Aston Martin DBX707: SUV de Formula 1

0
75

Odată cu prima etapă a Campionatului Mondial FIA Formula 1 din 2023, pe pista de concurs de la Bahrain International Circuit și-a făcut apariția noul Medical Car oficial FIA în „persoana” lui Aston Martin DBX707.

Cu alte cuvinte mulți încercau să se lămurească dacă SUV-ul pe care l-au zărit participă la curse sau ce-i cu el în zonă.
În urmă cu un an, cei de la Aston Martin, când dezvăluiau varianta DBX 707, îl anunțau drept „cel mai puternic SUV de lux din lume”. Nu era important dacă afirmația era chiar cea mai elocventă, ci faptul că 707 reprezenta, de fapt, numărul de cai putere ai V8-ului de 4,0 litri dezvoltat „in home” de constructorul englez. Așa că asocierea cu lumea Marelui Circ nu mai pare chiar atât de absurdă, chiar dacă vorbim de un SUV. Și în ce ipostază? Chiar în cea de medical car! Asta după ce rolul de safety car FIA pentru F1 era deținut de Aston Martin Vantage. Ok, veți spune, dar până acum cine s-a ocupat de treaba asta? Dacă nu s-a știut până în prezent,  precedentul responsabil (de două sezoane) pentru transportul personalului medical la locul unui incident era… tot un DBX, dar varianta mai „blajină”. Adică tot un motor V8 twin-turbo de 4 litri, găsit și în DB11 și Vantage, dar care oferea o putere de „doar” 550 CP, cu o valoare maximă a cuplului motor de 700 Nm, DBX-ul atingând 100 km/h în 4,5 secunde și o viteză maximă de 291 km/h. Adică era asigurarea că echipa medicală FIA poate răspunde eficient la o urgență oriunde ar fi fost pe circuit. Și nu oricum, ci cu un sunet al sistemului de evacuare activ care purta, fără îndoială, semnătura Aston Martin.

Destule plusuri
Noua ipostază a motorului, după cum am mai menționat, a căpătat destule plusuri, puterea ajungând acum la 707 CP, momentul motor maxim la 900 Nm, accelerația 0-100 km/h în 3,3 secunde și o viteză maximă de 310 km/h. Pentru un SUV!
Una dintre modernizările cheie față de modelul anterior a fost introducerea unei noi transmisii cu ambreiaj umed, cu nouă trepte, ce permite schimbări de viteze vizibil mai rapide fiind capabilă să gestioneze sarcini de cuplu mult mai mari în comparație cu un convertor automat de cuplu obișnuit. Și, mai ales, a permis creșterea puterii V8-ului de 4,0 litri obținând în plus 157 CP și 200 Nm față de DBX V8. Dar au folosit noua versiune a diferenţialului electronic spate cu alunecare limitată (e-diff). Consolidat pentru gestionarea cuplului total de 900 Nm, acesta are un raport de transmisie final revizuit (mai scurt) de 3,27, comparativ cu 3,07 pentru DBX V8. Faptul ajută DBX707 la sprintul în treptele inferioare și îmbunătățește răspunsul în accelerare, păstrând în același timp eficiența și rafinamentul de croazieră oferite de transmisia cu nouă trepte. Și un alt element cheie pentru dinamica mașinii, afirmă englezii, au fost anvelopele Pirelli P Zero (puse pe jante de 23 de inci) ale partenerului global al F1.
Interior certificat
DBX707 a fost complet adaptat și echipat pentru rolul său de mașină oficială FIA Medical. Echipamentul esențial necesar, cum ar fi stingătoarele, gențile medicale și un defibrilator, toate au locul propriu în DBX707, ca să fie ușor de preluat atunci când este nevoie. Altfel spus este un mod eficient de gestionare a celor 638 de litri ai portbagajului la care se adaugă și cei 81 de litri ai spațiului de sub podea.

Mașina este echipată cu scaune aprobate de FIA, fiecare cu câte un ham de curse cu prindere în șase puncte, deoarece va fi condusă la limitele de viteză atunci când trebuie să intervină pe pista de concurs. Ideea este că față de varianta standard a unui DBX „de stradă” scaunele din față și bancheta au fost îndepărtate și înlocuite cu patru scaune sport ce oferă locuri pentru pilot, coordonatorul de intervenție medicală al FIA Formula 1, precum și un medic local, lăsând un loc de rezervă, în cazul în care un incident necesită ca un pilot de curse să fie condus înapoi la linia boxelor. La fel ca în cazul mașinii de siguranță, două ecrane au fost montate pe tabloul de bord care oferă imagini live ale cursei. Un ecran suplimentar este folosit pentru citirea datelor biometrice furnizate în direct prin intermediul tehnologiei din mănușile șoferilor și care, în caz de accident, oferă informații critice despre starea acestora. Astfel, imaginile preluate live vor permite evaluarea timpurie a oricărui incident și va permite echipajului de intervenție să fie perfect concentrat asupra întregii suprafețe pe care se desfășoară cursa.

(Articol publicat în nr. 279 al revistei Auto Test Magazin)

 

http://www.autotestmagazin.ro/aston-martin-dbs-770-ultimate-ultima-reprezentatie/

http://www.autotestmagazin.ro/aston-martin-vantage-ramane-safety-car-ul-oficial-in-formula-1/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


cinci + 6 =