Autovehiculelepentru persoanele cu dizabilități sunt special modificate faţă de configuraţia iniţială astfel încât să poată fi conduse de acestea sau pentru a le prelua şi transporta pe cele cu handicap grav sau accentuat, dependente de scaunele rulante.
Principalele modificări aduse vehiculelor, în cazul celor conduse de către aceste persoane, vizează modificarea modului de comandă a mecanismului de frânare și acceleraţiei, modificarea modului de comandă a ambreiajului, a direcţiei sau a instalaţiei electrice.
În conformitate cu legislaţia în vigoare, competenţele RAR în domeniu se rezumă la înscrierea în cartea de identitate a vehiculului, la rubrica „Modificări ce nu afectează performanţele şi caracteristicile de folosinţă ale vehiculului”, a dispozitivelor certificate care facilitează conducerea vehiculului de către o persoană cu handicap sau a modificărilor speciale aduse autovehiculelor în scopul preluării şi transportului persoanelor cu handicap grav sau accentuat. Aceste precizări sunt făcute în Anexa nr. 9 la Reglementările privind omologarea individuală, eliberarea cărţii de identitate şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere – RNTR-7, aprobate prin OMTCT nr. 2132/2005, cu modificările şi completările ulterioare.
Și încă o precizare trebuie făcută: textul referitor la modificările aduse vehiculelor va fi consemnat în cartea de identitate a vehiculului (CIV) numai dacă acestea au fost efectuate într-un atelier autorizat conform Legii nr.51/2013 pentru modificarea şi completarea OG nr. 82/2000 privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz. Lista agenţilor economici autorizaţi pentru astfel de modificări este disponibilă pe site-ul RAR, www.rarom.ro sau la orice sediu al reprezentanţelor RAR.
Când un autovehicul modificat special pentru a fi condus de către o persoană cu dizabilitate ajunge la Registrul Auto Român se vor verifica fixarea dispozitivului şi îndeplinirea rolului său funcţional, prin deplasarea autovehiculului în incinta reprezentanţei şi, după caz, prin utilizarea standului de frânare. Singura menţiune pe care RAR o înscrie în CIV la rubrica „Modificări ce nu afectează performanţele şi caracteristicile de folosinţă ale vehiculului” este aceea privind natura dispozitivului existent.
În cazul autoturismelor special modificate în scopul preluării şi transportării persoanelor cu handicap grav sau accentuat, în scaune rulante, RAR efectuează reomologarea vehiculului şi înscrie în cartea de identitate a vehiculului datele tehnice în noua configuraţie, respectiv la rubrica 1, categoria: „autovehicul special M1” şi la rubrica 2, caroseria: „SH vehicul accesibil scaunelor rulante”. Aceste înscrisuri oferă persoanelor cu dizabilități posibilitatea obţinerii unor facilităţi fiscale.
Pentru autovehiculele dotate cu cutii de viteze care funcţionează în regim automat și care îşi păstrează configuraţia cu care au ieşit de pe linia de fabricaţie, cutia de viteze automată nu este considerată o adaptare specifică pentru aceste cazuri, fiind doar o versiune de echipare a mărcii şi tipului respectiv de vehicul. În condiţiile în care vehiculul în cauză nu prezintă nicio modificare constructivă în raport cu varianta omologată, această versiune de echipare a autovehiculului nu se înscrie în cartea de identitate a vehiculului.
Persoanele cu dizabilități localizate la nivelul mâinilor sau a picioarelor sunt scutite de la plata contravalorii serviciilor RAR numai dacă îndeplinesc simultan următoarele condiţii: vehiculul este înmatriculat în România la data efectuării prestaţiei RAR, pe numele persoanei care deţine un certificat de încadrare într-un anumit grad de handicap, iar deţinătorul vehiculului, înscris în cartea de identitate şi în certificatul de înmatriculare, este posesorul unui permis de conducere valabil pentru categoria respectivă de vehicul.
În final trebuie amintit că Registrul Auto Român este un organism tehnic al Ministerului Transporturilor și nu are competenţa să se pronunţe în legătură cu modul de aplicare a Legii 448/2006, lege ce reglementează protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap sau a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 9/2013, cu modificările şi completările ulterioare, privind timbrul de mediu pentru autovehicule. De asemenea vă precizăm că RAR nu are competenţa de a se pronunţa cu privire la soluţiile tehnice care asigură adaptarea comenzilor autovehiculului în funcţie de natura handicapului.
Ing. Roxana PĂUNESCU,
Departament Omologări Individuale