Exteriorul conceptului Audi Elaine mi s-a părut o prezență familiară pe care am văzut-o cu niște luni în urmă, la salonul auto de la Shanghai, sub forma unui alt vehicul demonstrativ – Audi e-tron Sportback. Elaine și-a făcut debutul la ultimul autoshow de la Frankfurt și împarte cu e-tron Sportback mare parte din caroserie și trenul de rulare electric.
Unde se deosebesc major cele două concepte? Pe lângă jantele ce îi sunt dedicate, de 23 inci diametru, Elaine este mult mai aproape de un autovehicul de serie, dar, mai ales, este echipat cu tehnologii de conducere autonomă foarte capabile. Conceptul măsoară 4.900 mm lungime, 1.980 mm lățime, are înălțimea de 1.530 mm și ampatament de 2.930 mm, dimensiuni ce-l încadrează în segmentul C și sunt comparabile cu cele ale modelului de serie Audi A7. Interiorul său, cu patru locuri individuale, este desenat „inginerește”, dar nu rece, fiind luminos, bine organizat și digitalizat la maximum, comenzile fiind tactile, iar informațiile, afișate pe mai multe ecrane touch. Blocurile optice, de tip Matrix LED, sunt controlate electronic și, pe lângă clasicele funcții de faruri, respectiv stopuri, exprimă și starea mașinii, cum ar fi atunci când rulează autonom, fără intervenția șoferului, pentru a-i informa despre acest lucru pe ceilalți participanți la trafic.
Ca tren de rulare, Audi Elaine folosește o configurație pe care marca germană o va utiliza la viitoarele sale modele cu zero emisii: un motor electric pentru antrenarea roților față și două pentru axul posterior, astfel că tracțiunea este integrală. Cele trei motoare electrice dezvoltă 320 kW (435 CP), în total, putere ce sare la 370 kW (503 CP) în modul Boost. Crossoverul cu aspect de coupe cu patru uși accelerează de la zero la 100 km/h în 4,5 secunde și are autonomie de cel puțin 500 km, energia electrică fiind furnizată de acumulatorii de 95 kWh.
Conceptul este echipat cu ultima și cea mai performantă versiune a sistemului de asistență a șoferului zFAS, provenit de la Audi A8, computer central ce prelucrează datele transmise de senzori și ia deciziile legate de conducerea autonomă. În fapt, vorbim despre materializarea proiectului Audi Intelligence (AI), ce se va regăsi la viitoarele modele ale mărcii. Procesorul puternic din zFAS îl transformă pe Elaine în PIA, Personal Intelligent Assistant pentru șofer, și preia de la acesta conducerea mașinii pe autostradă, la viteze cuprinse între 60 și 130 km/h. Unitatea centrală nu doar adaptează viteza la trafic și păstrează direcția, ci poate schimba și banda când este necesar, cum ar fi pentru depășirea unei mașini mai lente, după care revine pe traiectoria inițială. Șoferul este eliberat complet de grija condusului, dar poate prelua comanda mașinii oricând, fără să apese vreun buton, senzorii din pedale și din volan determinând decuplarea instantanee a sistemului de conducere autonomă. PIA este legat permanent la internet, de unde obține informații legate de trafic, și are capacitate de învățare, prin monitorizarea comportamentului la volan al șoferului, cu care comunică direct și de la care poate prelua și executa comenzi vocale. Astfel, poate reda muzica dorită de acesta, poate stabili cursul spre o destinație anume sau poate parca mașina. În acest ultim caz, șoferul oprește autovehiculul în fața parcării, care poate fi chiar și una supraetajată, coboară, iar zFAS identifică locurile disponibile și realizează gararea. Când vrea să plece, șoferul trebuie doar să se prezinte în locul și la ora pe care le-a setat atunci când a părăsit mașina, iar aceasta va veni singură.
Text: Florin NECULA / Foto: AUDI