Mihai Țică are zeci de mii de kilometri pe două roți, mulți dintre ei pe drumurile „de lângă drum”. Prima oară a condus în India, unde a avut parte și de un accident, în urma căruia a ajuns la spital. Nu s-a lăsat cuprins de teamă și, când a ajuns din nou în India cu slujba, a mers tot pe motocicletă. A fost plecat pe două roți în Mongolia, Bosnia și Norvegia și de peste tot s-a întors cu tolba plină de povești.
Auto Test: În ce domeniu lucrezi?
Mihai Țică: Am început să lucrez în domeniul IT în timpul facultății, iar acum sunt programator. Este genul de job în care înveți constant. Nu-ți permiți să nu faci asta pentru că tehnologia avansează și trebuie să fii la curent cu acest domeniu, așa că, îți dai seama, nu te poți plafona. Nu cred că m-aș simți foarte bine într-un job tradițional în care să fiu nevoit să mă duc la birou și să depind fizic de niște resurse, pe care le pot avea și acasă, iar asta îmi place foarte mult: pot să lucrez de unde vreau.
Auto Test: Când ai început să mergi pe motocicletă?
Mihai Țică: Eu am luat carnetul pe la 27-28 de ani, relativ târziu, deși am avut prieteni care încă din copilărie au fost pătrunși de acest fenomen. Nu am avut „chemarea” pentru motociclete, iar totul a început destul de brusc.
Auto Test: În aceste condiții nu ți-a fost greu să iei permisul?
Mihai Țică: A fost o întreagă aventură. Soția mi-a făcut cadou un voucher la o școală moto proaspăt înființată care avea o singură motocicletă, dar care vânduse câteva sute de vouchere. Eu am început partea teoretică în luna martie, dar examenul pentru permis l-am dat prin luna noiembrie. Cred că am făcut parte din ultima serie care a dat examenul doar la poligon, din anul următor s-a dat și traseu.
Și cum a fost prima ieșire în trafic? Cred că impactul a fost destul de mare…
(Râde) Am luat permisul la finalul lunii noiembrie, iar în decembrie urma să plec în India, să fac un „training” echipei de suport de acolo. Când mi-a semnat polițistul „admis” pe poligon, eu am și virat banii pentru a închiria motocicletă în India. Așa că prima oară când am condus pe drumul public a fost acolo.
„Albul cu motocicleta”
Auto Test: Dar acolo este destul de aglomerat… Și pare destul de riscant.
Mihai Țică: Pe mine m-a ajutat. Nu aveam automatismele formate, iar acolo pornind într-un trafic încâlcit și aglomerat… chestia asta îți reduce viteza de deplasare. Era un haos pe șosea, așa că trebuia să merg încet.
Auto Test: Și ai învățat?
Mihai Țică: Am învățat, dar tot atunci am primit și o lecție. De atunci mi-a rămas în cap ideea… Când te simți zeu și când te gândești că mergi bine, ai grijă că atunci soarta îți dă o palmă peste ceafă. După două săptămâni am decis să merg la un bazar pe care mi-l recomandaseră angajații hotelului unde stăteam și care îmi spuneau „albul cu motocicleta”. Mi se părea că știu destul de multe după aproape opt sute de kilometri pe motor, doar că la un semafor, de unde am plecat primul, un șofer nu s-a asigurat, a întors printr-un loc nepermis și m-a lovit în lateral. Motocicleta s-a dat peste cap, iar eu m-am dus târâș. Mașina care a dat peste mine era condusă de șoferul unui mahăr local care a preluat toată discuția și m-a dus la spital. Din fericire, nu am avut nimic rupt, doar julituri și zgârieturi, dar motocicleta a fost daună totală. Ideea este că soția și familia nu au știut că urma să-mi închiriez motocicletă în India, pentru că nu am vrut să-i alarmez. Soția a aflat toată povestea doar când am ajuns acasă și am intrat ca robotul pe ușă.
În vizită la Taj Mahal
Auto Test: Ai apucat să vizitezi India?
Mihai Țică: Nu sunt genul de om care să se ducă să viziteze și să plătească intrarea la muzeu, iar atunci voiam doar să mă plimb cu motocicleta. Am călătorit destul de mult și am ajuns și la Taj Mahal, care se află la aproape o sută de kilometri de New Delhi, orașul în care am stat. Am plecat dimineața, dar drumul a fost destul de greu. Când am plecat spre Taj Mahal, m-am luat după Google Maps, care m-a dus pe o autostradă nouă, pe care am întâlnit puțini oameni, că era cu taxă, și am ajuns foarte bine. La întoarcere am zis să mă iau după semnele de circulație, doar că de data aceasta am ajuns pe drumul vechi. Am rămas fără benzină, nu aveam bani, am căutat un ATM… cert este că treaba asta mi-a luat mai mult și s-a și înserat. Cei de la hotel au intrat în panică pentru că nu mă văzuseră în ziua respectivă. Nu știau unde este „albul cu motocicleta”. În India am fost de două ori cu serviciul și de fiecare dată am închiriat o motocicletă.
