Tommy Forsgren este omul care a desenat BMW X6. Suedezul a conceput la cel mai înalt nivel mașini, iahturi și tot ce ține de design industrial. Forgsren este unul dintre cei mai importanți oameni în cadrul DesignWorksUSA BMW Group și când a venit în România nu am ratat șansa unui interviu.
De obicei există un moment de început pentru fiecare. Ce anume te-a determinat să desenezi maşini cât şi alte obiecte ?
T.F. : Cred că mama întotdeauna mi-a spus că am această atracţie magnetică către desen de când eram foarte mic. Am schiţat de când mă ştiu. În adolescenţă mă gândeam că poate o să devin arhitect deoarece credeam că este singurul domeniu în care poţi să desenezi. Dar după asta, un prieten mi-a dat nişte ponturi despre designul industrial. Eram cu puţin înainte de a împlini vârsta de 20 de ani, sau pe aproape… Mi-a deschis ochii spre designul industrial şi designul auto.
R : Este mediul din jurul tău un factor important atunci când începi să desenezi ?
T.F. : Aş spune că este vorba mai mult de o stare mentală. Trebuie să ajungi într-o stare de flux mental de idei. Să fi deconectat de exterior, fără telefoane sau întâlniri, şedinţe, discuţii… Aşa îmi place cel mai mult, să fiu în acestă detașare creativă. Dacă ajungi să fii în ea, nu mai contează ce se află în jurul tău. Este foarte aproape de cum ai fi pe pilot automat. Desenezi lucruri care îţi „sar“ brusc din minte.
R : Ce părere aveţi despre utilizarea compoziţiilor asimetrice în designul de exterior al automobilelor ?
T.F. : Aceasta este o temă interesantă… Conceptul BMW X Coupe din 2001 avea un design asimetric, privit de sus. Cred că într-un anumit fel este ciudat… Dacă te uiţi la corpul unei fiinţe omeneşti, de exemplu, totul are o simetrie faţă de un ax vertical. Natura a creat numai simetric. Dacă designul (asimetric n.r.) este făcut în jurul funcţiunii, dacă are un scop, consider că este în regulă. Poţi să atragi atenţia în acest mod, dacă îţi doreşti asta, dar aici văd frumuseţea şi conectând designul cu funcţiunea în acelaşi timp.
R : Când este vorba de o maşină „extraordinară“ se pune accent prea mult asupra performanțelor şi mai puţin pe forme; cum poate designul să evidenţieze performanţele sau caracteristicile maşinii ?
T.F. Cred că merg mână în mână. De exemplu, o mulţime de prize de aer îţi transmit că este vorba de un motor mare, foloseşti roți late pentru stabilitate şi viteză. Poţi vedea asemenea trăsături şi în spatele maşinii, cum ar fi un spoiler pentru generarea unei forţe deportante. Bosajele proeminente din jurul roţilor pot transmite că este vorba despre o maşină cu tracţiune integrală, dacă vrei să accentuezi asta. Acestea sunt câteva moduri în care, prin intermediul designului, poţi arăta ce poate să facă maşina.
R : Pentru ca cititorii noștrii să-şi facă o imagine cât mai amplă despre seria X6 puteţi să-mi spuneţi, în opinia dvs., care sunt elementele de design specifice la BMW X6 ?
T.F.: Cred că unicitatea provine din combinaţia dintre un coupe, cu linia specifică a acoperişului, și trăsăturile unei maşini SUV. Aceasta este combinaţia unică. Ceea ce am încercat să realizăm a fost să introducem senzaţia de premium în sculptura formei automobilului ca să îl facem un vehicul de lux foarte dinamic cu o prezenţă foarte puternică chiar dacă este privit și din spate.
R : Am văzut că aţi semnat designul pentru o serie de ambarcaţiuni precum Z60 ZEYDON, CRUISER 45 şi 55 sau DEEP BLUE 46. Experienţa aceasta v-a inspirat cumva în designul auto, există o legătură ?
T.F. : Totul este conectat. În design în general cât şi la BMW, se utilizează acestă inspiraţie provenită de la mai multe produse diferite. Este realizată aproape involuntar, în mod automat.
R : Dacă o maşină este electrică, în opinia dumneavoastră, acest lucru trebuie să se regăsească şi în aspectul designului exterior ?
T.F.: Părerea mea personală este că în cazul unei maşini electrice este foarte frumos, ca în cazul BMW, să arăţi acest lucru și să o faci într-un mod autentic. Cred că la modelele din familia “i” este foarte important faptul că își arătă personalitatea, spre deosebire de alte maşini cărora li s-a astupat zona prizelor de aer şi le-au fost montate câte un motor electric. Nu îmi place atât de mult acestă ultimă abordare.
R : Legat, oarecum, tot de familia maşinilor electrice, cele autonome, pe lângă schimbările în designul interior datorate rulării fără şofer, aduc schimbări și în designul exterior ?
T.F. : Din punct de vedere al siguranţei, o maşină poate fi autonomă doar în cazul în care nu există riscul unei coliziuni. Poate după asta o să poţi pune sticlă de jur împrejurul acesteia în cazul în care ești ferit de coliziuni şi implicit nu mai ai nevoie de protecţie. Asta ar putea schimba exteriorul, ar putea să fie un impact dramatic… depinde, va trebui să vedem cum va evolua fenomenul.
R : În industrie există un nou val reprezentat de tehnologia de printare 3D. Aceasta asigură o libertate mai mare în materie de forme şi posibilităţi de producţie. Ce părere aveţi despre acestă nouă tehnologie?
T.F.: Tehnologia de printare 3D este încă la început. Cu metodele tradiţionale de prelucrare ai o mulţime de restricţii tehnologice.
În schimb cu ajutorul tehnologiei de printare 3D în producerea de machete – volume ale unor concepte într-un timp scurt (rapid prototyping) vei putea fi mult mai liber gândindu-te la mai multe lucruri decât în cazul unui singur volum complex (realizat prin metode tradiţionale n.r.). Aceast fapt este un mare pas înainte pentru designeri.