BMW clasic versus electric

0
102
Seria 5 versus concept, dimensiuni asemănătoare: lungime 4.936 mm respectiv 4.804 mm, ampatament 2.975 mm respectiv 2.993 mm. Se observă avantajul configuraţiei electrice care, într-o lungime inferioară oferă un ampatament superior.

BMW clasic versus electric. De ceva vreme producătorul bavarez testează piaţa cu un nou limbaj de design diferit de cel promovat în mod curent pe modelele sale. Este vorba despre familia de vehicule electrice care poartă pe caroserie, cu mândrie, logo-ul „i”.

Seria 5 versus concept, dimensiuni asemănătoare: lungime 4.936 mm respectiv 4.804 mm, ampatament 2.975 mm respectiv 2.993 mm. Se observă avantajul configuraţiei electrice care, într-o lungime inferioară oferă un ampatament superior.
Cu linie roșie sunt marcate elementele clasice BMW care au fost eliminate de pe conceptul prezentat.

Este destul de probabil ca această linie de design, promovată insistent cu ocazia lansării noilor modele din gama electrică sau a conceptelor din această familie, să reprezinte viitorul stilistic spre care producătorul vrea să se îndrepte. Mai ales dacă ţinem cont de faptul că viitorul se anunţă din ce în ce mai „electrificat”. O modalitate simplă să analizăm asemănările şi diferenţele dintre abordările stilistice ale celor doua game de automobile (clasice şi electrice)  este să punem faţă în față două modele de dimensiuni asemănătoare. Am ales, în acest scop, modelul BMW seria 5 sedan şi proaspătul concept i Vision Dynamics. Acesta din urmă prefigurează viitorul model i5.

Ca o paranteză, după cum se vede, nu o să fie un SUV cum am fi fost tentaţi mulţi să credem, o să fie un sedan. Revenind la comparaţia noastră, diferenţele par a fi mai numeroase decât asemănările. Chiar dacă avem în față două creaţii BMW.  Partea laterală a conceptului a beneficiat de libertatea cea mai mare. Sunt puţine elemente care amintesc de gama din prezent. De exemplu „decupajul” de la baza portierei din faţă, în zona adiacentă roţii, face trimitere la o interpretare asemănătoare din punct de vedere grafic. Este o imagine care se regăseşte pe seriile 5 şi 7 din prezent. În rest, elementele de design sunt noi şi încearcă să testeze cumva reţete care ar putea genera linia promovată de concernul german în viitor. Dacă la modă, în prezent, este să se încerce diverse artificii de imagine cu stâlpul „C”, de această dată atenţia designerilor s-a îndreptat către stâlpul „B”, care este scurtat vizual prin evazările de la bază şi de la partea superioară. Pe modelele curente, montantul este disimulat cromatic (negru lucios) în suprafaţa vitrată laterală. Surprinde, însă, prin lipsa a două elemente de design definitorii ale mărcii: „umărul” de la stâlpul „C”, cunoscut sub denumirea de „Hofmeister Kink”, şi linia care traversează lateralul automobilului din dreptul roţii față până în zona stopului spate. Dacă în zona laterală libertatea a fost maximă, în zona posterioară aceasta trebuia uşor temperată. Prin urmare, amprenta grafică a stopurilor şi poziţionarea acestora sunt similare cu reţeta utilizată în mod curent de germani.

Este interesant cum vizual, deşi tehnologia şi geometria în spaţiu a stopului este complet diferită între cele două maşini, ambele soluţii reuşesc să transmită fără niciun dubiu că este vorba despre o maşină BMW. În zona din față provocarea a fost şi mai mare. În primul rând pentru că pe ea tronează celebrele „nări”, folosite ca suprafeţe de admisie şi răcire pentru agregatul de sub capotă. Cu cât sunt mai mari, cu atât mai bine acestea comunică vizual puterea de sub capotă. Dificultatea stilistică este că la o maşină electrică asemenea elemente, care asigură nevoi tehnice, nu sunt necesare. Cu toate acestea dispariţia „nărilor” ar fi însemnat eliminarea unui element definitoriu din limbajul BMW. Sarcina designerilor a fost să cerceteze diverse răspunsuri posibile, iar conceptul prezentat acum la Frankfurt oferă o soluţie la interpretarea clasică din prezent. Ele sunt prezente la nivel grafic în cadrul compoziţiei printr-un contur ce le înglobează perimetral, iar linia mediană a lor este eliminată. Desenul general rezultat aminteşte de suprafaţa vitrată laterală. Putem spune acum că aceasta face o trimitere la „nările” BMW, mai exact la noua lor interpretare. Farurile sunt reprezentate de elemente grafice subţiri, dispuse într-un decupaj care se apropie de interpretarea de pe modelele curente, dar fără a insista prea mult cu asemănarea. S-a preferat un desen similar temei utilizate pentru stopurile din spate.  Elementele noi de design prezentate până în prezent pe ultimele concepte nu pot să fie considerate deocamdată elemente de casă BMW. Cu toate că, în anii care urmează, unele dintre acestea o să devină prezențe obligatorii pe noile modele asemenea unora din prezent care par momentan de neînlocuit.

Text: Gabriel MANOLE  / Foto: BMW

Articolul precedentDraga mea maşină: Colecţionarul de antichităţi
Articolul următorCitroen Traction Avant: Saltul quantic
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


9 × sase =