TEST: BMW 225e xDrive Active Tourer – Eficiența călătoriei

0
228

Noul BMW Seria 2 Active Tourer Plug-In Hybrid (PHEV) este un specimen aparte. Foloseşte o caroserie la care cei mai mulți dintre producători au renunțat în favoarea diverselor variante SUV, conservă apetitul pentru sport specific brandului bavarez și este partizan al unui mediu cât mai curat. Toate în același timp.

Existența în gama BMW a unui asemenea model este rezultatul alăturării de caracteristici greu miscibile în absența tehnologiilor și soluțiilor tehnice avansate: caroserie funcțională, performanțe dinamice ridicate, consum redus de combustibil datorat fie asistenței din partea motorului electric, fie ca urmare a rulării exclusiv cu propulsie electrică. Să lămurim mai întâi arhitectura variantei PHEV. Este vorba despre un model care își propune parcă dinadins să te păcălească cu silueta dolofană şi caroseria prea puţin combatantă, lipsită parcă constructiv de ambiţii sportive. În componenţa BMW 225e intră cinci elemente esenţiale: un motor termic, unul electric, o transmisie automată cu ambreiaj dublu, un sistem avansat de gestiune a celor două surse de putere şi o baterie de acumulatori de mare capacitate. Motorul termic are 1,5 litri, 3 cilindri şi dezvoltă 136 CP, respectiv 230 Nm.

Este conectat la roţile față. Motorul electric dezvoltă 109 CP, 247 Nm şi este conectat la roţile spate. Compunerea cinematică şi vectorială a celor două propulsoare se concretizează într-un sistem de tracţiune integrală cu structură mixtă, o putere maximă de 245 CP şi 477 Nm cuplu maxim. Nicio surpriză că în ciuda aerului bonom, 225e xDrive Active Tourer ajunge la 100 km/h, cu start de pe loc, în numai 6,7 secunde. Performanţa este și mai surprinzătoare dacă o punem în balanţă cu cele 1,9 tone greutate proprie.

În componenţa BMW 225e intră cinci elemente esenţiale: un motor termic, unul electric, o transmisie automată cu ambreiaj dublu, un sistem avansat de gestiune a celor două surse de putere şi o baterie de acumulatori de mare capacitate.

Sau cu consumul mediu anunţat – microscopic, raportat atât la masă cât şi la forţa dezvoltată de sistemul hibrid. Dacă eşti curios, găseşti datele în fişa tehnică ataşată. Dacă interesul persistă şi în legătură cu valoarea obţinută în test, până la descărcarea completă a bateriei, sunt bucuros să o risipesc: după 30,5 km, consumul mediu înregistrat a fost de 2,2 l / 100 km. Temperaturile coborâte (cu minus pe timp de noapte) au necesitat încălzirea intensă a bateriei (dar şi a habitaclului), procese realizate cu consum suplimentar de energie. Este foarte adevărat însă că mai existau resurse pentru parcurgerea în regim electric a unui traseu estimat la 10 km. Dar drumurile urbane se terminaseră şi a trebuit să mă avânt pe A3. Ceea ce a boicotat ţinta de a stoarce în oraş şi ultimul strop de energie din baterie în ideea iniţială de a obţine un consum urban cât mai exact. În aceşti primi kilometri nu am utilizat modul de propulsie 100% electric, ci doar pe cel ecologic din suita de cinci programe oferită de MyModes, Efficient, care alternează automat sursele de putere astfel încât consumul de combustibil să fie cât mai mic posibil. Ca o concluzie intermediară, traseele urbane de aproximativ 40-50 km pot fi acoperite pe timp de iarnă cu un consum care rivalizează cu cel al unui scuter mititel. Condiţia este să încarci în fiecare seară bateria cu capacitatea netă de 14,2 kWh (16,3 kWh brut). Pentru că puterea de absorbţie la încărcare a crescut de la 3,7 kW (cât oferea generaţia precedentă) la 7,4 kWh, încărcarea de la 0 la 100 % durează acum 2,5 ore. Poate că unii vor considera un pic frustrant modul de lucru ermetic al sistemului hibrid. Motivul se subînţelege: se autogestionează în cel mai eficient mod cu putinţă în funcţie de scenariul de mers, fie alternând fie combinând efortul celor două motorizări.

Prin urmare nu are nevoie de intervenţia corectivă a şoferului. Poţi urmări în direct întregul protocol de lucru în fereastra special alocată pe ecranul central sau în cadrul blocului informativ din spatele volanului unde sunt afişate separat, valorile instantanee ale consumului de combustibil şi de energie. Totuşi, dacă insişti, o să descoperi în meniul principal folderul Driving Settings care îţi oferă posibilitatea să bifezi opţiunea Activate ELECTRIC. Se află chiar deasupra căsuţei corespunzătoare setării atmosferei sonore marca Hans Zimmer – IconicSounds Electric. Acorduri discrete, dar foarte sugestive care poartă semnătura celebrului compozitor de muzică de film însoţesc intervenţiile motorului electric sau utilizarea resurselor din bateria de acumulatori. Este un detaliu exotic, așa cum este și modul de condus Expressive caracterizat de o grafică digitală particulară care inundă cele două ecrane cu diagonala de 10,25”, respectiv 10,7”, din componența sistemului informaţional BMW Curved Display plasat pe bord. Stârnit, 225e se dezlănţuie cu patos. Accelerează furibund, se cabrează reţinut în viraje şi compensează folosind tracţiunea integrală pentru asigurarea trasei corecte. Preia comenzile prompt şi demonstrează aptitudini atletice redutabile, favorizate de un centru de greutate mai coborât datorită prezenţei bateriei de acumulatori şi a motorului electric de la puntea spate, ambele montate sub nivelul scaunelor. Şasiul adaptiv M, dotare opţională, coboară suplimentar garda la sol cu 15 mm şi asigură un răspuns fin calibrat şi adecvat din partea amortizoarelor pentru fiecare scenariu dinamic. Include și o direcţie M sport, extrem de robustă, capabilă să transmită un sentiment de control pregnant, la care contribuie din plin şi prizele foarte generoase ale volanului. Frânele, cu discuri ventilate la toate roțile, sunt o încântare. Intervin progresiv şi acceptă o dozare uşoară din pedală. Transmisia Steptronic cu şapte trepte este una cu dublu ambreiaj şi integrează un program Sport. Selecţia şi angrenarea treptelor de viteză este un proces caracterizat de precizie şi fluiditate, ceea ce îl face aproape imperceptibil. Bancheta spate este fixă. Nu mai oferă posibilitatea de reglaj longitudinal, dar permite reglajul individual pentru înclinarea spătarelor. Chiar dacă versatilitatea specifică unui monovolum este oarecum limitată, BMW 225e xDrive Active Tourer nu îşi propune să rămână prizonier caracteristicilor determinante insuflate de o asemenea structură constructivă. Demonstrează reale aptitudini sportive (confirmate de prezența setărilor Sport Plus sau DSC Off  în meniul modului Sport), dă dovadă de mult rafinament în ceea ce privește calitatea călătoriei și poate să te surprindă cu consumuri de combustibil ridicol de scăzute.

http://www.autotestmagazin.ro/test-bmw-i3-carbonomania/

http://www.autotestmagazin.ro/test-bmw-x4-m40i-cameleonul/

http://www.autotestmagazin.ro/test-bmw-ix-xdrive40-zero-emisii-maxima-satisfactie/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


trei − 1 =