TEST: Ford Puma – Metamorfoză

0
124

Deşi arată ca oricare alt Puma Titanium, modelul la volanul căruia mă aşez ascunde o caracteristică interesantă: transmisia automată cu dublu ambreiaj. Ea este disponibilă cu motorul EcoBoost de un litru în ambele sale variante de putere: 125 şi 155 CP.

Din cele două motorizări, am avut-o la dispoziţie pe cea de 125 CP. Aveam să constat foarte repede că nu am niciun motiv să fiu îmbufnat. Dimpotrivă!… Transmisia de tip DCT (Dual Clutch Transmission), are şapte trepte şi este cuplată la propulsoarele de capacitate mică din gama EcoBoost prezente pe Puma care au inserată tehnologia Mild Hybrid (MHEV).

Este încă un semnal că suntem în plin proces de metamorfozare a propulsiilor clasice, cu accent pe economia de combustibil. Sunt vizate în primul rând modele cu puternică vocaţie urbană cum este și Ford Puma datorită dimensiunilor sale subcompacte. Dar ar fi o greşeală să ignori disponibilitatea acestei feline autohtone pentru călătoriile prelungite. Dincolo de puterea motoarelor, habitaclul suficient de spaţios pentru patru adulţi (chiar şi pentru cei cu talia peste medie), reprezintă mai mult decât o invitaţie: este o promisiune că drumul va fi unul plăcut. Mai există însă un motiv care poate oferi un „boost” consistent oricărei călătorii. Eu aveam să-l aflu abia după ce am coborât de la cabana Piatra Arsă, via Trans-Bucegi.

După circa 180 km, când am oprit motorul în parcare acasă, ecranul digital a afişat un rezumat al călătoriei care a sintetizat stilul de condus folosind patru criterii de evaluare – accelerare, decelerare, viteză şi adaptare la condiţiile de trafic, la care a adăugat şi consumul mediu realizat, 4,3 litri. Pentru o maşină de 1.334 kg care a făcut și puțină recunoaştere prin rezervaţia Bucegi şi care s-a străduit să nu ţină în loc niciun participant la trafic care venea temerar din spate, valoarea este una meritorie. Cinci moduri de condus – Normal, Eco, Sport, Slippery şi Trail – împreună cu treapta L(ow) din meniul DCT-ului oferă o flexibilitate foarte bună în adaptarea la o gamă foarte variată de drumuri şi condiţii meteo. Fiind vorba de o transmisie cu dublu ambreiaj, treptele se succed armonios, fără sincope, fără poticniri. Îmbunătăţirea condiţiilor de condus în oraş se subînţelege.

Totodată, este evidentă şi influenţa tehnologiei MHEV asupra consumului de combustibil. Bazat pe o baterie litiu-ion de 8Ah şi 350 Wh (răcită cu aer şi poziţionată sub scaunul pasagerului față) şi un starter-generator antrenat prin curea, sistemul MHEV are dublu rol. Pe de o parte asigură încărcarea bateriei în timpul frânarii sau în timpul rulării libere (coasting) pentru ca mai apoi energia din baterie să fie folosită pentru a suplimenta cu până la 24 Nm cuplul dezvoltat de motorul termic prin intermediul ansamblului starter-generator. Asta înseamnă o reducere a activităţii din partea motorului termic, cu efect asupra scăderii consumului de combustibil. Aproximativ 7,5-8 litri consum instantaneu la 130 km/h (ultima treaptă, circa 2.800 rpm) îi confirmă apetitul pentru voiajele de rutină. În schimb, cei 3,5-4 litri de care are nevoie EcoBoost-ul pentru a păstra o viteză de 90 km/h îi dezvăluie pofta sănătoasă pentru călătorii cu adevărat lungi. Desigur, varianta cu transmisie automată poate fi condusă într-un stil cât se poate de necombativ. Programul Eco temperează răspunsul motorului de aşa manieră încât îţi vine greu să crezi că te afli la volanul aceleiaşi maşini când selectezi programul Sport. Angajamentul neaşteptat de viguros pe accelerări este alimentat de câteva facilităţi mecanice: posibilitatea de retrogradare cu până la trei trepte deodată, menţinerea primelor trepte de viteză mai sus pe turometru (treptele unu-patru au raporturi de transmitere supraunitare) şi suplimentarea cu până la 24 Nm a cuplului motor. Lipseşte posibilitatea schimbării treptelor în regim manual (disponibilă doar pe variantele ST Line X şi ST Line Vignale). Lipsește chiar şi banala afişare a treptei curente. În schimb nu lipseşte nimic din ceea ce contează cu adevărat atunci când călătoreşti. Motorul execută prompt și cu nerv comenzile primite de la şofer, transmisia DCT cu șapte trepte se angajează precis şi adecvat în funcţie de condiţiile de rulare, zgomotul în mers este unul foarte bun, iar consumul demn de un automobil care poartă inscripţia „Hybrid”.

http://www.autotestmagazin.ro/test-ford-puma-st-bine-antrenat/

http://www.autotestmagazin.ro/test-ford-puma-made-in-romania/

http://www.autotestmagazin.ro/ford-puma-primul-suv-ford-performance-din-europa-este-made-in-romania/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


9 − = trei