Avalanșă de vehicule second hand

0
99

În data de 15 ianuarie 2017 a fost adoptată Legea 1/2017 privind eliminarea unor taxe și tarife, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu aplicabilitate de la 01 februarie 2017. Una din taxele eliminate a fost taxa stabilită prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule.

Așa cum ne așteptam, de la 1 februarie, numărul vehiculelor second hand importate, în principal din Comunitatea Europeană, a crescut vertiginos și semnificativ. În grafic se prezintă comparativ numărul vehiculelor second hand importate în perioada februarie – mai 2017 față de perioada februarie – mai 2016.
Din cauza faptului că un autovehicul second hand importat dintr-un stat membru UE poate fi înmatriculat în România indiferent de gradul de poluare (față de autovehiculele second hand importate dintr-un stat din afara UE, care trebuie să fie minim euro 3), majoritatea autovehiculelor second hand sunt aduse din Comunitatea Europeană.
După cum se observă în graficele următoare, în perioada februarie – mai 2017 numărul autovehiculelor cu un grad de poluare sub euro 5 a crescut semnificativ față de perioada februarie – mai 2016, când era în vigoare timbrul de mediu. Se mențin aproximativ constante autovehiculele având gradul de poluare euro 5 și se poate observa și o creștere a numărului autovehiculelor euro 6 (în mare parte această creștere fiind datorată autovehiculelor noi a căror normă obligatorie de poluare este euro 6).
Diferențe majore în structura vehiculelor second hand importate sunt în ceea ce privește anii de fabricație a acestora. În februarie – mai 2016 ponderea cea mai mare o aveau autovehiculele fabricate în perioada 2001 – 2010, această pondere menținându-se și în perioada februarie – mai 2017. Totuși creșterea cea mai accentuată a numărului de importuri second hand au avut-o în februarie – mai 2017 autovehiculele fabricate în perioada 1991 – 2000 (creșterea fiind de peste 200%).
În graficul următor este prezentat numărul vehiculelor second hand importate în perioadele februarie – mai 2016 și februarie – mai 2017 în funcție de anii de fabricație ale acestora, și anume vehicule fabricate înainte de 1990, între 1991 și 2000, între 2001 și 2010 și mai noi de 2010.
Registrul Auto Român a prevăzut încă din lunile noiembrie – decembrie 2016 faptul că, în urma eliminării timbrului de mediu în perioada următoare, numărul solicitărilor pentru efectuarea activităților necesare înmatriculării vehiculelor second hand în România va crește semnificativ. Așa cum s-a estimat, perioada de întârziere la programare a crescut în anul 2017, ceea ce a condus la o reanalizare a datelor și a condițiilor reale.
În urma analizei impactului creșterii numărului de solicitări, conducerea Registrului Auto Român a prevăzut o serie de măsuri ce au avut ca scop atât îmbunătățirea activității instituției, cât și o rezolvare într-un interval cât mai scurt a solicitărilor.
Cele mai semnificative măsuri administrative luate:
• Efectuarea de cursuri de instruire și perfecționare profesională a inginerilor tineri din reprezentanțele teritoriale pentru creșterea capacității de lucru a acestora, respectiv de rezolvare a unui număr sporit de solicitări ale clienților.
• Introducerea unor restricții în sistemul de programări telefonice sau online în sensul interzicerii efectuării a mai mult de două programări / apel telefonic, interzicerea anulării unei programări și obținerea alteia la o dată anterioară primei programări, fapt ce a condus la o servire corectă, nepreferențială a tuturor clienților.
• Limitarea numărului de zile de concediu în perioada ce a început din februarie 2017, astfel încât să poată fi asigurat numărul optim de specialiști / ingineri / tehnicieni / maiștrii / operatori calculator / mecanici, pentru ca activitatea reprezentanțelor teritoriale ale Registrului Auto Român să se desfășoare în condiții optime.
• Creșterea numărului de programări pentru activitățile specifice necesare înmatriculării vehiculelor second hand.
• Introducerea, încă din anul 2016 a programului prelungit (până la ora 20.00) în zilele de joi (măsură solicitată de către potențialii clienți).
• Prelungirea timpului de lucru în reprezentanțele județene și cele din municipiul București prin introducerea zilei de sâmbătă ca zi lucrătoare încă din luna februarie 2017, programul de lucru fiind între orele 08.00 și 14.00.
În ultima perioadă s-a constatat o stagnare a numărului de zile de întârziere la programările efectuate, ceea ce ne îndreptățește să concluzionăm faptul că toate măsurile enumerate au dat roadele așteptate și să ne așteptăm chiar la o scădere în viitorul apropiat.
Cu toate greutățile întâmpinate, Registrul Auto Român nu s-a abătut de la linia calității impusă tuturor angajaților, fapt ce poate fi observat din statistica respingerilor la prima prezentare a vehiculelor pentru diverse activități.
Prin urmare se observă că, dacă în anul 2016 era respins aproximativ unul din cinci vehicule prezentate, în anul 2017 este respins aproximativ unul din patru vehicule prezentate, ceea ce indică, în mod evident, faptul că eforturile tuturor angajaților Registrului Auto Român de a menține ridicat standardul calității sunt încununate de succes.
După cum se poate lesne observa, în ultima perioadă sunt introduse în țară multe vehicule second hand, fapt îmbucurător din punctul de vedere al creșterii volumului parcului auto național. Registrul Auto Român, ca autoritate națională în domeniu, are în vedere ca toate vehiculele să corespundă din punct de vedere tehnic în vederea admiterii în circulație pe drumurile publice și, așa cum se observă și prin creșterea procentului respingerilor vehiculelor la prima prezentare, este un „filtru” eficient pentru respectarea condițiilor tehnice impuse atât prin legislația europeană, cât și prin legislația națională. Totuși, pentru ca dezideratul de a avea în circulație vehicule corespunzătoare din punct de vedere tehnic să devină o realitate, instituția noastră apelează la toți deținătorii de vehicule, persoane fizice sau juridice, să aloce resursele necesare menținerii parcului auto în condițiile tehnice necesare circulației pe drumurile publice.

Călin CHIREA, Șef Compartiment Monitorizare Activitate Reprezentanțe – Departament Omologări Individuale și Inspecții Tehnice, RAR

Articolul precedentMad Max în România
Articolul următorBMW Motorrad Track Days 2017
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


noua × 8 =