NAIAS 2013

0
115

A XXV-a ediție a North American International Auto Show (NAIAS), manifestare cunoscută și sub denumirea Săptămâna Auto de la Detroit (chit că ține două săptămâni), s-a desfășurat între 14 și 27 ianuarie și a adunat în spațiul expozițional cu suprafața de 9,3 hectare aproximativ 500 de modele de serie noi sau revizuite, dar și multe concepte. La cel mai important salon auto de pe continentul american au participat, cu puține excepții, cei mai cunoscuți producători din domeniu, motivați fiind și de semnificativa creștere a vânzărilor de autovehicule înregistrată în 2012 în SUA, iar numărul de vizitatori a depășit pragul de 800.000.

Maserati Quattroporte

A șasea generație a legendarului automobil de lux a fost desenată de o echipă de designeri condusă de celebrul Lorenzo Ramaciotti de la Pininfarina. Pe lângă Quattroporte, Maserati pregătește lansarea a încă două modele: în a doua parte a acestui an, Ghibli, ce va concura direct cu BMW Seria 5 și Mercedes Clasa E, și, la începutul lui 2014, Levante, un SUV de mari dimensiuni. Cu aceste trei modele, compania Maserati speră să ajungă să vândă cel puțin 50.000 de autovehicule în 2015.

Lung de 5,2 metri, sedanul cu patru locuri este construit, în cea mai mare parte, din aluminiu și este echipat cu un motor Ferrari V8 de 4,7 litri, ce dezvoltă 525 CP și este cuplat la o transmisie automată ZF. Pe viitor, vor fi oferite și un motor V8 și un V6, dar și un… diesel, o premieră pentru Maserati. Standard, Quattroporte are doar roțile spate motoare, dar, anul viitor, va apărea versiunea Q4 cu tracțiune integral, o altă premieră pentru marca italiană.

Prețul de start pentru Maserati Quattroporte este de 94.000 euro, dar poate ajunge până la 140.000 euro, în funcție de dotări și de finisaje.

Dodge SRT Viper

Propulsor cu zece cilindri în V de 8,4 litri, construit integral din aluminiu, ce dezvoltă 650 CP și un cuplu maxim de 813 Nm, cea mai mare valoare înregistrată la un automobil de serie cu motor normal aspirat, cutie de viteze manuală Tremec TR6060 cu 6+1 trepte, ce transmite puterea la roțile spate, la care se adaugă o îmbunătățire cu 50 de procente a rezistenței la torsiune față de cea a generației precedente: noul Dodge SRT Viper coupe are ceea ce-i trebuie pentru a fi un suveran al șoselelor. Și la capitolul dotări de siguranță stă mult mai bine decât predecesorul său, fiind echipat standard cu ESP, ABS, control al tracțiunii, frâne Brembo, jante din aluminiu Rattler și anvelope Pirelli P Zero. Dacă a devenit mai puternic și mai sigur, Dodge SRT Viper a câștigat și în stabilitate și în manevrabilitate, în special prin construcția sa ușoară, caroseria fiind fabricată din aluminiu și fibră de carbon.

Primul Viper, apărut în 1992, a fost o mașină proiectată aproape ca un kart, „motor,  patru roți și un volan”, cu dotări spartane. Această a cincea generație, însă, s-a transformat într-un automobil premium: în habitaclul său găsim instalație de aer condiționat, centru de infotainment cu LCD tactil de șapte inci diagonală, configurabil după dorințele șoferului, sistem audio Harman Kardon. Pe lista de dotări standard se mai află faruri bi-xenon cu lumini de zi și semnalizatoare LED, tehnologie folosită și la stopuri.

BMW 4 Series Coupe Concept

Pe viitor, versiunea în două uși a Seriei 3 nu se va mai numi „Coupe”, ci Seria 4, iar conceptul prezentat la Detroit ne permite să ne imaginăm cum va arăta aceasta. Mai lat, mai lung și mai puțin înalt decât 3-ul, conceptul are caroseria proiectată să fie cât mai eficientă din punct de vedere aerodinamic, un exemplu fiind fantele de pe aripile față, ce optimizează curgerea fluxului de aer și contribuie la reducerea consumului de carburant. Amănunte despre motorizări și despre transmisii nu au fost oferite și nici despre momentul exact al apariției modelului de serie, dar se poate estima că acesta va fi lansat cel mai târziu la începutul anului viitor.

