TEST: Porsche Cayenne S – Soluţia salvatoare

0
134

Producătorul german datorează mult modelului Porsche Cayenne. Fiind unul dintre primele modele SUV premium, a fost văzut ca o abominație a naturii în momentul lansării din 2002. Astăzi este unul dintre cele mai apreciate automobile din gama constructorului din Zuffenhausen.

Porsche Cayenne este primul și cel mai mare SUV din gama producătorului german faimos pentru mașinile sale sport. A fost unul dintre primele SUV-uri premium apărute pe piață, imediat după BMW X5 și Mercedes-Benz M-Klasse. Când a fost lansat, în 2002, fanii mărcii au privit acest model ca pe o trădare a principiilor sportive după care marca din Stuttgart se ghidase până atunci. Însă, Cayenne s-a dovedit un succes. Și încă unul uriaș. Prima generație a adus 270.000 de clienți, a doua s-a vândut în peste jumătate de milion de unități. Probabil că Porsche nu ar fi rezistat financiar fără un model ca SUV-ul Cayenne.
Acum, constructorul lansează generația a treia. Iar, la prima vedere, aceasta pare similară din punct de vedere al designului cu generația anterioară. Porsche nu a vrut să strice o rețetă de succes și atunci a decis că va îmbunătăți un produs deja excepțional.
Putem recunoaște ușor noua generație doar dacă o privim din spate, unde stopurile au un design nou și elegant. Modelul este mai lung cu 60 mm, a pierdut 10 mm în înălțime și este ceva mai lat. A pierdut și în greutate, fiind mai ușor cu 65 kg. Pentru prima dată Porsche a echipat noul model Cayenne cu anvelope diferite, roțile de pe puntea spate având dimensiuni mai mari. Standard, jantele au un diametru de 19 inci, dar se poate opta și pentru roți de 20 și 21 inci.
Pentru început, noul Cayenne este disponibil doar cu motorizări pe benzină. Trei variante pot fi alese: Cayenne V6 3.0 de 340 CP, Cayenne S V6 biturbo 2.9 de 440 CP și puternicul Turbo V8 4.0 de 550 CP.

Anul viitor va fi introdusă în gamă o versiune diesel, deși nu se știe, încă, dacă se va folosi un propulsor V6 sau unul V8, precum și o variantă hibrid.
Am mers în frumoasa insulă Creta pentru a pune la încercare a treia generație a modelului Porsche Cayenne. Am avut la dispoziție un Cayenne S și multe drumuri virajate. Încă de la primul contact, modelul își confirmă clasa. Este un automobil bine finisat, materialele sunt de calitate, iar evoluția se vede încă dinainte să întorci cheia în contactul amplasat în stânga volanului. Interiorul preia multe elemente de la noul model Panamera, ca de exemplu consola centrală, levierul cutiei de viteze automate și volanul.
Noul model dispune de foarte multă tehnologie, iar mașinile de teste erau echipate aproape cu toate sistemele disponibile. Dintre ele, poate cel mai important este Porsche Dynamic Chassis Control, un sistem ce era prezent și pe generația anterioară. Acesta dispune de acționare electromecanică și lucrează mereu pentru a ajusta rigiditatea torsională a barelor antiruliu cu până la 1.200 Nm.
Acest lucru se traduce pe viraje printr-un comportament dinamic absolut neutru. Mașina nu se înclină, nici măcar când forțăm nota. Totul se desfășoară fluid, în ciuda masei de două tone a SUV-ului german. Opțional, Porsche oferă și o punte spate directoare, roțile putând vira cu până la trei grade. Iar senzația la volan este că te afli într-o mașină sport. Ruliul a fost anulat, iar direcția este atât de precisă și bine ajustată, încât nu mai vrei să te dai jos de la volan. Pentru o frânare eficientă discurile ceramice sunt disponibile ca opțiune, dar nemții mai oferă ceva: sistemul Porsche Surface Coated Brake (PSCB). Discurile de oțel sunt acoperite cu un strat de carbură de tungsten. Asociat cu plăcuțe de frână pe măsură și etriere albe, noul sistem oferă o forță de frânare impresionantă și intervale de mentenanță mai mari. În plus, discurile PSCB arată ca o oglindă bine lustruită.
Porsche Cayenne S are sub capotă un motor V6 de 2.894 cmc, supraalimentat prin sistem biturbo pentru o putere de 440 CP disponibilă între 5.700 și 6.600 rot/min. Cuplul maxim este de 550 Nm între 1.800 și 5.500 Nm. Transmisia este asigurată de o cutie de viteze automată cu opt trepte. SUV-ul poate atinge o viteză maximă de 265 km/h și poate accelera de la 0 la 100 km/h în 4,9 secunde, iar de la 0 la 200 km/h în 18,6 secunde. Ok, dar cât consumă? Oficial, Cayenne S consumă în medie 9,4 litri/ 100 km. Pe parcursul nostru cretan, computerul de bord a înregistrat un consum de 15,7 l/100 km.
Lista sistemelor ce pot echipa noul Cayenne este extrem de lungă. Enumerăm doar câteva: Adaptive Cruise Control cu Stop&Go, InnoDrive, un copilot electronic ce folosește date din sistemul de navigație pentru a optimiza sistemele mașinii pentru o rulare eficientă, Night Vision Assist cu cameră video cu infraroșu, sistem de protecție a pietonilor și multe altele. Mai trebuie menționat imensul ecran HD de 12,3 inci, folosit de sistemul infotainment, și cele două ecrane mai mici, de șapte inci, ce sunt amplasate în lateralele turometrului analogic din fața celui de la volan.

Text: Dragoș BĂLTĂȚEANU / Foto: PORSCHE

Articolul precedentPEMS. Emisiile poluante vor fi măsurate în trafic
Articolul următorMașinile pe motorină. Mai au viitor în Europa?
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− unu = 2