Mircea Ursache: Fiatul amintirilor

0
381

Într-o perioadă în care vorbim tot mai mult de autovehicule decupate parcă din filmele SF, sofisticate, strălucitoare și foarte scumpe, există și oameni care își trăiesc mai departe dragostea pentru mașinile copilăriei. Mircea Ursache este unul dintre cei care duc mai departe această pasiune. Conduce un Fiat 1800 din anul 1967, un model elegant și maiestuos, dar este și vicepreședinte al Clubului Vehiculelor de Epocă.

Auto Test: Când și unde ați dobândit pasiunea pentru domeniul auto?
Mircea Ursache: Totul a început în perioada copilăriei! În școala primară, după ce mă uitam prin reviste, puneam mâna pe creion și schițam mașini și chiar am desenat ceva ce semăna cu un Mercedes clasa B, un model pe care l-am văzut ulterior într-o publicație de specialitate. În anii `60, tata a avut un Fiat 1100, dar eu mă uitam lung după Fiat 1800, Fiat 2300, modele cu care mergeau cei din ministere.
Auto Test: Și care este povestea acestui Fiat 1800?
Mircea Ursache: În anul 1995, cu banii care mi-au rămas în urma unei burse în Elveția, m-am gândit să-mi cumpăr o mașină la mâna a doua. Soția a aflat că o cunoștință are de vânzare un Fiat fabricat în anul 1967 și m-am dus să-l văd, deși mă gândeam că este prea vechi. Automobilul stătea de opt ani pe capre, în garaj, iar înainte de asta proprietarul îl folosise doar la final de săptămână. Când am pornit motorul a scos fum și pe nări și pe călcâie și m-am cam speriat, mă întrebam cum să iau o așa ruină, nu știam că în conservare se pune ulei în capul pistoanelor. S-a liniștit după un sfert de oră după ce s-a mai dus din ulei și atunci m-am decis să-l cumpăr, cu 1.500 de dolari, mai ales că îmi aducea aminte de copilărie. Este un model interesant. Are circuit dublu de frânare, discuri pe toate roțile, iar elicea de la ventilator se învârte mai repede sau mai încet, în funcție de temperatura motorului.
Auto Test: A avut nevoie de reparații?
Mircea Ursache: Imediat, nu! Prin anul 2008 i-am făcut niște lucrări ceva mai serioase: m-am ocupat de tăblărie, am revopsit-o, i-am recromat barele, iar după puțin timp i-am schimbat și setul motor. Acum doi ani am făcut din nou setul motor, iar arcurile le-am adus la tensiunea și curbura inițiale. Am avut și o problemă mai ciudată, după ce am constat că îmi fierbe motorul. Am schimbat termostatul, radiatorul, veneau mecanicii și strângeau furtunele, dar nu-și dădeau seama ce se întâmplă. Unul dintre mecanici a luat cel mai gros furtun și s-a uitat prin el la soare și nu a văzut nimic: se exfoliase și făcuse o gâlmă, la interior, iar apa nu reușea să treacă.
Auto Test: Este dificilă întreținerea unui autovehicul fabricat acum mai bine de jumătate de veac?
Mircea Ursache: Costurile sunt destul de mari pentru că se folosesc doar piese originale! Am în plan, înainte de această iarnă, să-i fac anumite lucrări de tinichigerie și de vopsitorie și ar mai trebui să mă uit la bucșe și pivoți, așa că sub cinci mii de lei nu scap. Doar chederul de la parbriz costă 250 de euro, iar pe eBay un stop se vinde cu 160 de euro.
Auto Test: Ce spun cei din familie de pasiunea dumneavoastră, nu apar proteste în momentul în care se fac investiții mai serioase?
Mircea Ursache: Soția mai spune câte ceva, dar, pe de altă parte, îi plac ieșirile pe care le facem. Este foarte plăcut când plecăm câte 30 de mașini prin Dobrogea sau prin creierii munților… Am făcut și Transfăgărașul și a fost superb. Mașina are o singură problemă: nu are aer condiționat, scaunele sunt din vinil, iar cele mai multe acțiuni se desfășoară vara. Eu îndur, merg cu geamurile deschise, dar soția vrea să plecăm la cinci dimineața, ca să evităm temperaturile ridicate.
Auto Test: Și cum ați ajuns în Clubul Vehiculelor de Epocă?
Mircea Ursache: La scurt timp după ce am cumpărat Fiat-ul am aflat că există acest club, al vehiculelor de epocă, m-am înscris și de atunci am participat la toate evenimentele. Clubul Vehiculelor de Epocă s-a înființat în anul 1992, ca organizație non-profit, plecând din fosta secție a ACR. Este o atmosferă foarte frumoasă la noi în club și organizăm multe evenimente. Eu am avut o firmă vreo 15 ani, dar mi-am găsit mereu timp să mă ocup și de asociație… adică fac voluntariat (râde). Mă ocup de promovarea pe internet și de afișe, aici mă ajută foarte mult și colegul Radu Nica. Mă implic în organizare, sunt prezent pe traseu, la concursuri, îmbrac „haina” de arbitru, cot la cot cu președintele clubului, Nicu Apostol.
Auto Test: Care este planul asociației pentru anul viitor?
Mircea Ursache: În ultimele luni am organizat o paradă la Brăila, am avut „ride” prin Buftea și picnic la Crevedia, iar înainte de Crăciun sperăm să ne vedem, într‑un cadru festiv, să împărțim diplome și felicitări. Anul viitor, dacă nu vor fi restricții, o să avem evenimentele de deschidere și închidere ale sezonului, prima etapă a Campionatului Național de Raliuri pentru vehicule istorice, un raid al Dobrogei sau al Dunării, expoziție la Brăila, dar avem din nou în plan și un raliu în zona subcarpatică. Scopul nostru este să transmitem mai departe pasiunea pentru vehiculele istorice, o pasiune care vine la pachet cu o stare de spirit, un strop de rafinament, puțină cultură și tehnică.

http://www.autotestmagazin.ro/draga-mea-masina-saab-900-un-pantof-ciudat/

http://www.autotestmagazin.ro/draga-mea-masina-aro-nostalgie-de-nota-10/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


2 + doi =