TEST: Noul Citroen C3 Aircross – Un hybrid complet

0
3597

Citroen C3 Aircross s-a reinventat. SUV-ul francez se înregimentează în segmentul compact cu ambiţii mari: intenţionează să redefinească noţiunile de comfort şi spaţiu. Noul Citroen C3 Aircross este un SUV compact care ar putea avea trecută cifra 7 la numărul de pasageri din talon. Dar asta este doar o părticică din ceea ce poate oferi.

Se pare că fac cunoştinţă cu noul model într-o manieră progresivă: mă aflu într-o versiune C3 Aircross cu 5 locuri, nivel de echipare MAX şi propulsie hibridă de 145 CP cuplată la o transmisie automată cu dublu ambreiaj.

„feel good” & „be happy”

Mă folosesc de reglajele manuale ca să îmi găsesc poziţia de condus care să mă mulţumească. Remarc că reglajul pe înălţime este disponibil numai pentru cel aflat la volan. Dar ergonomia oferită este identică pentru ambele scaune, sugerată chiar de numele pachetului care le conţine şi care este dotare standard pentru nivelul de echipare MAX: Advanced Comfort®. Deşi sunt gata să pornesc la drum, curiozitatea mă împinge să mă aşez în spatele scaunului pe care tocmai l-am reglat.

Accesul este foarte uşor. Mai ales în spate unde portierele lasă liber un decupaj cu deschiderea maximă de 83 cm pe lăţime şi 103 cm pe înălţime. Este practic o avanpremieră la ceea ce te aşteaptă în interior.

Indiferent că e vorba de genunchi, coate său cap, toate extremităţile de care dispun sunt la distanţă mare de orice m-ar putea incomoda câtuşi de puţin. Pur şi simplu mă lăfăi pe toate cele 3 axe. Asta în condiţiile în care nu sunt tocmai un mignion la cei aproape 1,88 cm înălţime.

Ceea ce nu se vede neapărat dar se simte este că versiunea cu 5 locuri are bancheta spate deplasată cu 6,5 cm mai în spate faţă de cea cu 7 locuri. Prin urmare, spaţiul pentru genunchi este – pur şi simplu – uriaş. Cu 8 cm peste media segmentului. Tot peste media segmentului este şi lăţimea pusă la dispoziţia celor 3 pasageri care pot călători pe banchetă, dar de data asta este vorba de 2,5 cm

Dacă poziţionarea retrasă a banchetei te duce cu gândul că portbagajul ar avea de suferit, cred că disponibilitatea de 460 litri pentru bagaje este o cifră cât se poate de liniştitoare pentru tine. În plus este şi compartimentat pe verticală pentru un plus de practicabilitate.

S-ar putea să nu fiu foarte mulţumit de faptul că lipseşte cotiera centrală la banchetă dar descopăr rapid aspecte care estompează convingător absența aceasteia. În primul rând, evident, spaţiul! Mult şi bine valorificat de conformaţia banchetei şi de felul în care a fost poziţionată în raport cu linia plafonului. În concluzie, zero obiecţii cu privire la ergonomia de care beneficiază cei care vor calatori aici.

Observ că am la dispoziţie o priză de 12V şi două porturi USB-C care se adăugă la buzunarele suplimentare create în partea de sus a spătarelor de la scaunele față.

Foarte practice pentru obiecte de uz general şi cotidian precum portofele, chei sau telefoane. De folos este şi plafoniera centrală plasată în zona spate, cu posibilitate de deschidere-închidere de la cea din faţă, prevăzută inclusiv cu spoturi pentru lectură.

Fețele interioare ale uşilor sunt tratate econom fără a abandona stilul șic. Sesizez o acumulare puternică de material plastic salvată de cromatica elegantă alb-negru. Negrul este tonul dominant din moment ce este expus de materialul plastic. Acesta este strategic străpuns de albul strălucitor folosit atât pentru inserţia de piele ecologică care îmbracă complet partea de sus a mânerelor dar şi ca fundal la spaţiile de depozitare amenajate în portiere. Se obţine astfel un contrast maxim şi un efect stilistic tonifiant.

Cusută pe mâner, de un roşu intens, se află o etichetă cu un îndemn de care am ţinut cont fără să am nevoie de vreo invitaţie: „feel good”.

Cromatica alb-negru de pe portiere este o elongaţie a tapiţeriei textile TEP Metropolitan Grey. Îngrijit lucrată şi cu o textură bine reliefată în zona centrală a şezutului şi a spătarelor, degajă un aer familial, foarte cald şi primitor .

