Vezi lumea altfel! De acum este posibil. Trăim vremuri interesante. Automobile care merg singure de colo-colo, drone autonome care pot transporta oameni, maşini care zboară, care pot naviga sau chiar se pot scufunda. Totul este posibil într-o eră în care tehnologia concurează de la egal la egal cu imaginaţia lui Jules Verne. Auto Test prezintă câteva dintre aceste tehnologii.
De puţin timp încoace riscă să devină o realitate la îndemâna oricui până şi privitul prin metal, chestie pe care nici măcar Superman sau Iron Man nu sunt în stare să o facă… cred… Noţiunea de „realitate augmentată”, prin care vezi lumea altfel, se conturează din ce în ce mai clar ca un trend major al evoluţiei cibernetice. În expansiunea sa ambiţioasă, survolează şi domenii conexe unde creează paradoxuri pentru un om obişnuit. Cum altfel, decât năuc, te poți simți atunci când încercând să parchezi maşina lângă bordură vezi cu ochii tăi, prin capitonaj şi tablă, cățelul de la marginea trotuarului? Un scenariu fantezist, demn de creaţiile lui Spielberg sau Besson, dar pe care inginerii l-au transformat deja în realitate. Augmentată, desigur.
În urmă cu un an, MINI prezenta la Salonul Auto de la Shanghai un model de conectivitate inteligentă între un automobil şi o pereche de ochelari prin care vezi lumea altfel altfel. Rod al unei colaborări dintre BMW şi grupul Qualcomm, „MINI Augmented Vision” reprezintă o conexiune între sisteme optice montate pe maşină, computere şi ochelari care pot simula o privire de tip raze X. În cazul în care eşti bărbat şi visezi cu ochii deschişi la ce ai putea vedea dacă ai purta ochelarii aceştia cu tine peste tot, o să fii dezamăgit: funcţionează numai în combinaţie cu automobilul MINI cu care sunt interconectaţi. Prin utilizarea tehnologiei „see-through“, ochelarii prezintă și alte informații relevante, direct în câmpul vizual al șoferului, fără a obtura imaginea de ansamblu a traficului. Acest mod de afișare contribuie la creșterea siguranței, dar și a plăcerii, în timpul condusului.
Sunt multe modurile în care poți folosi resursele acestui sistem. Selectarea destinaţiei când posesorul este în afara automobilului şi transferarea ulterioară a datelor către maşină, afișarea traseului de la actuala locație până la automobil sau de la automobil până la destinația finală, afișarea vitezei sau a limitărilor de viteză direct în câmpul vizual al șoferului, fiind mereu prezentate deasupra volanului. Navigaţia face uz de săgeți „virtuale” suprapuse peste realitatea… reală, astfel încât conducătorul auto să aibă acces la informaţie fără să-şi abată atenţia de la drum. Dacă primești un SMS acesta poate fi citit prin facilitatea „text-to-speach”. Transparentizarea maşinii este efectul creării unei imagini virtuale cu ajutorul camerelor de luat vederi montate pe automobil. Senzaţia când porţi ochelarii este că vezi lumea altfel, că poţi privi prin caroserie direct către exterior. Curat Star Wars! Designul și culoarea ochelarilor aparţin lui Designworks şi par a se potrivi oricărei ţinute, atâta vreme cât este una de bun gust. Rămâne de văzut când va fi disponibilă această tehnologie spre vânzare, dar nu cred să treacă prea mult timp până atunci. Atunci chiar că vezi lumea altfel!
Un alt exemplu prin care să vezi lumea altfel (augmentare a realităţii) îl reprezintă şi casca BMW cu head-up display încorporat, prezentată publicului larg la începutul acestui an. În acest fel, rider-ul este mereu informat cu privire la traseu şi împrejurimi fără să fie nevoit să-şi abată privirea de la drum. Informaţiile afişate prin suprapunere peste câmpul vizual se pot seta în funcţie de preferinţe sau nevoi. Head-up display-ul este capabil să prezinte viteza de deplasare, nivelul de combustibil, presiunea din anvelope, viteza maximă admisă pe sectorul de drum respectiv, nivelul uleiului, semnele de circulaţie pe care le întâlneşti şi în a căror rază de acţiune te afli sau avertizări legate de condiţiile de trafic care te aşteaptă. Navigaţia profită la rândul ei de prezenţa acestui head-up display pentru a informa cu privire la ruta aleasă şi parametrii săi. Din câte filme cu motociclişti ai văzut pe internet câte dintre ele erau filmate cu o cameră orientată către înapoi? Ei bine, casca BMW promite un unghi de abordare nou pentru producţiile de acest tip pentru că are nu una, ci două camere: una orientată către față şi una către… fată.
Există nişte scenarii particulare în care văd un adevărat risc în a avea această ultimă cameră şi toate sunt în strânsă legătură cu un substantiv neutru foarte drag bărbaţilor: decolteu. Dar motocicliştii sunt persoane puternice aşa că am convingerea că vor reuşi fie să acopere camera respectivă cu un plasture opac, fie să acopere decolteul cu o haină moto adecvată, încheiată până sus, sub bărbie. Dacă eşti motociclist, abia atunci vezi realitatea augmentată despre care am povestit mai sus, cu adevărat vezi lumea altfel.
Indiferent că este vorba de mersul pe două sau pe patru roţi, tehnologia realităţii virtuale tinde să îţi acapareze mult din câmpul vizual cu informaţii relevante şi foarte diversificate, astfel încât să vezi lumea altfel în modul descris de Auto Test. De la detalii despre arhitectura unei clădiri până la playlist-ul dintr‑un club pe care tocmai l-ai depășit și care îţi este transferat automat prin audio stream pentru a fi redat printr-o simplă apăsare de buton, lucruri greu de imaginat acum zece ani sunt astăzi realitate. Ce-i drept, augmentată.