Mercedes-Benz ELF: vanul electric care se încarcă cu un MW

0
156

ELF este o dubă-laborator a Mercedes-Benz, care combină mai multe tehnologii de încărcare a bateriilor mașinilor electrice, de la megawatt fast-charge la sisteme inductive fără cablu.

Ce este ELF

ELF, acronim din germană pentru Experimental-Lade-Fahrzeug (vehicul de încărcare experimental), este un proiect al Mercedes-Benz conceput ca un adevărat laborator mobil. Vehiculul nu este un model de serie, ci o platformă de testare menită să integreze simultan diverse tehnologii de încărcare, atât cele avansate, cât și cele ce ar putea deveni accesibile pentru utilizatorii obișnuiți.

Proiectele testate cu ELF acoperă o gamă largă: încărcare ultra-rapidă, bidirecțională, inductivă (wireless), conductivă automatizată și chiar integrarea energiei solare. Prin acest demers, Mercedes-Benz urmărește nu doar dezvoltarea vehiculelor electrice, ci și a infrastructurii și a modului în care acestea interacționează cu rețeaua electrică și mediul.

Dublă capacitate de încărcare: MCS și CCS

La baza conceptului ELF se află două sisteme de încărcare rapidă: Megawatt Charging System (MCS) şi Combined Charging System (CCS). MCS, tehnologie dezvoltată inițial pentru vehicule grele, permite încărcări la puteri de ordinul megawaților. În cadrul testelor, MCS e folosit pentru a verifica limitele termice şi electrice ale bateriilor, cablurilor şi electronicii, ceea ce ar putea fi relevant pentru viitoare vehicule de transport sau flote.

Totodată, CCS, standardul comun pentru automobile electrice de pasageri, este împins la limite: ELF poate atinge până la 900 kW, ceea ce ar permite încărcarea a 100 kWh în circa 10 minute. Aceasta înseamnă că bateria ar putea fi alimentată rapid, reducând semnificativ timpul de aşteptare într-o staţie de încărcare.

Cunoştinţele obţinute sunt deja aplicate în dezvoltarea altor modele şi prototipuri ale Mercedes-Benz, precum AMG GT XX Concept, care a stabilit un record cu un vârf de încărcare de 1.041 kW.

Încărcare bidirecțională: mașina ca sursă de energie electrică

Un alt aspect major al proiectului ELF este testarea încărcării bidirecționale, atât AC (curent alternativ), cât şi DC (curent continuu), adică posibilitatea ca energia să circule nu doar către vehicul, ci și din mașină către casă, aparatură electrică sau rețea. Astfel apar concepte precum Vehicle-to-Home (V2H), Vehicle-to-Grid (V2G) sau Vehicle-to-Load (V2L), prin care bateria autovehiculului electric devine un rezervor de energie capabil să alimenteze o locuință sau să injecteze energie în rețeaua publică.

Potrivit Mercedes-Benz, pentru o baterie cu capacitate de aproximativ 70–100 kWh, un vehicul electric ar putea susține un consum normal al unei gospodării pentru două până la patru zile – o funcție utilă în situații de pană de curent sau ca back-up al unui sistem de panouri solare.

Compania are planuri să ofere funcționalitatea bidirecțională și serviciile aferente în piețe precum Germania, Franța și Marea Britanie, începând din 2026.

Încărcare wireless și conductivă automatizată

Pe lângă încărcarea prin cablu, Mercedes-Benz ELF experimentează metode ce elimină nevoia de conectare manuală la rețea. Sistemul inductiv transmite energie prin rezonanță magnetică, fără cabluri, cu o putere de 11 kW AC, comparabilă cu cea a unei prize (wallbox) standard.

În paralel, metoda de încărcare conductivă automatizată folosește plăci speciale integrate în podea, care se conectează automat cu vehiculul odată ce maşina este parcată în poziție. Deși puterea este similară (11 kW AC), această abordare oferă un plus de confort, eliminând cablurile voluminoase și reducând uzura, ideală pentru garaje private sau parcări de flotă.

Aceste opțiuni sunt testate pentru a evalua eficiența, simplitatea și fezabilitatea lor, adică aspectele esențiale pentru adoptarea pe scară largă, mai ales în medii urbane aglomerate sau pentru mobilitate profesională.

ELF ca laborator mobil și impactul asupra infrastructurii EV

Mai mult decât un experiment izolat, ELF reflectă viziunea Mercedes-Benz privind mobilitatea electrică integrată, mașina, rețeaua de încărcare și infrastructura de mediu îmbinându-se într-un sistem coerent.

În colaborare cu producători de stații de încărcare de mare putere, precum Alpitronic, Mercedes are deja prototipuri de prize CCS capabile să livreze curenți de 1.000 A, mult peste normele curente, deschizând calea către rețele de încărcare ultra-performante.

Datele obținute de pe ELF nu servesc doar pentru dezvoltarea vehiculelor, ci pentru fundamentarea noii generații de infrastructură: stații de încărcare, sisteme rezidenţiale sau comerciale și soluții de „încărcare inteligentă”, care integrează energie regenerabilă, stocare și flexibilitate energetică.

Vă recomandăm și:

Mercedes-Benz a început producția de motoare electrice la Sebeș

Mercedes-AMG GT XX: prototipul viitorului AMG Coupe cu patru uși

Mercedes-Benz Sprinter – O poveste de 30 de ani și cinci milioane de unități

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

18 + fifteen =