Auto Test: Adică nu te-ai potolit după accidentul de acolo?
Mihai Țică: Ce voiai să fac? Să fac o oră, în trafic, de aici până colea? Interesant este că de câte ori am fost acolo aș fi putut beneficia de șofer de la hotel, plătit de companie, dar eu am preferat să merg cu motocicleta (râde).
Auto Test: Cum te-ai descurcat cu mâncarea acolo?
Mihai Țică: Am mâncat la cantina biroului, nu am încercat deloc pe stradă. Totul este picant! Foarte picant! Au însă și un iaurt din mentă pe care eu îl puneam pe orice mâncare și reușeam în acest fel să mai domolesc din iuțeală. La hotel, având meniu european, găteau fără condimente și mâncam fără nicio problemă.
Auto Test: Care a fost lucrul care te-a șocat?
Mihai Țică: De multe ori plecam de la birou pe la cinci dimineața și apucam să văd orașul înainte să pornească forfota. La un moment dat, nu mai știu prin ce zonă a orașului nimerisem, am văzut mulți oameni, pe marginea drumului, pe vine, cu o sticlă în față. Îți dai seama că m-am întrebat ce dracu’ fac acolo, toți, pe vine? Mi-am dat seama că își făceau nevoile unul lângă celălalt, la o distanță de doi sau trei metri, iar cu apa din sticlă își făceau toaleta zilnică.
Auto Test: Pe ce meleaguri străine ai mai fost cu motocicleta?
Mihai Țică: În 2014 am făcut primul concediu în țară cu motocicleta. Am fost cu un prieten și cu soțiile, câte doi pe motocicletă, într-un tur în care am încercat să mergem pe arcul carpatic: cât mai mult off-road, cât mai puțină șosea. Am trecut prin Maramureș și am călătorit până la Budapesta, iar la întoarcere am ajuns aproape de Cluj, „pe lângă drum”. Toată povestea a durat cam două săptămâni. În anul 2015, am fost cu câțiva prieteni la Nordkapp, în Norvegia, aproape 10.000 de kilometri în trei săptămâni. În 2016 am fost în Georgia, cu soția mea Marina și cu doi amici, cu soțiile. Asta a fost prima călătorie pe off-road mai „hard core”, „pe lângă drum”. În anul 2017 am fost în Mongolia, în 2018 am fost în Bosnia… În Bosnia a fost foarte interesantă planificarea. Am un prieten care a scos un ghid tipărit, se numește „Carpathian Tourist Guide”, on road și off-road, iar atunci tocmai publicase un ghid pentru Bosnia. Am cumpărat ghidul care consta și în trasee și în obiective, iar până la data plecării, toți cei care au mers în această călătorie au mai adăugat locuri pe care doreau să le vadă. Pe drum, în fiecare seară făceam traseul pentru a doua zi.
25.000 de kilometri în 56 de zile
Auto Test: Cum a fost în Mongolia?
Mihai Țică: Mult mai scurt decât mi-aș fi dorit pentru că am avut limitări de timp. Am plecat cu un prieten și am făcut traseul în 56 de zile, cu o săptămână de întârziere la o graniță, dar acesta este genul de drum unde ai nevoie de trei poate chiar patru luni și tot nu vezi tot. Traseul a avut aproape 25.000 de kilometri, iar ritmul a fost destul de întins.
Auto Test: Este un drum riscant?
Mihai Țică: Am plecat puțin cu inima strânsă, gândindu-mă că o să trecem prin țările musulmane și că o să dăm piept cu concepțiile de acolo, ca să nu mai vorbesc despre poveștile cu polițiștii ruși sau cu accidentele din zonă. Așa că am plecat cu unele rezerve. Am avut o mică problemă. Am fost relativ jecmăniți de vameșii de la granița dintre Kyrgyzstan și Tadjikistan. În rest, experiența cu omul de pe stradă a fost mult peste ce mă așteptăm. Oamenii chiar voiau să ne ajute. Am avut chiar și un eveniment haios. Lângă Kemerovo am întrebat un cuplu cum să ajungem la locul unde aveam rezervare. Ei voiau să ne ajute, nu știau engleză și nici foarte bine unde trebuia să ajungem. La un moment dat, cei doi au angrenat în discuție cinci sau șase oameni și până la urmă au sunat-o pe fiica lor, o adolescentă care știa engleză, dar nu știa nimic din ce se discutase până atunci. A durat foarte mult toată povestea, iar până la urmă am spus că am înțeles, de rușinea lor. În Rusia și în toate „stanurile” te înțelegi cu oamenii pe stradă cu cinci cuvinte și cu mult mimă. Cu mongolii nu te înțelegi. Nu ai nici click-ul acela logic, când faci gesturi de bază.
Auto Test: Nu ați avut probleme pe drum?
