Automobilele electrificate. O familie mare și economă

0
116

Ponderea majoră pe care o deţine transportul rutier în poluarea cu CO2 la nivel european (72% conform datelor de la finele 2016) şi faptul că emisiile de CO2 generate de transport sunt singurele care continuă să crească de la un an la altul, obligă constructorii de automobile să se îndrepte către variante de propulsie alternative.

Există tot soiul de angajamente din partea acestora de a reduce emisiile medii, dincolo de pragul deja stabilit – 95 g/km. Dar pandemia COVID-19 şi criza economică care se prefigurează îngreunează procesul de „detoxifiere” programată a industriei auto. „Tratamentul” se cunoaşte: electrificarea. Rămâne de văzut dacă şi-l vor permite toţi. Până una alta, este certă creşterea popularităţii maşinilor cu propulsii alternative. În lume, în Europa şi în România. Există trei categorii principale de vehicule electrificate: Micro, Mild şi Full Hybrid. Fiecare dintre ele prezintă particularităţi constructive care sunt în strânsă corelaţie cu diverse trepte de eficiență în ceea ce privește scăderea consumului de combustibil.

1. Micro Hybrid

Sunt automobile care au integrată funcţia Start&Stop şi nu pot rula în regim 100% electric. Bateria de 12V şi demarorul sunt proiectate pentru a rezista la regimuri de porniri extrem de frecvente ale motorului. Sistemul electric are integrate subsisteme de monitorizare a stării de încărcare a bateriei (SOC – State of Charge) și a condiției sale tehnice (SOH – State of Health). Reducerea consumului de combustibil grație sistemului Start&Stop este estimată la circa 8 – 10%.

2. Mild Hybrid sau hibrizi asistaţi de acumulatori suplimentari (Battery Assisted Hybrid Vehicles – BAHVs).

Componentele electrice se înmulţesc, dar rularea în regim 100% electric tot nu este posibilă. Bateria suplimentară, de voltaj mare (in general, 48 V), este alimentată cu energia recuperată în timpul procesului de frânare. Randamentul de recuperare este unul foarte bun. Atât bateria de mare voltaj cât şi componentele circuitului electric sunt dimensionate pentru a funcţiona la tensiune mai mare şi deci capabile să integreze un motor electric.  Motorul electric, montat de obicei fie la ieşire pe arborele cotit, fie la intrare, susţine efortul făcut de motorul termic în situaţiile care implică creşteri ale consumului de combustibil: plecare de pe loc, accelerări, urcarea rampelor, regim de rulare costier etc. Practic, intervenţiile motorului electric ajustează regimul de funcţionare al motorului termic în zona de eficienţă maximă raportată la sarcină și condiţiile de rulare de moment. Beneficul constă în reducerea semnificativă a consumului de combustibil. Se estimează că versiunile Mild Hybrid sunt mai economice decât variantele de motorizare clasice comparative cu până la circa 30%.

3. Full Hybrid

Principala diferenţa faţă de versiunile Mild Hybrid constă în prezenţa ambreiajului între motorul electric şi cel termic. Este subansamblul care face posibilă rularea în mod 100% electric. Bateria de mare capacitate este păstrată şi are un voltaj superior (circa 200 – 300 V). Motorul electric (care poate avea şi funcţie de generator) poate fi cuplat pentru a sprijini motorul termic sau pentru a asigura solitar rularea. Distanţe scurte (câţiva zeci de kilometri în general) pot fi parcurse în mod pur electric. Sunt implementate atât funcţia Stop&Start cât şi frânarea regenerativă cu un randament foarte bun. Energia recuperată din frânare este stocată în bateria de mare capacitate. Motorul termic şi cel electric lucrează într-o simbioză perfectă, cu predări de ştafetă imperceptibile pentru pasageri şi şofer. Sistemul are un singur scop: reducerea la maximum a consumului de combustibil. Ca şi în cazul Mild Hybrid, intervenţiile sale vizează scenariile care solicită cel mai mult motorul termic şi care îl obligă să consume mult combustibil fosil: plecarea de pe loc, accelerările, abordarea rampelor, rularea în regim costier la viteze de croazieră ridicate etc.

Din această ultimă categorie fac parte cele mai performante modele electrificate prezente astăzi pe stradă, inclusiv versiunile Plug-In Hybrid. La rândul lor, modelele Full Hybrid sunt oferite în mai multe tipuri constructive. (va urma)

Foto: blog.toyota.eu, BMW, carbiketech.com, continental-automotive.com, electrek.co, Toyota, hyundai.news.eu, www.pakwheels.com

http://www.autotestmagazin.ro/hibridizarea/

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


4 × = saisprezece