X-traordinar

0
77

Un crossover în adevăratul sens al cuvântului, foarte dinamic pe şosea, dar la fel de bun atunci când face o baie de noroi.

Lansat în 2009, BMW X1 a fost conceput pentru a atrage clienţi noi, fideli altor mărci, până atunci. Dacă la început a fost primit cu reţinere, astăzi lucrurile stau mult mai bine. X1 a ajuns la maturitate şi ţinteşte treapta cea mai înaltă a podiu­mului segmentului crossover premium. Constructorul bavarez şi-a creat un nume în segmentul SUV-urilor, construind modele de referinţă precum X3 și X5. A urmat în mod firesc ideea unui SUV compact, bazat pe platforma Seriei 3, dar, la data lansării, X1 a fost considerat prea simplu. Nu avea acele elemente de agresivitate specifice unui BMW şi semăna mai mult cu un break decât cu un SUV. Inginerii germani au analizat fiecare componentă a lui X1 şi au reuşit să ofere clienţilor mai mult decât un simplu facelift. Odată cu această restilizare, X1 este mult mai actual, are un design ce se încadrează în noua linie BMW, combinând cele două elemente ce caracterizează un crossover: viteză şi spirit de aventură. Este, practic, un SAV, adică un Sports Activity Vehicle, iar acest lucru pune accent pe latura dinamică, spre deosebire de cea utilitară în cazul SUV-urilor. În acelaşi timp, X1 beneficiază de „BMW Lines”, o selecţie de două variante diferite de caracter, pentru un accent unic în interior şi la exterior. Astfel, xLine aduce în evidenţă latura de offroader a acestui automobil, în timp ce Sport Line îl face mai pregătit pentru şosea, cu jante mai mari şi elemente decorative în negru lucios.

Am testat varianta BMW X1 25d xDrive xLine, destinată aventurii, ce poate rula şi dincolo de limitele asfaltului. La designul exteriorului am remarcat câteva noutăţi: farurile sunt mai agresive, iar stopurile iluminează în forma literei L, păstrând identitatea de marcă şi pe întuneric. Spoilerul faţă a fost redesenat, fiind vopsit într-o proporţie mai mare în culoarea caroseriei, iar pragurile şi ambele spoilere au protecţii împotriva zgârieturilor posibile atunci când se circulă în teren accidentat. Din acelaşi motiv, aripile au o muchie din plastic.
Habitaclul a fost, la rândul său, reproiectat. Dacă la Sport Line interiorul este bogat în contraste, xLine se evidenţiază prin culorile ce se asortează natural. Tapiţeria din piele bej şi inserţiile de lemn de pe uşi sunt în ton cu culoarea caroseriei „Valencia Orange”, interiorul fiind foarte luminos şi încăpator pentru patru persoane. Tabloul de bord este redesenat, având consola centrală orientată spre şofer, ca la vechile modele BMW. Modulul i-Drive este la îndemâna şoferului, pe consola dintre cele două scaune, iar afişajul acestuia este de dimensiuni mai mari.

