Audi A3: Seductia puterii

0
250

Audi A3 (3)Iata-l! Tinuta sobra, temperament atletic, culoare exuberanta. Cu toate astea, noul Audi A3 sedan pare ca nu vrea sa se faca remarcat prin ceva anume – este fermecator de elegant si de discret. Dar, tocmai asta il face remarcabil.

Audi A3 (2)Recunosc, culoarea rosie pentru Audi A3 nu ar fi prima din optiunile mele. De asemenea, cred ca multi dintre purtatorii de tinute business o ocolesc cand vine vorba de masina cu care ar trebui sa se prezinte la „office”. Totusi, caroseria compacta, cu o musculatura bine definita dar si bine disimulata sub liniile precise ale conturului, are o prestanta care poate sa faca fata oricarei culori, indiferent cat de stridenta ar fi ea. Muchia refractanta care se intinde pe toata partea laterala (si pe care cei de la Audi au numit-o „tornado”) este singura care tulbura disciplina designului exterior si principala vinovata pentru aspectul intransigent afisat de noul sedan compact. Partea frontala a lui Audi A3, dominata de grila trapezoidala imensa si flancata de blocuri optice minimaliste, are o severitate aspra, care rezoneaza perfect cu bosajele de la aripi ceva mai evazate decat la celelalte modele din gama A3. Acest mix, dintre simplitate, sportivitate si robustete, ii confera o imagine care, daca ar fi sa o descrii intr-un cuvant nu poti sa alegi decat unul singur: eleganta. De aceea toleranta la culorile puternice este atat de mare si nu vad de ce nu te-ai putea duce la birou cu un A3 rosu „Brilliant”. Ca cel de fata. Asadar, apas un buton de pe telecomanda si iata-ma in masina. Aici, stilul minimalist de la exterior, capata forte proaspete.

Audi A3 (10)Audi A3 (9) Plansa de bord poate fi oricand folosita drept material de studiu pentru ergonomie si functionalitate. Finisarea nu o mai iau in calcul – este impecabila. Totul este ordonat si ­subordonat principiului eficientei. Practic, partea superioara a consolei centrale a lui Audi A3 a fost restransa la un simplu bloc care contine comenzile sistemului de climatizare deasupra caruia, incastrat in bagheta ornamentala care traverseaza bordul, este plasat un „penthouse” format dintr-o singura linie de butoane. Pot sa bag mana in foc ca multi din membrii juriului care acorda premiul „Volanul de aur” in Germania au apreciat maniera simplista si eleganta a plansei de bord. Nu cred insa ca doar asta a contat cand au votat noul A3 sedan drept castigator al trofeului in 2013 la „categoria mijlocie”, desi bordul mai include – la propriu – o atractie: sistemul modular de infotainment al carui ecran se ridica la punerea contactului. Pentru Audi asta inseamna al 23-lea titlu obtinut de cand s-a infiintat aceasta competitie, in urma cu 38 de ani. Pornirea motorului te face atent si la un alt detaliu: schimbatorul de viteze. De fapt, transmisia: S‑tronic. Inainte sa eliberez frana de parcare electrica, recapitulez informatiile pe care le cunosc deja: greutatea proprie este de numai 1250 kg, motorul este 1.4 TFSI de 140 CP cu tehnologie COD (de decuplare a doi cilindri la sarcina partiala – „cylinder on demand”) dar cu un cuplu maxim de 250 Nm intre 1500 si 3500 rpm si transmisia este automata cu dublu ambreiaj si sapte trepte… Subit, uit complet de culoarea rosie care ma inconjoara pe exterior.

Audi A3 (5)De la primele puseuri ale acceleratiei, senzatiile transmise de tandemul motor-cutie sunt remarcabile. Chiar si constrans sa merg in coloana, de traficul aglomerat, nu ma pot opri sa nu ma gandesc ca varianta asta de echipare ar face o figura frumoasa pe o pista de viteza. Constat cu surprindere ca suspensiile sport, care reduc garda la sol cu aproximativ 15 mm fata de suspensia standard, manifesta o ingaduinta mult prea mare fata de diversele „deranjamente” ale asfaltului. Ca sa fiu sincer, am mai citit inca o data lista cu dotari ca sa ma asigur ca nu e vorba de suspensia standard, atat de buna mi s-a parut amortizarea socurilor puternice. In plus, nici jantele nu sunt chiar cele mai indicate pentru brutalitatea soselelor noastre pentru ca sunt pe 17 inch, ceea ce inseamna un talon de „45” impus anvelopelor. Dar setarea ansamblului amortizor-arc este reglata perfect asa ca uit repede si de stresul pe care sunt nevoite sa-l suporte rotile si ma concentrez pe motor. Familia TFSI are in acest mititel 1.4 un reprezentant de nadejde. Comportamentul sau, indus de prezenta tehnologiei COD, este unul cameleonic care ii mareste considerabil gradul de adaptabilitate la trafic (dar si la preferintele clientilor), fie ca e vorba de oras sau de vacante. Principalul obiectiv este obtinerea unui consum mediu optim fara ca asta sa penalizeze performantele dinamice atunci cand te-ai decis sa cheltuiesti ceva bani pe benzina doar pentru propria-ti placere. Daca esti un conducator pasionat, o sa cheltuiesti, nu gluma!… Docilitatea motorului manifestata in prima parte a regimului de turatii este perfect compatibila cu lancezeala tipica aglomeratiei urbane si nu anunta prin nimic ceea ce te asteapta putin mai sus pe scala turometrului. Sprintul de care da dovada in clipa in care intri pe palierul de cuplu maxim (si mai ales de la jumatatea lui in sus – cam peste 2500 rpm) incanta prin naturalete si forta. Este exact ceea ce iti trebuie ca sa „furi” un loc mai in fata in coloana de masini, sa te dezlantui pe autostrada sau pe trasee puternic virajate. Suspensia spate independenta si diferentialul blocabil electronic integrat in sistemul ESC (controlul electronic al stabilitatii) fac un deliciu mai ales in al doilea caz. La drum intins si la viteze constante de deplasare, tehnologia COD mentine consumul la un nivel minim. Franele sunt ferme, directia impecabila si transmisia pe cat de catifelata pe atat de performanta. Toate astea combinate cu un habitaclu comod si un portbagaj de 425 litri sunt tot atatea pretexte pentru pornit la drum. Cu cat mai departe cu atat mai bine.

Drive-test realizat de George Drugescu
Credit foto Tiberiu Minzu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


7 − unu =