Cadillac ELR

General Motors are deja succes pe piața autoturismelor hibrid de clasă medie, cu „gemenii” Chevrolet Volt/Opel Ampera, și a decis să producă și un coupe pe aceeași platformă, sub emblema brandului său premium, Cadillac. Conceptul ELR are același tren de rulare cu modelele amintite, dar va avea caroserie coupe în trei uși. Propulsia sa este asigurată exclusiv de un motor electric, dar, după ce acumulatorii litiu-ion s-au golit, intră în funcțiune unitatea pe benzină în patru cilindri, ce are rol strict de generator de curent. Cadillac ELR va intra în producție la sfârșitul acestui an și se estimează că va fi vândut la un preț de circa 55.000 dolari, în SUA.

Chevrolet Sonic LTZ Turbo

Chevrolet Aveo este vândut în America de Nord sub denumirea Sonic și, la NAIAS, a fost prezentată versiunea sedan cu un kit de caroserie mai agresiv, format din spoilere față și praguri noi, ce creează aparența unui gărzi la sol mai reduse, și jante din aliaj ușor.  Motorul este un 1,4 litri, turbo, ce trimite 140 CP la roțile față prin intermediul unei transmisii automate cu 6+1 trepte.

Jeep Compass

Înainte de a fi scoasă din producție, în 2014, actuala generație a Jeep Compass a fost supusă unui tratament de înfrumusețare, beneficiare fiind partea frontală, cu spoiler și grilă noi și contururi cromate fantele calandrului și pentru proiectoarele de ceață, și zona posterioară, ale cărei stopuri și spoiler au fost redesenate. A fost îmbunătățită și echiparea interioară, mai ales prin materiale mai bune. Procesul de revizuire a vizat și cele două motoare pe benzină, 2.0 158 CP și 2.4 172 CP, ce consumă acum mai puțin carburant. Pe lista transmisiilor, pe lângă cea manuală și cea cu variație continuă de până acum, a apărut și o cutie de viteze automată cu 6+1 trepte, iar tracțiunea poate fi pe toate roțile sau doar pe cele față.

Toyota Corolla Furia Concept

Constructorul auto nipon vrea să rupă cu tradiția autovehicului cuminte Corolla și a creionat un concept de sedan cu linii îndrăznețe și formă dinamică. Tema de design este dominată de partea frontală, cu faruri alungite, ce se prelungesc cu o grilă îngustă, și un spoiler generos dimensionat și foarte sportiv. „Combinația între elementele geometrice pure și suprafețele simple creează un aspect încrezător, decisiv și ușor de recunoscut, ce atrage clientela tânără. Corolla Furia aduce o interpretarea dinamică a unui sedan compact, ce afișează o atitudine fermă și mai sportivă”, au afirmat oficialii Toyota la prezentarea conceptului. Acesta include și tehnologii rezervate, până acum, automobilelor premium, cum ar fi luminile LED pentru faruri și blocurile optice spate și centrul multimedia cu ecran tactil din consola centrală. Corolla Furia are o lungime de 4,62 metri, o lăţime de 1,80 metri, o înălţime de 1,42 metri şi un ampatament de 2,70 metri.

Mercedes-Benz E400 Hybrid

După ce a echipat-o cu motoare eficientizate, sisteme de asistenţă pentru şofer preluate de la viitoarea Clasa S şi i-a înnoit designul, Mercedes-Benz a prezentat întreaga gamă a Clasei E facelift: sedan, break, coupe și cabriolet. Versiunile diesel au puteri cuprinse între 136 și 252 CP, iar cele pe benzină, între 184 și 585 CP. Dintre versiunile noii limuzine premium se remarcă E400 Hybrid, ce combină un V6 de 3,5 litri pe benzină cu un motor electric de 27 CP, pentru un total de 330 CP. Consumul mediu de carburant al acestui model se cifrează la 9,0 l/100 km, valoare excelentă pentru această clasă de putere.

