De viță nobilă

0
136

tiberiu minzu (1)Tiberiu Mînzu este fotograf. Permanent are cu el un rucsac ticsit cu aparatură foto şi călătoreşte numai cu un Mercedes-Benz, care se vede că este fabricat pe vremea dinaintea parteneriatului cu Chrysler.

Deşi timpul a lăsat urme vizibile atât pe carose­­rie cât şi la interior, la fel de clar este şi faptul că maşina este atent întreţi­nu­tă, totul funcţionând impecabil chiar dacă la bord are 384.000 km. Și la ritmul în care este folosită, adică zil­­nic, în curând va schimba pre­­­fixul.
tiberiu minzu (4)Auto Test: Ne aflăm lângă un Mercedes care pare să aibă nevoie de două locuri de parcare. Despre ce model este vorba?
Tiberiu Mînzu: Este un Mercedes-Benz 300SE, având caroserie W126.024. Are motor de 3,0 litri, benzină, cu șase cilindri în linie care dezvoltă 180 CP și care este cuplat la o cutie de viteze automată. A fost construit în 105.422 exemplare între anii 1985-1991. Nu ştiu a câta este maşina mea, dar ştiu sigur că a fost fabricată în septembrie 1990.

Auto Test: A fost vorba de pasiune sau este un caz clasic de dragoste la prima vedere?
Tiberiu Mînzu: Aş spune mai degrabă că „la prima vedere” am fost plăcut surprins pentru ca apoi să intervină pasiunea. Dragoste este mult spus atâta timp cât am botezat‑o „Trompeta”. Porecla, ce-i drept, am transferat-o de la prima mea maşină – un Fiat Regata care avea mereu galeria de evacuare prost etanşată și ori de câte ori apăream undeva cu ea eram întâmpinat cu întrebarea „Iar ai venit cu trompeta?”. Sensul peiorativ dispare complet în cazul acestui Mercedes-Benz 300SE. Acum se ridică sprâncene. Admirativ!
tiberiu minzu (8) tiberiu minzu (9)Auto Test: Cum v-aţi întâlnit şi de cât timp sunteţi împreună?
Tiberiu Mînzu: Maşina o am din 2007 pe când, fiind inspector ITP, am avut drept client un amic. A venit să-i facă inspecţia în vederea vânzării. De fapt făcea un serviciu unei doamne în vârstă, proprietara de drept a maşinii. Un coleg care era în preajmă m-a tras deoparte şi mi-a şoptit că ar fi cazul să schimb Tico-ul pe care îl aveam atunci cu o maşină adevărată. La insistenţele lui l-am întrebat pe amicul meu dacă pentru el are vreo importanţă că vinde un Tico din 2000 sau un Mercedes din 1990. Cum era mult mai uşor să vândă maşinuţa coreeană, iată-mă proaspăt proprietar de Mercedes Benz. Seamănă a banc, nu-i aşa? Să dai un Tico pentru un Mercedes Benz 300SE… Nici mie nu-mi vine să cred când mă aud povestind…  Dar exact aşa a fost.
Auto Test: Ai avut o cumpănă mai serioasă din punct de vedere tehnic?

Tiberiu Mînzu: Cum maşina este din anul 1990 mă aşteptam să apară tot felul de probleme. Evident acestea au apărut. Şi vor mai apărea. Fascinant este faptul că maşina găseşte mereu o cale de a mă avertiza că ceva nu este în regulă. În felul ăsta devine responsabilitatea mea să decid dacă rezolv preventiv sau după ce „răul” s-a produs deja. Cea mai complicată intervenţie a fost la cutia de viteze şi a constat în înlocuirea celor trei grupuri de discuri de ambreiaj. Nu am scăpat de clasicul „cutia de viteze costă mai mult decât maşina”. Dar având la dispoziţie manualul de reparaţie al transmisiei, intervenţia nu numai că s-a dovedit a fi una uşoară, dar a fost şi ieftină. Pentru cei care conduc astfel de maşini este foarte încurajator să ştim că Mercedes încă mai produce componente pentru acest model şi că nu este nicio problemă să procuri orice ai nevoie la preţuri relativ rezonabile.
Auto Test: Care a fost cea mai simpatică „trădare” căreia a trebuit să-i faci faţă?
Tiberiu Mînzu: Acum mi se pare amuzant când povestesc. Tot cutia de viteze mi-a jucat o festă. La un moment dat, din senin, a început să patineze la mersul înapoi. Aşa că, aproape o lună de zile, am fost nevoit să caut (şi să găsesc!) locuri de parcare din care se putea ieşi numai mergând înainte.
tiberiu minzu (3) tiberiu minzu (2)Auto Test: Evident, o întrebare pe care o urăsc atunci când îmi este pusă dar n-am încotro: cât „prinde”?
Tiberiu Mînzu: Nici nu simţi când atinge 130 km/h. Dar, fiind fotograf, am avut ocazia să particip pe la diverse evenimente. Norocul mi-a surâs în câteva rânduri şi am reuşit să intru cu… Trompeta pe suprafeţe asfaltate, cu dimensiuni generoase, unde am şi testat-o cum se cuvine. Am descoperit cu satisfacţie că ajunge la 220 km/h. Chiar foarte repede…
tiberiu minzu (24)Auto Test: După atâţia ani împreună şi peste 160.000 km făcuţi numai de tine, cum te simţi astăzi la volanul acestui Mercedes Benz 300 SE?
Tiberiu Mînzu: Mă simt, oricare ar fi destinaţia, de parcă aş merge către mare pe Autostrada Soarelui, dar în timp ce mă aflu aşezat în fotoliul meu preferat de acasă.

Interviu realizat de  George Drugescu / Foto: Tiberiu Mînzu

Articolul precedentMaşina lui Elvis Presley
Articolul următorSaint Malo, orașul corsarilor
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ doi = 10