Mitsubishi nu se ascunde după deget. Cel mai nou model din gama sa este un Renault Captur cu siglă Mitsubishi. Este primul model comun născut din alianța cu constructorul francez.
Parte din Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi, marca japoneză și-a revizuit intențiile și nu va mai părăsi Europa, cel puțin nu în viitorul apropiat. Gama de modele începe să crească cu cele împrumutate din alianță, iar primul sosit în urma acestei colaborări este noul ASX, preluat aproape integral de la Renault unde este comercializat sub numele Captur. Este doar o schimbare de siglă? Am mers în Spania, pe Costa del Sol, pentru a afla.
Mitsubishi a traversat o perioadă tulbure în istoria sa. În anii de pandemie, marca din Japonia care cândva făcea legea în Campionatul Mondial de Raliuri aproape a dispărut de pe piața din Europa. Cu o gamă subțiată la doar două modele (Space Star și Eclipse Cross), Mitsubishi a reușit să reziste, iar acum începe un nou capitol.
Parte din alianța Renault-Nissan-Mitsubishi, marca cu logo în formă de diamante își mărește gama cu două modele născute din această alianță. Primul este noul ASX, acesta fiind de fapt modelul Renault Captur, iar din toamnă vom vedea și noul Mitsubishi Colt, model ce va fi bazat pe Renault Clio.
Japonezii au ales să profite de pe urma alianței și au decis să vândă două modele franceze sub sigla proprie, acestea fiind deja pe gustul clienților din Europa. În gamă rămân și actualele modele Space Star și SUV-ul coupe Eclipse Cross, exclusiv în variantă Plug-in Hybrid. Ulterior, cu puțin noroc, vom primi în Europa și noua generație a modelului Outlander. Pick-upul L200 nu mai face parte din oferta europeană a constructorului japonez.
ASX – prima generație și patru facelift-uri
Europenii au apreciat modelul ASX încă de la lansarea primei generații în 2010. Cu dimensiuni reduse, era ideal pentru uz urban, dar nu se dădea în lături nici de la un drum mai lung cu familia. Mitsubishi a păstrat acest model în ofertă pentru aproape 12 ani, timp în care a trecut prin nu mai puțin de patru facelift-uri. Cea mai recentă versiune a fost lansată în 2019, când Mitsubishi ASX primea partea frontală numită Dynamic Shield, pentru a se integra mai bine în gamă alături de Eclipse Cross și Outlander.
ASX versus Captur
Vizual, cele două modele, Mitsubishi ASX și Renault Captur, sunt cvasi identice. Diferă partea frontală unde japonezii au aplicat o grilă specifică și logo‑ul cu trei diamante, iar în spate au preferat o grafică în ton cu moda, cu numele constructorului scris pe toată lungimea hayonului. Jantele sunt specifice modelului Mitsubishi, iar la interior, japonezii au preferat un levier clasic pentru cutia automată de viteze ce se regăsește pe variantele mild-hybrid, hybrid și plug-in hybrid spre deosebire de Renault Captur, care are un controler electric. Dispare astfel spațiul suplimentar de depozitare pe care îl regăsim pe consola centrală la Captur. Pentru modelele hibrid, ASX folosește o planșă de bord digitală de 10 inci, preluată de la Renault, cu o grafică identică. Pentru modelele mai slab echipate, Mitsubishi oferă și un tablou de bord cu indicatoare analogice.
Dar, poate cea mai importantă diferență dintre modelele gemene este garanția oferită de fiecare producător. Pe piața din România, Renault oferă o garanție de trei ani, iar Mitsubishi a decis să ofere pentru modelul ASX o garanție de cinci ani sau 150.000 kilometri, garanție ce acoperă și accesoriile originale montate de dealer pe noul model. Mitsubishi mai plusează cu cinci ani de asistență rutieră și o garanție de opt ani pentru baterie.
Gama de motorizări este identică. Clienții pot alege pentru noul ASX aceleași motorizări care sunt disponibile și pe modelul Captur. De altfel, cele două modele sunt construite în aceeași uzină: fabrica Renault din Valladolid din Spania. Poate nu întâmplător, Mitsubishi a ales Spania pentru a prezenta presei noul său model.