Eticheta roşie de pe mânerul portierei din dreapta îmi lansează o altă invitaţie: „be happy”. Imersat într-un ambient spaţios, luminos, ospitalier şi interesant amenajat, nici că mai aveam nevoie de ea. Deja sunt.

be cool & have fun

Revenit în scaunul şoferului observ că planşa de bord, cu o arhitectură savant elaborată, dispune de porţiuni îmbrăcate în material textil, ca un tricotaj, de culoare gri. La capete se înalță două aeratoare frumos finisate care atrag atenţia că există o reală preocupare pentru percepţia unui nivel de calitate superior.  Ceea ce tocmai am descris se numeşte Citroen C-ZEN Lounge şi este un mix vibrant de artă meşteşugărească, stil şi tehnologie.

Migala cu care sunt abordate detaliile, mai ales cele din câmpul vizual al şoferului, au şanse mari să îţi atragă atenţia, dacă nu cumva chiar admiraţia. Sunt corect executate şi interesante prin ingeniozitate şi aspect.

Interesantă şi iluminarea ambientală cu un model delicat.

Volanul cu o teşitură pronunţată în zona inferioară şi una mai blândă în partea de sus, îmi induce un sentiment de sportivitate care contrastează provocator cu atmosfera relaxată din interior. Are o circumferinţă de 11 cm în zona prizelor pentru mâini şi măsoară doar 31 cm înălţime. Cred că asta îl ajută să inducă un puternic sentiment de control şi încredere.

Designul curat, cu o singură spiţă orizontală, pune în evidenţă noua sigla Citroen plasată central şi ţinută captivă într-un contur oval.

Seturile de comenzi pentru pilotul automat şi limitatorul de viteză, respectiv cele pentru sistemul audio sunt grupate în perimetre rectangulare dispuse de-o parte şi de alta a volanului. Se obţine astfel un contrapunct estetic la rotunjimile aplatizate ale acestuia.

Ceasurile de bord sunt reduse la un afişaj de tip head-up display cu înălţimea de trei degete şi plasat undeva la baza parbrizului. „Retezarea” volanului pe înălţime este în strânsă legătură cu organziarea postului de conducere pentru că astfel pot fi urmărite toate informaţiile fără ca volanul să interfereze în câmpul vizual. Observaţia este valabilă chiar şi în cazul în care este reglat în cea mai ridicată poziţie a sa.

Informaţiile afişate sunt uşor lizibile şi acoperă întreg spectrul de care am nevoie ca să monitorizez călătoria sau parametrii tehnici vitali. Remarc absența turometrului. Dar dispariţia acestuia este legitimă pentru că nu-şi mai avea rostul în cadrul unui sistem de propulsie hibrid care se autogestionează nativ.

Ăsta este şi motivul pentru care oricât ai căuta în meniurile afişate pe tableta centrală cu diagonala de 10,25” sau pe ecranul de bord sau chiar printre butoanele fizice nu o să găseşti nimic care să îţi permită să reglezi vreun sistem afiliat propulsiei. Sau direcţiei. Sau suspensiei.

Ca şofer nu ai mare lucru de făcut. Mecanica şi electronica sunt deja antrenate să lucreze împreună fără prea multe inputuri din partea ta. Nu ai buton pentru modurile de condus, pentru „start and stop” sau pentru selectarea manuală a treptelor de viteză. Modul echilibrat şi responsiv în care răspunde sistemul hibrid nu justifică nevoia unei implicări din partea mea altfel decât prin folosirea volanului şi a pedalelor de frână şi acceleraţie. Să conduci noul Citroen C3 Aircross Hybrid 145 cu transmisie automată este o activitate pe cât de lejeră pe atât de plăcută.

Sistemul hibrid se bazează pe motorul 1.2 PureTech de ultimă generaţie, special dezvoltat pentru a fi integrat în soluţii de propulsie electrificate. Are 3 cilindri, o cilindree de 1199 cm3 şi componente noi în proporţie de 40%. Etalează şi câteva particularităţi interesante. Funcţionează în baza unui ciclu Miller, distribuţia este pe lanţ pentru o robusteţe crescută iar turbina are geometrie variabilă.

Motorul termic dezvoltă 136 CP care se combină în proporţii variabile până la un total comun de 145 CP cu cei 28 CP puşi la bătaie de motorul electric integrat în structura transmisiei e-DCT. Sistemul hibrid de 48V foloseşte o baterie litiu-ion cu capacitatea de 0,9 kWh plasată sub nivelul podelei.

Colaborarea dintre cele două surse de energie este un deliciu. Lucrează excelent împreună şi dau mult avânt celor 1423 kg cât cântăreşte la gol noul Citroen C3 Aircross Hybrid 145  în echiparea MAX. Accelerările sunt viguroase fără a fi brutale iar suflul cu care sprintează te duce cu mare uşurinţă până dincolo de viteza maximă permisă pe autostradă.