În spate, există loc suficient pentru doi adulţi, scaunele fiind confortabile. Deşi X1 este un crossover, aflându-se la graniţa dintre break şi SUV, confortul şi dotările interioare sunt de nivel premium, în manieră tipică BMW. Portbagajul are un volum mediu de 360 litri cu spătarul banchetei spate aşezat în poziţie confortabilă sau de 480 litri cu spătarul la 90 de grade cu orizontala, dar este mai mic decât cel al break-ului Seriei 3. Poziţia la volan este foarte bună, parbrizul înclinat oferind o vizibilitate optimă, iar senzaţia este că te afli la volanul unui break sau al unui hatchback ceva mai mare. Parcarea se face uşor, X1 fiind echipat cu senzori şi cu cameră pentru mersul înapoi. BMW oferă conectivitate cu telefonul iPhone, putând avea acces la o mulţime de aplicaţii online cu ajutorul meniului i-Drive.
Motorizarea oferită spre testare constă în cel mai puternic diesel din gama X1, având patru cilindri, capacitate de 1.995 cmc şi o putere de 218 CP la 4000 rpm. Acest propulsor TwinPower este echipat cu două turbine îmbinate inteligent, fiind capabil să ofere un cuplu maxim de 450 Nm, disponibil de la turația de doar 1.500 rpm. Modelul dispune de tracţiune integrală permanentă de tip xDrive, iar transmisia este semiautomată, cu 8+1 trepte de viteză şi ambreiaj dublu, putând fi acţionată şi manual, cu ajutorul padelelor din spatele volanului. În echiparea standard este oferită o cutie manuală cu 6+1 trepte, însă semiautomata este mai rapidă şi mai economică.
În materie de performanţe, X1 25d este în pole-position, dezvoltând o viteză maximă de 205 km/h şi are nevoie de 6,8 secunde pentru sprintul 0-100 km. Rivalii Mercedes-Benz GLK şi Audi Q3 sunt mai lenţi cu aproape o secundă şi ating o viteză maximă mai mică cu 20 km/h. Nici Range Rover Evoque nu poate ţine pasul cu X1, având o viteză maximă de 200 km/h.
Pe şosea, X1 are comportamentul unui autoturism cu performanţe superioare. Motorul diesel oferă reprize excelente, iar cutia de viteze este foarte bine etajată, schimbarea automată făcându-se foarte silenţios, fără timpi morţi. Este un BMW şi asta se simte la fiecare apăsare a pedalei de acceleraţie. Suspensia este fermă, dar confortabilă, iar direcţia hidraulică este extrem de precisă. Datorită centrului de greutate coborât, X1 are un comportament pe viraje aproape neutru, iar aderenţa este asigurată exemplar de sistemul xDrive. X1 este extraordinar pe şosea, dar în off-road pierde din abilităţi, tocmai din cauza gărzii la sol şi a unghiurilor de atac şi de degajare mici. Însă, echipat cu pneuri corespunzătoare şi graţie tracţiunii integrale, X1 se va descurca foarte bine în căutarea aventurii pe drumurile forestiere cu praf sau noroi. Dacă se optează pentru Pachetul M, abilităţile off-road sunt şi mai scăzute.
La capitolul „eficienţă”, X1 se numără printre cei mai buni din clasă, dispunând de tehnologia EfficientDynamics, menită să reducă consumul şi poluarea. Modul Eco Pro permite un rulaj economic, afişând pe display diferenţa, în kilometri, faţă de modul normal de conducere. Totodată, funcţia Start/Stop opreşte motorul când automobilul este oprit temporar, la semafor sau în ambuteiaje, economisind combustibil. De asemenea, afişarea momentului de schimbare a vitezei arată cea mai eficientă treaptă de folosit în fiecare situaţie de condus.
Versiunea 25d are un consum mixt de 5,9 litri la 100 km, în timp ce în oraş are nevoie de 7,2 l/100 km. Pe şosea, consumul se situează la 5 l/100 km, însă cu o asemenea motorizare temperamentală este foarte greu să rezişti tentaţiilor de a apăsa pedala de acceleraţie. Chiar şi în modul Eco, X1 se comportă dinamic, iar consumul realizat trebuie văzut prin prisma faptului că avem de-a face cu un motor de 218 CP.
BMW X1 are deja cinci stele la testele EuroNCAP, rezultatul fiind îmbunătăţit după acest facelift la 87 puncte pentru şofer şi pentru pasagerul față, la 86 puncte pentru copii şi la 71 de puncte pentru siguranţa activă. Modelul dispune de două airbag-uri frontale, patru pentru cap, două airbag-uri laterale faţă, control dinamic al tracţiunii (DTC), control dinamic al stabilităţii (DSC), dar şi de funcţie de apelare a serviciilor de urgenţă, ce se activează prin apăsarea butonului „SOS”, poziţionat într-o zonă accesibilă în caz de accident, pe plafon.

Drive-test realizat de  Valentin Brădăţeanu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ patru = 9