Mitsubishi ASX este disponibil în patru variante de motorizare ce acoperă toate variantele de hibridizare. Modelul de intrare în gamă este ASX 1.0 MPI-T ce folosește motorul turbo de 1 litru cu trei cilindri ce oferă 90 CP. Este singurul propulsor din gamă fără sistem hibrid. Urmează ASX 1.3 DI-T Mild Hybrid cu motor turbo de 1,3 litri cu patru cilindri și sistem mild hybrid. Vor fi disponibile două variante de putere: 140 și 158 CP.
Gama este completată de ASX 1.6 HEV (hibrid clasic cu motor de 1,6 litri, două motoare electrice și baterie li-ion de 1,3 kWh, putere sistem 140 CP) și topul de gamă ASX 1.6 Plug-in Hybrid (PHEV) cu motor de 1,6 litri, două motoare electrice și baterie li-ion de 10,5 kWh, putere totală 160 CP.
În ceea ce privește prețurile, nu putem face încă o comparație directă. Pentru piața din România, vor fi comunicate în a doua parte a lunii februarie. Le putem compara, însă cu prețurile de pe piața din Germania. Dacă un Renault Captur are un preț de pornire de 19.200 euro pe piața din România, un Mitsubishi ASX pornește de la 24.690 euro în Germania. Pe piața din România, ne așteptăm ca prețurile să fie similare între Captur și ASX.
Hibrid clasic și plug-in
Alături de Renault, Mitsubishi devine unul dintre puținii constructori care oferă un model plug-in hybrid în clasa SUV-urilor de clasă mică. Este un model ideal pentru cei care pot să încarce mașina peste noapte acasă sau ziua la birou, bateria de 10,5 kWh asigurând o autonomie oficială de 49 kilometri. Deci naveta zilnică se poate face complet electric.
Versiunea care va deveni un best seller pe piața de la noi este cea cu sistem hibrid clasic. Fără s[ fie nevoie de încărcare la priză, acest sistem hybrid cu motor de 1,6 litri și două motoare electrice a fost inițial folosit de noul model Clio. Renault l-a pus apoi și pe Captur, devenind rapid preferat de public. Același sistem poate fi regăsit și pe noul model Dacia Jogger Hybrid.
În varianta Mitsubishi, este una dintre cele mai bune alegeri. Cu un consum mediu oficial de 5 l/100 km și unul de de 4,8 l/100 km înregistrat pe drumurile din apropiere de Malaga, ASX PHEV este o alternativă excelentă la un crossover similar cu motorizare diesel.
Cine a condus un Captur sau un Clio de generație nouă se va simți imediat acasă la volanul lui ASX. În afară de grila radiatorului diferită și jantele cu design specific, la interior remarcăm singura diferență majoră. Deși folosește aceeași cutie automată multimodală cu patru trepte pentru motorul termic și două trepte pentru cel electric, inginerii Mitsubishi au ales un levier mecanic, mai aproape de cel al cutiilor automate clasice. La Captur există un selector electronic cu impuls și buton separat pentru poziția P.
Cutia are inclusiv poziția B, ce permite recuperarea accentuată a energiei prin decelerare. Nu există posibilitatea schimbării treptelor în mod manual. Cutia multimodală s-a comportat mai bine față de modelul Renault, dispărând șocurile pe care aceasta le transmitea uneori.
Referitor la suspensie și direcție, am simțit o îmbunătățire semnificativă față de ce ne aminteam de la primul test cu Renault Captur. Am întrebat oficialii mărcii dacă Mitsubishi a ales să facă un setup special și am primit răspunsul că „nu”, dar Mitsubishi a primit de la alianță cea mai nouă versiune a modelului Captur, cu toate îmbunătățirile ce au fost aduse de la momentul lansării și până astăzi. Am remarcat și atenția la detalii, în ceea ce privește sistemul infotaiment, care deși are o grafică identică, anumite elemente au fost personalizate pentru Mitsubishi. Sistemul MySense ce permite alegerea modului de rulare a fost păstrat și are aceeași denumire ca la Renault.
(Articol publicat în nr. 278 al revistei Auto Test Magazin)
http://www.autotestmagazin.ro/test-mitsubishi-eclipse-cross-phev-off-road-in-stil-electric/
http://www.autotestmagazin.ro/test-mitsubishi-l200-o-portie-de-thai/
http://www.autotestmagazin.ro/test-mitsubishi-asx-pregatit-de-drum/