Alegerea potrivită a mașinii de familie a devenit un leitmotiv pentru piața autohtonă, indiferent de segmentul din care aceasta face parte. De altfel opțiunile s-au extins la ora actuală, iar o zonă de piață care până acum era destul de restrictivă din punct de vedere al spațiului, fie că vorbim de cabină sau de portbagaj, adică segmentul B, și-a deschis „porțile” pentru monovolume sau așa cum mai sunt cunoscute la ora actuală drept MPV-uri (Multi Purpose Vehicle) și pentru SUV-uri sub denumirea generică „de oraș”.
Cel mai adesea, alegerile sunt făcute în funcție de tipul caroseriei, iar cum s-a împământenit deja la noi, volumul majoritar al vânzărilor este deținut de sedanuri. Cu alte cuvinte, trebuie să recunoaștem că mitul Daciei 1300 mai persistă încă, cu toate că modelul a dispărut de o bună perioadă de timp. Urmarea este că oferta de sedanuri este cea mai dezvoltată, prețurile începând de la aproximativ 7.000 de euro, cum ar fi în cazul unui Logan nou. SH-urile pot începe și mai jos, în funcție de valoarea de revânzare a fiecărui model în parte.
Patru uși plus capota portbagajului și un volum de încărcare după cerințele cumpărătorilor și „putința” constructorilor. Soluțiile oferite acoperă într-o bună măsură nevoia de spațiu, însă limitările constructive își spun cuvântul. Cabina, raportată la ampatament, dacă nu este afectată de morbul „cupeizării”, oferă spațiu suficient celor patru ocupanți și în special celor de pe banchetă, fără ca aceștia să „marcheze” plafonul de fiecare dată când drumul nu este prea blând cu suspensia. Adică ampatament mare înseamnă și spațiu în cabină mare. Avantajul este că oferta este uriașă pornind de la clasa subcompact și până la cea mare, evident, în funcție de puterea de cumpărare a fiecăruia.
Un alt reper de care este bine să se țină cont este volumul portbagajului, dar și de forma gabaritului său. Cu cât este mai încăpător, cu atât este mai bine, iar un minim de 400 de litri ar trebui să fie punctul de plecare. Accesul, însă, la spațiul de stocare este discutabil: dacă modelul ales are varianta capotei „clasice” acesta poate fi restrictiv datorită dimensiunilor acesteia; dacă este în genul „nothback”, adică are prinderea la nivelul plafonului, ca la Opel Insignia sau Skoda Rapid, de exemplu, zona de acces este considerabil mărită, iar obiectele voluminoase pot fi transportate fără bătaie de cap. Și încă un detaliu, luneta în cele mai multe cazuri nu are ștergător, un accesoriu pe care o să-l apreciați atunci când aveți parte de intemperii. O să-l găsiți sigur la…
…Varianta „prelungită” a unui sedan, adică break-ul (cu multiplele sale redenumiri proprii ale constructorilor gen combi, wagon, sport wagon, MCV, variant, tourer…). În partea occidentală este varianta de caroserie cea mai preferată de familii, indiferent de segmentul din care face parte. Avantajul este că pot dispune de tracțiune integrală, iar variantele gen allroad, country tourer etc. vă pot scoate dintr-o serie de situații delicate mai ales dacă trebuie să o mai apucați și pe drumuri de țară. Partea bună este că interiorul este extins, iar spațiile de stocare și volumul portbagajului cresc considerabil, depășind lejer 500 de litri. Este unul dintre motivele pentru care poate fi folosită și ca mașină de serviciu pentru micii întreprinzători. Rabatarea banchetei vă oferă spațiul pentru transportul inventarului de lucru sau al obiectelor voluminoase ce pot depăși și doi metri lungime. Partea mai puțin îmbucurătoare este prețul de achiziție care este sensibil mai mare decât al sedanurilor. În plus, din cauza lungimii, manevrele de dat cu spatele, de exemplu, necesită ceva mai multă atenție, desigur, până vă obișnuiți cu ideea.
Dacă am pomenit de mașini de familie folosite și în scopuri utilitare, există și opusul medaliei, adică mașini utilitare destinate transportului de persoane. Construite pe platforme dedicate, principalul atu al acestora îl reprezintă spațiul de încărcare adaptat, în cazul de față, ocupanților cabinei. Nu trebuie să vă faceți griji de permis, categoria B este suficientă atâta timp cât vă încadrați în arhitecturi de 8+1 locuri. Oricum, dacă vizați mai puțin estetica și puneți accentul pe partea practică, un „van” de familie este o opțiune foarte tentantă. Fără brizbrizuri estetice, dar cu un interior perfect funcțional, beneficiați de un spațiu suficient pentru o familie numeroasă, cu trei rânduri de scaune și portbagaj uriaș. Adăugați aici ușile din spate culisante ce vă pot permite să intrați și să ieșiți ușor în spații înguste și pe cea a portbagajului care se poate transforma într-o veritabilă copertină atunci când plouă. Partea mai puțin faină este gabaritul, în cazul modelelor mai mari cum ar fi Ford Transit, VW T5 Multivan sau Caravelle, Renault Trafic Combi etc., dar pentru frații „de oraș” gen Fiat Fiorino sau Doblo, Peugeot Partner, VW Caddy, Renault Kangoo Expres etc. puteți răsufla ușurați. Găsiți locuri de parcare și pe trotuar. Iar prețurile sunt la rândul lor „destul” de prohibitive și încep de la 15.000 de euro, dar pot depăși 50.000. Asta dacă nu alegeți SH-uri.
Am lăsat la final poate cea mai nedreptățită categorie de modele, cea a monovolumelor. Deși este o „specie” destul de nouă, de pe la mijlocul anilor ’80, scopul acesteia a fost, evident, familia și drumurile lungi. Interiorul este gândit în stilul vanurilor, dar cu toate utilitățile și sistemele de siguranță ale unei mașini moderne și cu accentul pus pe ocupanții locurilor din spate. Accesul este facil, indiferent de locul pe care vreți să-l ocupați, chiar și pe al treilea rând atunci când este cazul. Arhitectura interioară este modulabilă, în cele mai multe cazuri configurarea acesteia oferind soluții de transport pentru cam toate „muncile” domestice, fie că duceți copiii la școală, transportați componente de mobilă sau plecați în concediu. Capacitatea de încărcare diferă în funcție de clasă, dar, de cele mai multe ori este superioară modelelor construite pe aceeași platformă. În acest caz prețul de achiziție este apreciabil mai mare însă, dacă avantajul unei mașini foarte adaptabile primează, investiția merită făcută.