Pachet de forţă condensată într-un design ultra compact şi ultra tehnologizat, Mini Cooper S invită la o evaluare exhaustivă în locul uneia limitată la aspecte punctuale care ar putea avea sens în cazul unui model menit să acopere doar nevoi uzuale de funcţionalitate şi deplasare.
Două evacuări de 27 cm circumferinţă exterioară, încastrate într-un deflector smuls parcă de pe un bolid din DTM, la pachet cu un eleron sofisticat de dimensiuni generoase, indică clar de unde trebuie începută explorarea noului Mini Cooper S: de sub capotă. Umplând până la refuz spaţiul pus la dispoziţie de lăţimea de aproape 1.730 mm, se află motorul pe benzină de 2,0 litri cu patru cilindri în linie pe care găseşti înscrisul „TwinPower Turbo”. Tehnologia care se ascunde în spatele acestei titulaturi constă într-un trio compus din turbina integrată în galeria de evacuare, injecţia directă de benzină şi distribuţia variabilă. Toate la un loc contribuie la dezvoltarea unei puteri maxime de 178 CP şi a unui cuplu maxim de 280 Nm. Transmisia poate fi una manuală cu şase trepte sau, opţional, una automată cu dublu ambreiaj şi şapte trepte. În cazul celei din urmă, configurarea mai suportă o nuanţă în plus: în schimbul a încă 202 EUR (TVA inclusă) poţi alege varianta Steptronic Sport.
Dacă observi o estompare graduală a culorii plafonului, să știi că nu este vorba de o iluzie optică. Acoperişul Multitone, disponibil opțional, îşi modifică culoarea într-un degradeu progresiv care începe cu San Marino Blue în partea din faţă, urmată de o fâşie de Pearly Aqua în zona centrală ca să se închidă întunecat, cu Jet Black, în zona eleronului şi a montantului C. Această posibilitate de personalizare include două clauze de individualitate. În primul rând este o raritate în industrie. În al doilea rând suplimentează doza de personalitate a fiecărui Mini în parte pentru că, deşi procesul de vopsire multistrat este complet integrat în fluxul de producţie al fabricii din Oxford, fluctuaţii inerente ale culorilor sunt inevitabile din cauza infimelor schimbări ale condiţiilor de mediu din timpul procesului de vopsire. Cele trei culori sunt aplicate una după cealaltă, fără timpi intermediari de uscare. Tehnica se numeşte Spray Tech.
Grila centrală hexagonală de mari dimensiuni şi spoilerul masiv, redesenat şi vopsit în culoarea caroseriei, adăugă accente competiţionale la aspectul bonom şi simpatic afişat de modelele Mini mai puţin combative. Încruntarea modelului testat trebuie atribuită prezenţei pachetului estetic John Copper Works, disponibil opţional. Totuși, indiferent de pachetul estetic ales – Classic, MINI Yours sau John Cooper Works – noul design al părţii frontale exclude proiectoarele de ceaţă. Cu toate astea, există buton pentru comanda lor. Asta pentru că funcţia adaptivă integrată în matricea care coordonează farurile cu LED asigură, la cerere, iluminarea optimă şi în condiţii de vizibilitate redusă prin completarea fazei de drum cu luminile de viraj. Tot cu LED sunt şi luminile spate disponibile în standard cu emblematicul design Union Jack.
Suflul schimbării este pregnant şi în interior. Centrul informaţional central cu diametrul de 240 mm include în standard un display cu diagonala de 8,8 inci în timp ce un display color, multifuncţional, solidar cu volanul, poate înlocui contra cost ceasurile de bord analogice. Cum era de aşteptat, poziţia în scaun este foarte bună, fără a putea nuanţa dacă înclină mai mult spre confort sau spre sport. Pur şi simplu, neutralitatea ergonomiei te face să te simţi bine şi când conduci monoton în aglomeraţie, dar şi când „sudezi” virajele cu acceleraţia lipită de mochetă. Volanul cu prize cărnoase te conectează excelent la efortul făcut de mecanică şi transmite un sentiment puternic de încredere şi control. Ralantiul înfundat lasă să-i scape o notă baritonală care prevesteşte de timpuriu forţa motorului. Există o foarte bună nuanţare a modurilor de condus care atrage atenţia asupra adaptării la orice tip de trafic sau preferinţe ale șoferului. Green şi Mid sunt menite utilizării paşnice. Transmisia Steptronic Sport schimbă lin treptele, într-o manieră adecvată rutinei zilnice. Totuşi, vâna de nervozitate pe care o descoperi în programul Mid poate tenta, mai ales dacă eşti un şofer temperamental. Programul Sport este cel care solicită la maxim motorul și abilitățile șoferești. Abnegația cu care accelerează nu este străină de livrarea puterii maxime pe un palier de turații de 500 rpm (5.000-5.500 rpm) în timp ce momentul motor maxim este livrat pe o plajă de turații de aproape șase ori mai întinsă (1.350-4.200 rpm). Acelaşi mod, dar integrat în meniul Steptronic-ului, ascute răspunsul transmisiei în toate modurile de condus. Forţat, Cooper S se încordează pe un fundal sonor pătrunzător pentru ca mai apoi să se destindă în salturi de viteză care traversează în ritm ameţitor inclusiv bariera vitezei maxime legale permisă pe autostradă.
Deși mititel, portbagajul, cu un volum util 278 litri, se înscrie în parametrii segmentului. Spaţiul alocat pasagerilor din spate surclasează însă așteptările. O amenajare inspirată a reuşit să creeze patru zone în care pot călători într-un confort mai mult decât onorabil, tot atâţia pasageri de talie medie sau chiar puțin peste. Decupajul din spătarele scaunelor față şi scobiturile din plafon din zona tetierelor spate sunt ajustări menite să facă posibil acest lucru.
Cu o personalitate care pare să se revitalizeze cu fiecare model nou lansat sau operaţie de facelift suferită, Mini Cooper rămâne un adept fervent al bucuriei de a te afla la volan.