Prin definiţie motocicletele, cu suratele lor scuterele, au avut ca punct de plecare bicicletele. Altfel spus, bicicletele motorizate deveneau automat motocicluri. Iată o bicicletă care îşi păstrează esenţa dar are şi motor. Electric.
Milano devine în fiecare toamnă polul motocicliştilor şi bicicliştilor pentru că aici se ţine de peste 65 de ani expoziţia internaţional de motociclete şi biciclete.
Deşi au aceeaşi locaţie şi aceeaşi perioadă de desfăşurare, cele două evenimente sunt paralele ca administrare. Totuşi, în ultimii ani am observat o întrepătrundere a celor două tipuri de mijloace de deplasare pe două roţi, în sensul că producătorii de motociclete au împrumutat tehnologii, idei şi produse de la biciclişti iar marile companii de biciclete au adoptat suspensii şi frâne pe disc. În ultimii zece ani au început să apară concepte de biciclete care să atingă graniţe cu motociclurile dar atât de subtil încât nu se poate remarca de la prima vedere că de fapt bicicleta are şi propulsive autonomă.
Istoria dotării bicicletelor cu motoare ataşate, uşor de montat şi demontat, datează cam de la inventarea motorului cu ardere internă. Au existat producători specializaţi în aceste tipuri de accesorii care mai rezistă şi azi, deşi piaţa s-a diferenţiat foarte mult. Noile tehnologii permit ca motoarele cu ardere internă de azi, care se pot monta la biciclete, să fie mult mai curate, atât ca norme de poluare cât şi ca întreţinere, mult mai mici şi mult mai economice. Bicicletele au evoluat şi ele, fiind construite din materiale superuşoare, aluminiu, fibră de carbon, titan, cu component care diminuează frecarea şi cresc durata de viaţă. Suspensiile şi frânele pe disc, precum şi posibilitatea combinării pinioanelor pentru a dobândi un raport optim de pedalare în funcţie de deplasare uşurează mult efortul depus.
Păstrând tendinţa actuală ECO, noua modă este de a echipa bicicletele cu motoare electrice, cum este cazul producătorului german PG, care a montat la modelul BlackBlock2 motoare la butucul ambelor roţi, alimentate de un acumulator Litium Ion de 36 Volţi (13.5 Ah/486 Wh).
Prin intermediul unui controller se poate doza tracţiunea pe cele două roţi dar se poate folosi şi o aplicaţie de smartphone dedicate care îţi poate furniza informaţii despre distanţa parcursă, viteza de deplasare, nivelul de încărcare al bateriei dar şi informaţii despre consumul de calorii al biciclistului. Frânarea poate fi făcută acţionând cele două discuri hidraulice de 180 mm furnizate de Măgura, câte unul pe fiecare roată dar există şi modul de frânare recuperative care încarcă bacteria. Roţile sunt cu jante DH-65 de la Ryde de 26” încălţate cu anvelope Schwalbe Crazy Bob. Pe butucul roţii spate PG BlackBlock2 are un grup de 8 pinioane de la Shimano. Cadrul este dezvoltat în casă, fiind realizat din ţevi de oţel sudate, acoperite cu pulbere în mediu electrostatic. Greutatea bicicletei ajunge la 35 kg dar viteza de deplasare poate fi de 25 km/h cu ajutorul pedalelor şi aproape de 45 km/h cu propulsie suplimentară. Luminile faţă/spate sunt pe bază de LED-uri dezvoltate special pentru biciclete electrice iar încărcătorul de baterie poate fi transportat într-un locaş bine mascat.
După cum vedeţi şi în fotografii, designul este o interpretare modernă a unui cadru clasic. Şaua construită de PG e din piele naturală, aşa cum se făcea odinioară, iar culoarea de bază e negrul. Totuşi, pentru cei care doresc o personalizare, există posibilitatea de combinare a 13 culori pentru 7 componente printre care: jante, cadru, furcă, jugul furcii, carcasa bateriei. Alegeţi ce vreţi dar nu întrebaţi de preţ.
Nelu Bănică