Designul auto este un subiect fascinant, iar desenele cu maşini sunt frumoase indiferent de tipul de automobil ales. În funcţie de perioada în care au fost elaborate există şi anumite diferenţe între acestea. Vă invităm în rândurile de mai jos la o scurtă discuţie pe marginea imaginilor din designul auto.
Pentru pasionaţii de artă aceste planşe pot reprezenta un subiect pentru expoziţiile care au ca tematică modul de prezentare și tehnicile utilizate în realizarea imaginilor respective, și nu doar pentru cei pasionați de designul auto. Un desen frumos al unei maşini are, în primul rând, un scop persuasiv. Acesta poate să „vândă” mult mai uşor o propunere. Dacă ceva nu îţi place în mod subiectiv, este deja mai greu ca cineva să te convingă că respectivul lucru este bun. Prin această dilemă poate să treacă o persoană de decizie dintr-o companie auto sau chiar un posibil client. Mai pe scurt, un desen frumos uşurează mult efortul de argumentare a celui care vrea să convingă interlocutorii. Analizând ilustraţiile maşinilor din diverse perioade, se pot observa unele diferenţe între ele. Planșele realizate până spre anii ’70 erau asemenea unor tablouri. Cei care realizau designul auto îşi prezentau ideile într-o manieră picturală. Pensula era prin urmare un instrument indispensabil în „colorarea” planșelor.
Pe lângă desenele realizate în cadrul studioului, pot să fie menţionate în acest sens şi imaginile din broşurile de prezentare ale diverselor maşini. De cele mai multe ori aceste automobile erau incluse într-un mediu natural sau construit, iar diverse personaje participau la completarea planşei.
Spre anii ’90 designerii auto foloseau în continuare materiale clasice, însă pensula a fost înlocuită de creioane colorate, carioci şi aerograf ( acesta din urmă este practic un pistol de vopsit care pulverizează culoarea).
În ultimii ani, prin apariţia calculatorului şi a programelor specifice pentru design, a fost determinată o nouă schimbare a modului de prezentare. Mixarea unor tehnici tradiționale cu programele pe calculator sau combinaţia între modelele 3D şi procesarea lor ulterioară, asigură o libertate de exprimare foarte diversă. Schiţele au o abordare dinamică atât la nivel de linii cât şi în modul de colorare. Prezentarea exactă a viitorului vehicul, în privinţa materialelor şi a volumului este realizată în prezent de designeri prin intermediul programelor de modelare şi randare. Cu ajutorul acestora ei pot să prezinte imagini similare cu o fotografie făcută viitorului automobil, încă nerealizat fizic.
Cu toate acestea, trebuie menţionat că tehnica de bază, reprezentată de schiţe (capacitatea de a reda ideile pe o foaie de hârtie cu un creion sau un pix) este şi în prezent arsenalul de bază obligatoriu pentru orice designer auto.
Text- Gabriel Manole
Imagini- Plan.59, producători auto