Modelul Opel Astra rămâne pentru constructor arma de bază din arsenalul propriu în bătăliile purtate pe fronturile clasei compact la nivel mondial. 24 de milioane de unități produse de-a lungul a unsprezece generații vă spune ceva?
Practic, saga modelului a început în 1936 cu Kadett 1, „mașina poporului”, și a ajuns astăzi la Astra K. Punctul de plecare pentru cea de-a cincea generație Astra a fost conceptul Monza, prezentat în 2013, cel care avea să anunțe orientarea noilor modele ale nemților, în care fiecare element și fiecare caracteristică de design trebuiau să fie realizate optim și să aibă eficienţă maximă.
De obicei, atunci când se discută despre eficiența motoarelor unui model, mai întâi trebuie să vorbim despre masa mașinii. Reducerea greutății, evident, înseamnă un consum mai mic și performanțe în plus. Ori actuala generație Astra tocmai asta a urmărit. Drept urmare „locurile” pe unde au reușit să „umble” inginerii au vizat caroseria, componentele șasiului, motoarele, evacuarea, jantele, inclusiv scaunele și componentele electronice. Adică, față de generația anterioară, în funcție de versiune, masa totală poate scăpa de cel puțin 120 kg. Iar dimensiunile de gabarit au fost reduse, la rândul lor, cam în genul unei cure intensive de fitness, nu drastic, ci mai mult pentru reliefare. Și o completare: mai puține kilograme, în cazul de față, înseamnă mai mult, adică regândirea structurii de rezistență însemnă și o ajustare a rigidității torsionale.
Exteriorul este cel care face modelul Astra un „hatch” inconfundabil. Pe lângă gabarit suplețea vizuală este susținută de design. Partea frontală păstrează ceva din senzația de „déjà-vu”, dar grila, farurile și zona proiectoarelor spun altă poveste. Profilul, datorită plafonului „pierdut” în spate, atestă că designerii au apelat la „coupe-izare” pentru un puternic efect de „fast-hatch” și induce ideea de agilitate. În rest, partea cu motorizarea rămâne să-i mai confirme valabilitatea.
Interiorul, în ciuda unui ampatament redus cu 20 mm, a câștigat volum. Bordul „împins” bine în față, profilul scaunelor și bancheta „cocoțată” pe osia spate au permis ocupanților acesteia să beneficieze de 35 mm în plus pentru picioare amplificând senzaţia de spaţiu și confortul în timpul deplasării. Totuși, accesul la locurile din spate este „delicat” pentru posesorul unei înălțimi de 1,85 metri. Ce vreți, frumusețea (profilului) mașinii cere sacrificii.
Așezat la volan, bordul este cel ce reține atenția prin cadranele analogice și displayul central. Ultimul face din Astra primul model lansat pe piaţă echipat cu asistentul personal de service şi conectivitate Opel On Star împreună cu două variante noi ale sistemului de infotainment Opel IntelliLink. Amatorii de smartphone-uri știu de ce.
Pentru șofer, partea simpatică este că de câte ori pornește motorul scaunul său se trage înapoi pentru ca apoi să-l reglezi (electric) în poziția convenabilă de condus. Are ce-i drept memorii, însă cred că soluția ar fi mai practică dacă s-ar întâmpla atunci când deschizi ușa, înainte să te așezi la volan.
Ce mai remarcați sunt tehnologiile incluse pentru siguranță. O să apreciați asistentul de monitorizare a „unghiului mort” lateral, foarte util până la 140 km/h. Senzorii cu ultrasunete scanează permanent aria din jurul autovehiculului, iar „clipitul” din oglinzile laterale vă spune că aveți pe cineva „în cârcă” și să nu depășiți până nu se îndepărtează de dvs. Adăugați și camera video pentru marșarier și sistemul de asistență la parcare care devine activ la o viteză sub 11 km/h. Senzația este că senzorii de proximitate sunt „excesiv” de eficienți, iar zonele aflate în pericol ale mașinii sunt afișate pe displayul central de „info”, inclusiv distanţa până la celălalt obiect şi poziţia acestuia. Dacă o să încercați să treceți „la mustață” de un șir de mașini staționate pe trotuar, de exemplu, spre locul de parcare mult vânat, un țiuit continuu o să vă tortureze timpanele până scăpați de acestea sau opriți motorul. Este important de știut că poate fi dezactivat. Totuși, trebuie să-i recunosc eficiența pentru că poate trezi din visare și cel mai abulic elefant.
Sub capotă am avut motorul de 1,4 litri ce ține în frâu 125 CP. La propriu. Îi simțiți abia după 3500 de rotații, însă transmisia cu 6+1 raporturi vă lasă impresia că „festina lente” este cel mai înțelept proverb pentru un automobilist. Cuplul motor maxim este de 230 Nm, iar partea cu zvâcul trebuie să mai aștepte ceva, însă odată urcat în turații motorul răspunde destul de prompt încât să vă permită evoluții stradale cu ceva mușchi. Dacă este să ne amintim de spusele constructorului despre noua generație Astra că a urmărit să promoveze „eficiența pură”, adică greutate redusă și agilitate cu un consum mai mic de carburant, în mare parte scopul a fost atins. Consumul mediu obținut a fost de 6 litri la drum lung și 8,2 în oraș în condiții de rulare cât se poate de legale și… normale. Fără excese. Și cu start/stop. Oricum, rezultatele pot fi convingătoare chiar și pentru amatorii de diesel, asta în cazul în care unii își vor „trăda” crezul. Sau dacă nu-i obligă consecințele dieselgate-ului…
Text: Radu BUHĂNIŢĂ / Foto: Radu BUHĂNIŢĂ, OPEL