Mihai Țică: Am avut o zi în care parcă totul ne-a fost împotrivă. Am ajuns la granița ruso-mongolă pe la cinci după amiaza, mai aveam doar vreo 200 de kilometri până la Ulan Bator și ne gândeam că o să ajungem rapid. Formalitățile de la vamă au durat mult și în plus s-a pornit și o furtună care a oprit alimentarea cu energie. Am plecat din vamă noaptea, dar călătoria a fost o aventură. Am lovit o barieră, că drumul nu era prea luminat, mi s-a tăiat cauciucul… Era noapte și începuse și să plouă. Am ajuns la Ulan Bator spre dimineață pentru că din 20 în 20 de kilometri trebuia să ne oprim să umflăm cauciucurile, pentru că aveam amândoi probleme. Am ajuns acolo pe la cinci dimineața. Planul era să traversăm deșertul Gobi, dar nu am reușit și ne-am întors. Era un drum greu, pe care nu-l cunoșteam foarte bine, prin nisip, și am făcut foarte bine că ne-am întors. A fost o decizie înțeleaptă.
Auto Test: Este o călătorie scumpă?
Mihai Țică: Cred că m-a costat cam 3500 de euro, lăsând la o parte consumabilele și pregătirea motocicletei.
Auto Test: Cum reușești să scazi costurile? Te cazezi doar la cort?
Mihai Țică: Cred că am cel mai „călătorit” cort și nefolosit. Când am fost în Mongolia l-am folosit de două ori: o dată acolo și o dată în Vama Veche, pe drumul de întoarcere. În Georgia și Bosnia l-am folosit o dată sau de două ori. La un moment dat, în Mongolia, ne-am spus că mai bine căutăm cazare chiar și într-un sat aflat „In the middle of nowhere” decât să mă apuc să pun cortul. Cazarea este foarte ieftină, în genul a doi sau trei dolari pe noapte, iar cu cortul pierzi mult timp, mai ales dimineața când este ud și trebuie să-l lași să se usuce.
Atras de „drumul de lângă drum”
Auto Test: Soția merge cu tine?
Mihai Țică: Da, da! Am fost împreună în concedii pe motocicleta, pe drumuri de off-road. Plecăm des împreună și ne place să descoperim „drumul de lângă drum”. Cu mașina nu poți să faci așa ceva și nu poți să te bagi pe un drum de macadam care duce în vârful muntelui, dar motocicleta îți lărgește mereu universul acesta al „înțelegerii față de drum” pentru că mereu poți să descoperi cărări noi.
Auto Test: Care ar fi sfatul pentru cei care acum învață să meargă pe motocicletă?
Mihai Țică: Știi care a fost marele meu noroc, din punctul de vedere al începutului de a face drumuri mai lungi? Ți-am spus că prima motocicletă a fost Suzuki V Strom 650, iar în jurul acestui model există un grup care se numește vstromania. În prima mea călătorie am fost cu Edi, un tip care face parte din acest grup. Toate călătoriile mele mai lungi au fost alături de membrii acestui grup. A fost bine că am făcut acești pași alături de oameni experimentați care știu cum să reacționeze în momentele delicate. Câți kilometri faci într-o zi? Unde te oprești? Ce drum alegi? Ei m-au ajutat să găsesc răspunsuri la aceste întrebări. Pentru un începător este foarte important să meargă alături de oameni cu experiență care au ca obiectiv să-l crească. Eu am avut o experiență de acest gen și am mers cu oameni al căror scop era să-mi arate cum merg ei. „Hai, să o dăm blană”. Sau îmi spuneau să mă țin după ei sau mă „împingeau” de la spate. În situațiile de acest gen ai toate șansele să cazi, chiar și la viteză mică, și ajungi rapid la concluzia că nu este de tine motocicleta sau grupul.
Auto Test: Cât de important este echipamentul?
Mihai Țică: Văd oameni cu gecuță și pantaloni scurți pe motocicletă. Sigur că este mai comod așa, iar geaca aia, oricât zici că este de ventilată, vara transpiri în ea. Nu este confortabilă! Așa este… Dar trebuie doar să te împiedici când alergi mai tare și să dai cu umărul de asfalt. Sau cu cotul sau cu genunchiul… Și atunci o să vezi cum o să urci pe motocicletă foarte bine echipat.
Auto Test: Ce alte planuri de călătorie ai?
Mihai Țică: Având în vedere situația incertă nu știu ce se va întâmpla. Aș vrea să ajung în Iran și soția își dorește, dar nu cred că se va putea prea curând. Anul trecut, anul COVID-19, pe noi ne-a ajutat puțin. Am stat acasă și ne-am concentrat pe deschiderea unui magazin unde vindem echipamente moto. Încercăm să aducem branduri noi și importăm produse chiar și din SUA. Vrem să ajungem la cât mai multe festivaluri.
http://www.autotestmagazin.ro/ovidiu-popartan-agricultura-cu-o-motocicleta-din-al-doilea-razboi-mondial/
http://www.autotestmagazin.ro/vio-ludusan-safety-first-regula-de-aur-la-mansa-avionului-si-la-ghidonul-motocicletei/
http://www.autotestmagazin.ro/cristian-ozon-cu-banii-pe-care-i-am-investit-in-jawa-de-militie-imi-cumparam-doua-motociclete/