Mercedes B-Class Electric Drive

Dacă E400 Hybrid folosește motorul electric în special pentru îmbunătățirea performanțelor fără a penaliza consumul de carburant, B-Class se adresează clar celor dedicați protecției mediului. Aflat încă în stadiul de concept, minivanul german este animat de un motor electric de 136 CP și 310 Nm, ce asigură o viteză maximă de 125 km/h (limitată electronic), iar acumulatorii litiu-ion permit o autonomie de până la 200 km. Mercedes nu a făcut publică capacitatea de stocare totală a bateriilor, dar a precizat că acestea pot fi alimentate de la o priză obișnuită de 230 V sau de la una cu încărcare rapidă de 400 V, ce, în mai puțin de o oră, poate asigura suficientă energie pentru o cursă de 50 km. B-Class ED poate fi lăsat conectat la priză și programat să se încarce în intervalul orar în care energia electrică este cea mai ieftină.

Nissan Versa Note

Designul noii generații a citadinei cunoscută ca Note „simplu” în Europa a fost inspirat din cel al conceptului Nissan Invitation, prezentat la salonul auto de la Geneva de anul trecut. Varianta pentru SUA și Canada va ajunge pe aceste piețe în cursul verii următoare, iar în Europa câteva luni mai târziu. Pe ambele continente, modelul japonez va fi oferit cu câte o singură motorizare, un patru cilindri de 1,6 litri, aspirat normal, de 110 CP, pentru nord-americani, și un tricilindru de 1,2 litri, turbo, pentru europeni, ambele pe benzină. Varianta pentru America va avea cutie de viteze manuală sau una cu variație continuă XTronic, aceasta din urmă permițând un consum mediu de carburant foarte bun, de 5,6 l/100 km/h. La obținerea acestei valori contribuie și originalul sistem de închidere a fantelor grilei față când mașina rulează cu viteze mari, fapt ce reduce rezistența la înaintare.

Volkswagen Passat Performance Concept

Pe lângă CrossBlue, Volkswagen a dezvăluit la salonul de la Detroit și acest concept, ce a avut ca principal sau chiar unic rol promovarea motorului pe benzină turbo 1.8 TSI de 250 CP pe piața americană. Excluzând propulsorul, vreo 2-3 dotări și câteva artificii de design (jante din aliaj ușor de 19 inci dedicate, evacuare dublă, stopuri LED, oglinzi exterioare cu carcasă din fibră de carbon și faruri bi-xenon), Performance este un Passat cât se poate de normal, inclusiv în ceea ce privește transmisia automată cu 6+1 trepte.

Tesla Model X

SUV-ul american cu motor electric și uși spate tip gullwing va ajunge pe piață în 2014 și va fi oferit în două variante, cu acumulatori de 60 și de 85 kWh. Fiind construit pe aceeași platformă cu Model S, crossover-ul cu șapte locuri are tracțiune spate standard, prin intermediul motorului electric instalat pe acest ax. Va exista și opțiunea tracțiunii 4×4, ce va fi obținută prin instalarea încă unui motor electric, pe puntea față. Bateriile de acumulatori sunt poziționate în podea, astfel că Tesla Model X are portbagaj și în spate și sub capota față, capacitatea de încărcare totală fiind dublă față de cea a unui Audi Q7.

Hyundai HCD-14 Genesis Concept

Viitoarea generație a sedanului de clasă mare Hyundai Genesis, bine vândut în SUA, va avea designul inspirat din cel al acestui concept, de la care va prelua și o parte din tehnologii. Având o arhitectură cu motor V8 de cinci litri, transmisie automată cu 8+1 trepte și tracțiune spate, HCD-14 Genesis are caroseria cu uși ce se deschid în oglindă și fără stâlpi centrali. Toate luminile sunt cu tehnologie LED, iar consola centrală din lemn stratificat, ce pornește de pe bord și ajunge până la scaunele spate, nu are niciun buton, acestea fiind suplinite de camere video conectate la computerul central. Camerele urmăresc mișcările și privirea șoferului și trimit informațiile către computerul central. Acesta le interpretează și afișează opțiunile pe parbriz, prin Head-Up Display, iar șoferul alege ce dorește, tot printr-un gest.

Honda Urban SUV Concept

2014 ar putea fi anul când acest mini-SUV se va transforma în automobil de serie. Honda Urban SUV a fost proiectat ca un autovehicul de lifestyle și se adresează cu deosebire tinerilor. Mai mic decât CR-V și cu doar trei uși, Urban Concept pare a fi urmașul modelului Honda HR-V, ce s-a bucurat de succes la sfârșitul anilor ‘90 și începutul anilor 2000. HR-V a fost construit pe platforma și a utilizat mecanica mini-ului Honda Logo de atunci, conceptul are la bază un mini de azi al constructorului japonez și anume Fit.