O grilă cu trei scenarii posibile pentru modul de lucru al sistemului hibrid te poate ajuta să îţi ajustezi stilul de condus în funcţie de preferinţe sau nevoi: Încărcare, Eco şi Putere. Există şi o pictogramă care prezintă live cum sunt antrenate roțile punţii faţă: de la motorul termic, de la cel electric sau de la amândouă simultan. Sprijinul oferit de motorul electric este acordat fie în mod exclusiv, fie la plecarea de pe loc fie în timpul manevrelor de depăşire ca şi completare la efortul făcut de motorul termic.

Transmisia automată cu dublu ambreiaj lucrează armonios. Cele 6 trepte se succed liniar, călătoria la bordul noului Citroen C3 Aircross fiind una deosebit de confortabilă. Nivelul de zgomot este  convenabil, chiar şi la viteză mare, atmosfera interioară fiind una tihnită care îmbie la voiaje lungi.

Sistemul de suspensie este un susţinător fervent al confortului. Noul Citroen C3 Aircross îşi leagănă molatec silueta când traversează denivelările şi absoarbe cu mare poftă cam toate şocurile transmise de la nivelul roţilor echipate, în standard pe versiunea MAX, cu jante de aliaj de 17”.

Suspensia Citroën Advanced Comfort® foloseşte la puntea faţă amortizoare cu o construcţie care permite atenuarea şocurilor la capăt de cursă, atât pe compresie cât şi pe destindere. La puntea spate atenuarea se face doar într-un singur sens. Rata progresiei cu care sunt înăbuşite şocurile este însă foarte bine calibrată. Asta adăugă o savoare aparte călătoriei. Păcat doar ca procesul este un pic cam gălăgios, manifestare care contrastează cu treabă excelentă pe care o face Citroën Advanced Comfort®.

Poţi evita episoadele mai zgomotoase dacă abordezi prudent porţiunile neregulate. Ideea principală este ca noul Citroen C3 Aircross absoarbe atât de bine şocurile încât uiţi de stresul la care este supus sistemul de suspensie atunci când îl pui la încercare. Tocmai din acest motiv apare tentaţia de a nu apăsa sau de a apăsa doar superficial frâna. Cu un strop de voinţa poţi corecta modul de abordare a porţiunilor denivelate ceea ce va maximiza senzaţia de confort şi plăcerea de a călători la bordul noului Citroen C3 Aircross.

Pur şi simplu pluteşti peste şinele de tramvai, peste gropițe şi guri de canal poziţionate aiurea faţă de nivelul asfaltului. Astfel de porţiuni le traversează cu multă lejeritate în timp ce colegii de trafic se pierd încet-încet în oglinzile retrovizoare.

De la un model cu alura atât de bonomă, apetitul pentru sprint este cu totul neaşteptat. Sistemul de direcţie se rigidizează odată cu creşterea vitezei şi transmite prin intermediul volanului grăsuţ un feedback suficient de convingător încât să te încurajeze să apeşi acceleraţia. Des şi cu poftă.

Frânele sunt bine dimensionate iar ridicarea piciorului de pe acceleraţie deja imprimă o frânare destul de puternică care pune în funcţiune sistemul de recuperare a energiei de frânare. În ciuda dimensiunilor de gabarit, noul Citroen C3 Aircross este uşor de potolit cu ajutorul celor 4 discuri de frână, cele de la puntea faţă fiind ventilate.

Dacă consumul este ceea ce te preocupă, nu ai de ce să îţi faci griji.  Arhitrecura hibridă a sistemului de propulsie îşi pune amprenta în mod sesizabil asupra acestui aspect. Prin urmare, în timpul călătoriei, computerul de bord a afişat consumuri instantanee de 7 – 7,5 litri la 130 km/h respectiv 4 – 4,5 litri la 100 km/h.

De altfel, nu de puţine ori, vei sesiza că deplasarea este preluată în totalitate de motorul electric. Mai ales dacă eşti în oraş vei avea parte de intervenţii repetitive din partea acestuia. Desigur, în funcţie de particularităţile traseelor pe care le parcurgi şi de stilul de condus practicat, media consumului poate oscila. Dar, per ansamblu, consumul mediu comunicat de 5,5 l/100 km nu este sub nicio formă o valoare intangibilă.

Cu un design proaspăt, un spaţiu interior deosebit de generos şi înarmat cu pachete de tehnologii care susţin economia de combustibil, siguranţa, confortul şi buna dispoziţie în timpul călătoriei, noul Citroen C3 Aircross MAX Hybrid 145 este o prezenţă convingătoare în segmentul SUV-urilor compacte.  Gaj stau multiplele sale aptitudini iar partea bună este că dacă te interesează doar una dintre ele, restul vin la pachet. Ceea ce nu este deloc puţin.

Vă recomandăm și:

TEST: Dacia Bigster HEV 155 CP – Pus pe fapte mari

Citroen C3 Aircross: primele imagini cu a doua generație a SUV-ului francez

TEST: Citroen C3 Aircross – Dincolo de aventura urbană

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

4 × 1 =