Sunt din nou frâmântări în industria auto, în special pe nișa celor care au pariat pe mașinile electrice. Ultimele rapoartări ale celor mai importanți producători arată că vânzările au înregistrat o nouă rundă de scăderi. „Nu au murit, dar sunt în comă”… așa sună concluzia jurnaliștilor de la Politico.
Scăderi pe piața mașinilor electrice
La finalul lunii iulie, cele mai importante companii auto din lume le-au transmis investitorilor rezultatele din al doilea trimestru al anului, iar datele au ridicat semne de întrebare și arătat o nouă scădere a vânzărilor de vehicule complet electrice (EV) în Occident. Au fost lovite de această probleme și nume mari precum General Motors, Renault, Volkswagen și chiar Tesla. Cei de la Politico au analizat și ei aceste cifreși recunosc faptul că sunt probleme, doar că spun că este vorba despre o scădere temporară. Concluzia este că ar fi vorba despre o „comă”, de moment, înainte de o revenire puternică.
- Citește și: Un nou hop pentru „electrice”: care sunt cele mai vândute mașini din Europa în 2024
În Europa, această revenire este anticipată odată cu introducerea unor noi standarde de emisii în cadrul „Green Deal”. UE a adoptat o legislație care interzice vânzarea de mașini noi cu motor cu combustie internă (ICE) începând cu 2035, iar până atunci există anumite etape intermdiare, una dintre acestea fiind programată în anul 2025. Începând de anul viitor, producătorii de automobile trebuie să reducă emisiile cu 15% față de nivelurile din 2021, în caz contrar riscând amenzi semnificative. Iar mulți dintre ei au în plan să lanseze modele care să-i ajute să se conformeze acestor reglementări.
De ce scad vânzările de mașini electrice
Conform analizei din Politico, vânzările de mașini electrice au fost susținute de condițiile favorabile create de pandemie, când consumatorii au avut mai multe resurse disponibile pentru achiziții de bunuri mari. Pentru a menține volumul, producătorii trebuie să atragă consumatorul mediu, însă prețurile încă nu au ajuns la paritate cu modelele cu combustie internă. Și este greu de crezut că acest obiectiv va fi atins într-un interval scurt mai ales că au fost și retrase multe dintre subvenții și facilități. În plus, inflația și creșterea lentă a PIB-ului, afectează, de asemenea, comportamentul consumatorilor, dar și emoțiile privind autonomia și infrastructura precară de încărcare.
În schimb, în China, proporția consumatorilor interesați de vehicule electrice a crescut semnificativ, susținută de o infrastructură de încărcare bine dezvoltată, dar și datorită prețurilor accesibile, favorizate de subvenții și mâna de lucru ieftină.
- Citește și: 29% dintre proprietarii de „electrice” ar reveni la cele „termice”
Ce variante au producătorii auto
Mulți producători auto plănuiesc să lanseze noi modele pentru a se conforma acestor noi reglementări. De exemplu, BMW intenționează să lanseze SUV-ul complet electric Neue Klasse în anul viitor, produs într-o nouă fabrică din Ungaria.
Thomas Schäfer, CEO Volkswagen, a subliniat că pentru ca vehiculele electrice să devină mainstream, trebuie să fie oferite modele atractive, în special în segmentul entry-level. Iar marca germană are un plan ambițios în acest sens.
Miza este mare, iar companiile auto europene se pregătesc să facă față unei competiții tot mai acerbe din partea producătorilor chinezi, care aduc pe piață modele mai accesibile și cu tehnologie avansată. Carlos Tavares, CEO al Stellantis, a subliniat provocările pe care le vor întâmpina, dar a afirmat că sunt pregătiți pentru luptă.
- Citește și: Stellantis, decizie surpriză: ce se va întâmpla cu motoarele electrice
Unii lideri din industrie, precum Luca de Meo, CEO Renault, susțin tranziția completă la vehicule electrice, dar consideră că este necesar mai mult timp pentru adaptare. Alții, precum Lutz Meschke de la Porsche, optează pentru o abordare mixtă, oferind în continuare modele ICE, hibride și electrice.
- Citește și: Stellantis ar putea elimina mărcile sale care aduc pierderi. Dispare Maserati?