocul de energie din baterie numai din episoadele de frânare. Cu bateria încărcată 100% poţi să te deplasezi doar cu propulsie electrică pe o distanţă de circa 2 km, în funcţie de viteză şi condiţiile de rulare. Ieşirea din oraş nu ştirbeşte cu nimic modul „mătăsos” în care rulează Honda CR-V Hybrid. Chiar şi dacă insişti să păstrezi modul Econ.

Recunosc, nu am rezistat prea mult timp curiozităţii, aşa că am trecut pe Sport. Fără a fi necruţătoare pe accelerări, se aşterne foarte plăcut la drum, cu un entuziasm molipsitor. O explicaţie a agilității de care dă dovadă poate avea legătură cu cei 550 Nm pe care, ocazional, sistemul hybrid îi poate pune pe asfalt mai ales în condiţii de aderenţă scăzută sau când ai de urcat pante foarte înclinate. Interesant este că în acest mod, selectarea unei anumite trepte de regenerare a forţei de frânare nu se anulează la prima accelerare sau frânare ca în cazul modului Normal sau Eco. Gradul de absorbţie al energiei de frânare este menţinut până la proxima modificare via padele. Mapa de presă anunţă că la viteze de croazieră de 60 km jumătate din drum este realizat cu propulsie electrică în timp ce la 100 km/h ponderea este de o treime. Cert este că, din când în când – şi nu rar – am putut sesiza datorită informaţiilor oferite de indicatorul consumului instantaneu cum motorul termic este suprimat şi rularea se face exclusiv electric. Vitezele la care poate fi declanşat acest proces nu respectă un tipar anume, fiind condiţionate de situa­ţii punctuale de deplasare. Toate experimentele la care am supus sistemul hybrid nu au influenţat major consumul. După aproape 450 km din care 200 km au fost făcuţi „afară“, consumul mediu a rămas cantonat în imediata vecinătate a celui obţinut în oraş: 6,5 litri. Caracterul echilibrat cu care sistemul i-MMD gestionează funcţionarea hybridă şi oferta generoasă de spaţiu şi confort interior fac din Honda CR-V Hybrid o maşină completă. Este super calificată să se achite cu brio de toate sarcinile de transport uzuale ale unei familii moderne, plus de cele care ţin strict de plăcerea de a conduce şi de a călători. De preferat, cât mai mult. Și cât mai departe.

George DRUGESCU/ Foto: Radu BUHĂNIŢĂ, George DRUGESCU

Articolul precedentAudi e-tron Sportback: „Viitorul este electric”
Articolul următorTEST: Mitsubishi ASX – Pregătit de drum
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ 5 = sase