Autocare: „Nave de linie” pe roţi

0
108

Autocarele au rămas o soluţie des utilizată pentru transportul în vacanţe, atât pentru confortul oferit cât şi pentru preţul rezonabil al călătoriei comparativ cu alte variante.

TC_DT_Design_01Acestea sunt în fapt niște „autobuze” mult mai rafinate, destinate transportului pe distanţe mai lungi decât cele din oraş sau între două localități apropiate. Din acest motiv, au apărut unele diferenţe din punct de vedere constructiv. Cea mai importantă este legată de confortul pasagerilor. Scaunele în sine sunt elementul central al unei asemenea călătorii deoarece pot să facă diferenţa dintre un drum plăcut şi unul în care după o oră simţi că nu mai poţi sta locului… Pentru asigurarea acestui confort, scaunele sunt profilate ergonomic. În plus, ele sunt tapiţate și au cotiere pentru sprijinirea mâinilor.

TC_DT_Ausstattung_01 TC_HDH_Ausstattung_13_nur_GalerieO măsuţă dispusă pe spătarul scaunului din faţă completează accesoriile destinate confortului personal. Distanţa dintre două scaune consecutive este un alt element foarte important. Aceasta trebuie să fie suficient de mare încât să poţi să stai cu picioarele aproape întinse. Imposibilitatea mişcării picioarelor din genunchi pe o distanţă mai mare de mers vă poate genera un disconfort maxim. Pentru o călătorie şi mai facilă unele vehicule sunt dotate şi cu spaţiu sanitar care este necesar uneori după orele în care urmăreşti diverse filme difuzate la monitoarele disponibile. Un alt aspect important în călătoriile lungi care presupun şi destinaţii pentru concedii, este legat de bagaje. Constructiv, aici încep unele diferențe majore între vehiculele dedicate călătoriilor pe distanțe scurte şi cele destinate pentru cele lungi. Pentru acestea din urmă, există o cală de bagaje, ca la avioane. Este prevăzută în partea inferioară a autovehiculului, între axele roților, iar accesul se face de pe zonele laterale ale autocarului.  Această soluţie asigură un acces uşor la bagaje şi un centru de greutate coborât al autovehiculului. Lângă această zonă se află și cușeta şoferilor. Este, în fapt, un spațiu minimal, în care unul dintre șoferi se poate odihni.

TC_DT_Wirtschaftlichkeit_02 TC_DT_Ausstattung_12Propulsorul este amplasat în zona din spate, iar „fața” este eliberată în acest fel de orice impediment. Se simplifică accesul pe uşa din faţă care are un prim pachet de trepte spre cabina şoferului. Aceasta este mai coborâtă față de restul podelei destinate pasagerilor. Poziţionarea călătorilor mai sus decât zona echipajului şi parbrizul panoramic asigură o vedere optimă a spre posibilele zone de interes de pe traseu. Pentru a asigura un număr cât mai mare de călători fără a ajunge la lungimi improprii ale autocarului pentru trafic, a apărut necesitatea de a găsi o soluţie în acest sens. Răspunsul a venit din direcţia autobuzelor cu etaj. Rezolvarea, însă, a fost din nou mai elegantă din punct de vedere al formei, al materialelor utilizate şi, nu în ultimul rând, al confortului. Oferta din prezent este foarte bogată, branduri precum Setra, Neoplan, Mercedes, VDL, Scania, Volvo sau MAN şi lista poate continua, oferă vehicule specializate în acest segment de călătorii. La maşinile existente acum pe piață, confortul a ajuns la un nou nivel. Există, de exemplu, grupări de scaune în jurul unei mese pentru un joc de cărţi sau o mini-şedintă… Doamne fereşte de această ultimă posibilitate.

Pentru economia de carburant, dar şi pentru aspect, designul exterior a beneficiat şi el de o evoluţie semnificativă. „Desenele” formate de suprafaţa vitrată şi panourile caroseriei sunt dinamice, iar suprafeţele sunt curăţate de orice elemente care ar perturba planeitatea cu efecte directe asupra „alunecării” aerului într-un mod cât mai eficient. Menționăm aici lipsa chederelor de la geamuri sau uşile şi trapele disimulate pe suprafaţa laterală a autocarului. Parbrizul curbat şi de dimensiuni impresionate, farurile cu contururi dinamice contribuie şi ele la aerodinamica vehiculului şi impresionarea privitorului.

Gabriel MANOLE

 

 

Articolul precedentIAC: Etapa a IV-a – Trofeul Călimănești 2017
Articolul următorJaguar E-Pace, o nouă „felină”
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− patru = 2