Bentley Continental GT Speed Convertible

Cea mai rapidă decapotabilă cu patru locuri de serie din lume (325 km/h, 4,2 secunde pentru 0-100 km/h) are acoperiș textil și este construită pe platforma coupe-ului Continental GT, de la care a împrumutat tracțiunea integrală, motorul turbo W12 pe benzină, ce dezvoltă 616 CP și cuplu de 800 Nm, și transmisia automată cu 8+1 trepte de viteză. Echipamentele din dotarea de serie, cum ar fi centrul de infotainment cu display tactil și hard disk de 30 Gb, și finisajul executat manual, cu tapiserie din piele naturală, lemn nobil și aluminiu, sunt greu de egalat chiar și în categoria automobilelor de lux.

Lincoln MKC Concept

Primul concurent adevărat pentru Range Rover Evoque va veni din SUA: MKC Concept prefigurează modelul de serie, ce va fi produs sub emblema Lincoln, brandul premium al companiei Ford. La prezentarea de la Detroit nu au fost oferite date tehnice, dar spre presă s-a „scurs” informația că gama de motorizări va fi formată din două motoare cu câte patru cilindri în linie, injecție de directă de benzină și supraalimentare turbo din familia EcoBoost, unul de 1,6 litri, celălalt, de doi litri.

Jeep Grand Cherokee

Ca și la „frații” săi mai mici, Compass și Patriot, facelift-ul i-a adus lui Grand Cherokee grilă față, faruri și stopuri restilizate, mai multe ornamente cromate și lumini LED la toate blocurile optice. În habitaclu, consola centrală a fost reorganizată și a fost instalat un display tactil de 21 cm diagonală, iar calitatea materialelor și a finisajelor s-a îmbunătățit. Schimbările importante s-au petrecut la nivel tehnic, capete de afiș fiind noul diesel V6 de trei litri și 240 CP și cutia de viteze automată cu 8+1 trepte și posibilitatea controlului manual, prin padelele de la volan. Această transmisie este disponibilă atât pentru motorul diesel, cât și pentru cele pe benzină, un 3.6 V6 de 290 CP și vârful de gamă V8 de 6,4 litri și 470 CP, ce poartă sigla simplificată „SRT” – Street Racing Technology (cifra 8, ce simboliza numărul de cilindri ai motorului, a dispărut).

Ford Fiesta ST

Motor 1.6 EcoBoost, 197 CP, cuplu motor maxim de 290 Nm, din care, 240 Nm sunt disponibili de la 1.600 rpm, și consum de 6,9 litri de benzină pe autostradă. Cei de la Ford sunt convinși că aceste valori vor convinge mulți tineri americani să-și cumpere un Fiesta ST, mai ales că mașina are scaune față Recaro, cutie de viteze manuală cu 6+1 rapoarte scurte și Torque Vectoring Steering, ce asigură controlul precis al direcției. Suspensia a fost întărită și reglată potrivit veleităților sportive ale mașinii și contribuie, alături de jantele specifice de 17 inci, la reducerea gărzii la sol cu 15 mm, fapt ce ajută la îmbunătățirea stabilității.

Dodge Dart

Varianta sedan, indisponibilă în Europa, a modelului Alfa Romeo Giulietta rebrănduită și cu parte frontală complet schimbată (se subînțelege că și spatele este radical diferit), rezultată din parteneriatul Chrysler-Fiat. Față de modelul italian, Dart este mai lat cu 38 mm și are un ampatament majorat semnificativ, cu 94 mm, iar motorizările sunt doar pe benzină, în patru cilindri: 1.4 turbo, provenit de la Fiat, de 162 CP, 2.0 de 162 CP și 2.4 de 186 CP, ambele de origine Chrysler. Transmisiile sunt de trei tipuri, toate cu câte 6+1 trepte de viteză: manuală (disponibilă pentru toate versiunile), semiautomată cu dublu ambreiaj (pentru 1.4) și automată (pentru 2.0 și 2.4).

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


3 × patru =