Succes important pentru producătorul de la Mioveni. Inginerii de la Dacia au implementat integral tehnologia GPL, așa că una din patru mașini produse de uzină în anul 2020 a avut o instalație de acest gen. Autonomia unui astfel de automobil ajunge la 1.300 de kilometri.
Cum ar fi să pleci, cu o Dacia, de la București la Satu Mare și să te întorci fără să fie nevoie să oprești pentru alimentare? Și să-ți mai și rămână ceva combustibil… Acum un an părea un scenariu nerealist. Și totuși, inginerii de la uzina din Mioveni au reușit acest lucru, după ce noile tehnologii GPL au fost integrate complet în procesul de producție. Modelele pot fi livrate clienților cu o propulsie alternativă benzină + GPL, variantă care asigură un nivel redus de consum, dar și un preț bun pentru carburantul folosit. În plus, aceste motorizări sunt mai puțin poluante. Este foarte important de știut că șoferul este cel care are controlul modului de alimentare chiar de la volan. Și poate face acest lucru în mers. Toată operațiunea se face cu ajutorul unui buton, aflat la dispoziția celui care conduce, prin care se comută pe tehnologia de alimentare dorită. Trecerea se face lin, fără blocaje și fără a fi nevoie ca mașina să fie oprită. În interior există și un sfetnic: computerul de bord care afișează autonomia cu ambele tipuri de carburant. Mașina poate să meargă fără oprire mai bine de 1.000 de kilometri, constructorul raportând o autonomie de 1.300 de kilometri, cu ambele rezervoare umplute înainte de a pleca la drum.
Cifrele de anul trecut arată că proiectul a avut succes. Una din patru mașini produse în anul 2020 a avut instalație GPL. Concret, 26% dintre mașinile care au ieșit de pe linia de montaj au beneficiat de această tehnologie. Reprezentanții uzinei au explicat că principala caracteristică a gazelor de tip GPS este nivelul redus de emisii de CO2. În acest fel sunt avantajați atât clienții, dar și compania, când este vorba de calculul limitelor de emisii. Dacia ajunge la performanțe importante în ceea ce privește consumurile specifice: consumul de apă a scăzut cu 9,4%, emisiile de dioxid de carbon s-au redus cu 11,3%, consumul de energie electrică s-a redus cu 7,1%, iar cantitatea de deşeuri periculoase s-a diminuat cu 5,2 %. Producătorul susține că vehiculele respectă toate normele de mediu, iar la finalul ciclului de viață pot fi reciclate în proporție de 95%.
„Tehnologia GPL ajută la atingerea prevederilor normelor CAFE și este integrată de echipele noastre de ingineri aici, în România, pe motorizările existente în gamă. Emisiile de CO2 sunt mai scăzute cu 11% față de versiunea pe benzină. Lucrăm îndeaproape cu colegii din uzine, astfel încât să livrăm clienților noștri o alternativă mai curată, simplă și competitivă”, a declarat Alexander Simionescu, director al centrului de inginerie Renault Technologie Roumanie.
Modele Dacia cu motoare pe GPL folosesc, odată cu noua generație, indicativul EGO-G. Potrivit cifrelor oficiale, în anul 2020, doar pe piața românească au fost vândute peste 10.300 de modele cu această motorizate. Asta înseamnă 23% din totalul înmatriculărilor mărcii. Ponderea cea mai importantă a versiunilor ECO-G a fost înregistrată în cazul Sandero (44%), urmat de Logan (29% din total).
„Grand Duster”, versiune pe GPL
Dacia a ajuns pe ultima sută de metri cu dezvoltarea modelului care va înlocui monovolumul Lodgy şi, se pare, Logan MCV. Noul crossover, denumit neoficial Grand Duster, va fi lansat în toamna anului 2021 și, cel mai probabil va avea și o motorizare hibridă, pe tehnologia E-Tech. Vor exista câteva motorizări pe benzină: 1.0 TCe (100 şi 120 CP) şi 1.3 TCe (140 şi 160 CP). În plus, modelul va avea şi o versiune 1.0 TCe pe GPL, dar şi prima versiune hibridă din istoria Dacia, 1.6 E-Tech de 140 CP care este prezentă şi pe Renault Clio.
Foto: Radu BUHĂNIȚĂ