Celebrul cabriolet construit englezii de la AC Cars reapare în peisajul automobilistic mondial într-un „comeback” spectaculos cu un motor V8 care l-ar face invidios și pe Carroll Shelby.
Mai degrabă ar putea fi considerată o reîntoarcere a celui mai vechi brand auto englezesc, AC Cars, înființat în 1901 de frații Weller, în West Norwood, Londra, ca reparator și producător de autoturisme și motociclete. Compania, în plină dezvoltare atunci, a produs primul său vehicul în 1903, un soi de triciclu de livrat marfă, denumit Autocarrier, de la care a derivat mai târziu numele AC. A fost introdus pe piață un an mai târziu, iar partea bună a fost că succesul a venit instantaneu.
Începutul poveștii
Însă, celebrul model AC Ace a cimentat statutul companiei după lansarea sa în 1953 dispunând de un șasiu ușor și o caroserie construită integral din aluminiu, fiind animat de venerabilul motor de 2,0 litri proiectat de frații Weller. Abia în septembrie 1961, AC a fost abordat de Carroll Shelby care avea nevoie de un automobil capabil să concureze cu Chevrolet Corvette în cursele de mașini din SUA. La acea vreme AC Ace existent fusese deja modificat pentru motorul Ford Zephyr de 2,6 litri, la începutul anului, la fabrica din Thames Ditton. Însă pe primul șasiu (CSX 2000), expediat în Statele Unite un an mai târziu, în 1962, Shelby a montat un motor Ford V8 de 4,2 litri, cu bloc mic, apărând astfel celebrul AC Cobra, roadsterul care a devenit apoi îndrăgit în întreaga lume. Până în 1968, când a luat sfârșit colaborarea, aproximativ 1000 de caroserii au luat calea Americii, dar au fost făcute și pentru Europa mașini cu aceeași specificație, AC Cars continuând să producă Cobra originală pe cont propriu până în prezent. Pe de altă parte gurile rele spun că modelul este principalul vinovat pentru introducerea limitei de 110 km/h pe autostrăzile britanice.
Și continuarea ei
După 62 de ani noua mașină poartă numele AC Cobra GT Roadster și, chiar dacă moștenește același profil legendar, a fost dezvoltată de la zero folosindu-se tehnologii și procese de inginerie de ultimă oră, dezvoltarea intensă durând trei ani.
Proiectanții au avut ceva bătăi de cap pentru că noul AC Cobra trebuia să fie o evoluție naturală care să reflecte din plin trecutul mașinii. Așa că pe lângă integrarea unor standarde importante, cum ar fi spațiul în cabină, ușurința de acces, siguranța și gradul de utilizare, tranziția roadster-ului într-o mașină pentru orice vreme a necesitat găsirea unor soluții la cerințe mai puțin întâlnite înainte. De exemplu a trebuit trebuit ca ocupanții cabinei să se bucure de călătorii pe distanțe lungi cu legendarul AC Cobra, dar fără niciun compromis din punct de vedere al confortului.
Așa s-a ajuns la utilizarea unui șasiu din aluminiu extrudat, dezvoltat special, astfel încât modelul cu două locuri să ofere performanța, manevrabilitatea și coloana sonoră pentru care numele Cobra este faimos. Extrem de ușor și cu o rigiditate la torsiune de excepție, șasiul permite o mai bună implementare a sistemelor de propulsie, direcție și suspensie.
Ampatamentul ajunge acum la 2.570 mm, cu 284 mm mai lung decât AC Cobra Mk. VI (adică generația anterioară), dar lungimea totală a mașinii a crescut cu numai 110 mm, până la 4.225 mm. Ecartamentul mașinii a fost, de asemenea, optimizat încât să-i ofere o poziție mai lată, care, împreună cu distribuția greutății și coborârea centrului de greutate, îmbunătățește drastic manevrabilitatea și agilitatea.
Motor clasic
Evident, atunci când s-a pus problema dinamicii concluzia englezilor a fost că un motor V8 de 5,0 litri, care dezvoltă 654 CP și un moment motor maxim de 780 Nm, se potrivește de minune cu caracterul legendarului model. În funcție de cerințe cutia de viteze poate fi manuală cu șase trepte sau automată cu zece trepte care, într-o mașină în care greutatea de 1.400 kg promite că accelerația va fi pe măsura renumelui Cobra, adică atinge 97 km/h în aproximativ 3,4 secunde. După cum v-ați aștepta de la un astfel de motor, coloana sonoră a noului AC Cobra GT Roadster va fi la fel de uluitoare.
Interiorul a fost proiectat să suporte un grad mare de personalizare din partea viitorilor posesori, reflectând atât moștenirea istorică, cât și abordarea modernă a ingineriei mașinilor sport. Gradul de finisare manuală a cabinei este de invidiat oferind o atmosferă care îmbină confortul unei călătorii cu dinamica recunoscută a mărcii, etalând elegant atât instrumentele analogice, cât și tehnologia digitală pentru îmbunătățirea experienței de conducere. Un exemplu este noua tehnologie Advanced Driver Information Center (ADIC) ce afișează toate informațiile relevante ale motorului în linia directă a ochilor, fără să perturbe designul interior remarcabil sau să creeze reflexii nedorite pe parbriz.
Însă mai multe detalii vor fi oferite de constructor după lansarea sa din această lună. Și deja se zvonește că prețul ar începe de pe la 285.000 de lire sterline.
(Articol publicat în nr. 279 al revistei Auto Test Magazin)