Noul Jeep Compass revine în segmentul SUV-urilor compacte, dar printr-o schimbare de filosofie. Deși continuă să fie excelent în teren accidentat, Compass mizează acum pe atuul comportamentului rutier foarte bun pe asfalt.
Segmentul mașinilor SUV este în expansiune de mulți ani, numai în 2016 fiind comercializate 6,3 milioane de unități la nivel mondial. Dacă pe piața europeană a crossover-urilor compacte „șerifi” sunt Renault Kadjar și Peugeot 3008, mai ales în Franța, în America de Nord este mai greu de delimitat clar grupul fruntașilor, dar noul Jeep Compass (busolă, în română), ce va fi comercializat în întreaga lume și va fi fabricat în SUA, Brazilia, China și India, se anunță un competitor important.
Acesta înlocuiește în gama Jeep atât vechiul Compass, cât și modelul cu o clasă mai mare, Patriot, deși este construit pe platforma tehnică folosită de actuala generație Renegade, care se încadrează într-un segment inferior dimensional. Compass are, însă, dimensiuni conforme clasei sale fiind lung de 4.394 mm, lat de 1.874 mm și cu înălțimea de 1,641 m. Ampatamentul său este de 2.637 mm, cântărește 1.509 kg și are garda la sol de 198 mm. Dacă, din punct de vedere tehnic, noul Compass este derivat din Jeep Renegade, estetic, putem vorbi despre un Grand Cherokee în miniatură. Mărturie stau forma caroseriei și inconfundabila grilă a radiatorului cu șapte fante verticale. Compass este finisat cu o mai puternică tentă de tot-teren decât Grand Cherokee, având marginea inferioară a caroseriei întărită cu protecții din plastic rezistent și mai multe zone angulare, asemenea lui Renegade. Stilul ușor mai dur se continuă și în interior, unde finisarea, deși în ton cu vremurile, pare ușor austeră. Noul SUV este echipat cu ultima generație a sistemului multimedia Uconnect, standard pe toate versiunile, cu ecran de cinci, șapte sau 8,4 inci, în funcție de nivelul de echipare.
Ecranul tactil al acestui sistem are funcții de pinch, tap și swipe, iar serviciile de conectivitate AppleCar Play și Android Auto sunt integrate. Afișajul instrumentarului de bord este digital și poate fi personalizat în funcție de informațiile pe care le dorește și le setează șoferul. Spațiul în habitaclu este generos pentru această clasă, bancheta este rabatabilă fracționat și asigură suficient loc pentru trei adulți. Cu cei circa 460 litri, capacitatea portbagajului se situează în media clasei.
Acolo unde noul Compass nu are rival este rularea pe teren neamenajat, indiferent că este vorba de iarbă, nisip, nămol, pietriș, drumuri desfundate. Disponibil cu două variante de tracțiune 4×4 „inteligente”, denumite Jeep Active Drive și Jeep Active Drive Low, ultimul cu funcție Crawl cu raport de demultiplicare 20:1, ambele capabile să trimită tot cuplul la roata cu cea mai mare aderență, modelul american este greu de oprit și ajunge mult mai departe decât orice concurent din clasa sa. Totuși, în Europa, probabil cele mai vândute versiuni vor fi cele cu tracțiune față.
Motoarele cu care poate fi comandat noul Compass au patru cilindri și sunt pentru toate gusturile: două cu injecție directă de benzină și 1,4 litri capacitate cilindrică, de 140, respectiv, 170 CP, și trei dieseluri, unul de 1,6 litri și 120 CP, și două de doi litri, de 140 și 170 CP. Tracțiunea față este cuplată standard cu o transmisie manuală cu 6+1 reporturi, cea automată cu același număr de trepte fiind opțională. Versiunile cu tracțiune integrală sunt oferite cu cutie de viteze manuală sau automată cu 9+1 raporturi, aceasta fiind standard în funcție de nivelul de echipare: Sport, Longitude, Limited sau Trailhawk, ultimul, dedicat terenului accidentat, astfel că are garda la sol majorată cu 25 mm. Prețul de bază este de aproape 25.000 euro.
Text: Florin NECULA / Foto: JEEP